Han kissar 100L om dan!

Favina

Trådstartare
Det är sant!
Han kissar så otroligt mycket, mer en vad andra hästar gör. Han har vattenkopp och den sölar han i och dricker. Sedan har han saltsten som han äter upp på en dag.

Hästfakta: Han är 3 år i år och är en ardenner. Kraftig och klumpig. Jobbar inte eller något utan bara går än så länge.

Nu är det så att vi la in 10 skottkärror med torv (små skottkärror, dom silvriga), det blev mycket torv som han kan gosa med och kunna ligga utan att få liggsår. Varje dag mockar vi ut minst 4 skottkärror med blöt tung torv, det som finns kvar är ytterst lite längs kanterna. Fyller på med torv och likadant ser det ut dagen efter.

Nu till min fråga: Kan han ha urinvägsinfektion? eller vad kan det vara? Det är en privathäst med vi tar hand om honom för ägarna bor i Norge. Vi frågade vet. men hon visste inte vad det kan vara :smirk: Våran vanliga vet. är i Australien och dyker men han kommer hem snart tack och lov, men tänkte om någon visste vad det kunde vara.

Kram Favina :bump:

Sv: Han kissar 100L om dan!

Ta bort saltstenen o ge honom salt i fodret istället.
2 kg salt fordrar en väldig massa vatten för att utsöndras.
PL

Senast ändrad:

Jag håller nog med Peter. En tjej i mitt stall hade samma problem med sin nordsvensk. Han hade helt enkelt gjort det till en vana att äta upp en hel saltsten varje dag fast han inte behövde det. Så hon började ge honom ca två matskedar salt i kraftfodret. Det funkade. Testa!

Jag började ge min salt i fodret extra och hon kissar mer nu. Men fortfarande måttligt. Hon dricker oxå bättre så jag ser det som bra, men det går en väldans massa spån.
2 kilo salt per dag gör ingen nytta, så följ de andras råd o ge 50 gram i fodret istället.

Peter, det finns inga brister som artar sig i urinflödet?

Håller med, ta bort saltstenen och ha salt i maten om han behöver.
Hade också en nordsvensk förut och han åt saltstenar typ som smågodis..knaprade i sig en sten på ett par timmar, har hört flera nordsvenskar göra det. Har ingen aning om varför just nordsvenskar gör det men har inte hört att någon annan ras gör så.

Kan bara hålla med de andra...och sedan så svarade du ju själv på din egen fråga *ha ha*...om du vet han äter 1 saltsten/dag så borde nog den nog dricka massor samt kissa därefter...Hur är det med slutledningsförmågan ;-))

Sådär höll min nordis på när han hade magkattarr..Drack kopiösa mängder, sölade med allt hö i vattnet, åt saltsten som en besatt, drack och kissade m.m. Sommar som vinter.

Efter behandling så försvann det överdrivna intaget och sölande med vatten och saltsten och han kissade "normala" mängder, för att åter dyka upp så fort han fick känningar igen..

MVH/

Min nordis är tvärtom. Äter nästan inget av sin saltsten. Och svettas mycket när han arbetar. Så honom får jag ge salt i fodret då och då.

Vi har i alla tider både haft ardennerhästar och varmblodhästar parallellt och det kan jag säga att kallbloden konsumerar betydligt mer salt än varmbloden. Sommartid knaprar de i sig en saltsten på nolltid, vintertid mindre- dricker massor och kissar massor. De är helt enkelt mycket större hästar!
Ring vet. när hon kommer tillbaka om du är orolig och för att vara på säkra sidan.
Men som sagt- det går åt en del till dessa hästar förmodligen är han helt normal

På ridskolan där jag förut jobbade ideellt var det en ponny som gjorde likadant.

Det hjälpte inte med salt i fodret, han drack och pinkade lika mkt ändå.
Ditkallad distriktsveterinär (flera ggr) hittade inget fel, föreslog endast ev diabetes.

Hästen kördes till klinik där det konstaterades kronisk tarminflammation.
Hästen behandlades, fick ännu noggrannare foderrutiner (enormt snälla byten av höpartier osv) och besvären försvann.
Numera flera år senare, kan han ha saltsten som vanligt, och han dricker och kissar normalt också.

Tack för alla svar!

Sedan kan jag säga att saltstenen satt vi upp för några dagar sedan. så innan hade han inte salt att tillgå. Fråga mig inte varför.

Men nu har han en röd saltsten, den kommer från Norge. DEn har det inte tagit lika lång tig att äta upp.

Men vi skall prova att ta bort saltstenen, men jag tror att det är något annat oxå, för ni skall se hans box *spysmile*

Kram Favina :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka