Han kan inte vara utan sina kompisar!

J

_Jannike_

Jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra när hästen verkligen inte vill bli fångad i hagen?

Och även tips på vad man kan göra när hästen inte vill va utan sina kompisar?

Har precis börjat rida en STOR häst som inte blivit riden så mkt fasten han är 7 år. Dom går på lösdrift ända fram till november - december och har gått som en flock hela året utan att komma ifrån varandra.

När jag ska ta in honom bara springer han iväg. Och ingenting hjälper, inte ens mat eller godis. Får jag väl tag i honom vill han inte va med mig utan bara springer runt helt okoncentrerad och jätte nervös eftersom alla hästar kallar för fullt på honom. Det tar långt tid för honom att lugna ner sig.

Han e verkligen jätte stor och har ingen respekt för en. Bufflar och knuffar på en.

Vad kan man göra för att vänja honom av vid de andra lite snabbare?

Tack på förhand. :laugh:

Sv: Han kan inte vara utan sina kompisar!

Hej!
Har varit med om...! Jag ska försöka beskriva vad som fungerat för oss (för att få till det på längre sikt – när det gäller ”akut-intag” av en individ i en inte-mycket-hanterad lösdrift har jag inga bra tips, det blir olika varje gång om jag har bråttom och det är en häst jag inte känner). Kanske kan du plocka upp något. Jag tycker också att du ska be om hjälp!

Dela upp "infångandet" i olika steg och öva på en sak i taget (tills det fungerar bra) innan du går på nästa. Det kan ta dagar eller veckor för varje steg. Det är bra träning och ganska kul när man inte har bråttom!
1. Närma dig honom (utan att han sticker). Gå inte rakt fram utan i ”cirkelmönster”. Böj dig ner då och då och pilla med något (för att trigga nyfikenhet ist för flykt).
2. Vara vid honom (utan att han sticker). Rör dig i hans närhet utan att titta på honom så mycket. Rör dig bort från honom några steg och i den stund han tar ett steg mot dig berömmer du.
3. Sätta på grimma el träns. Långsamt och under beröm. Ta av den omedelbart och beröm igen.
4. Gå med honom. Gå några steg på samma sätt som i punkt 2. Beröm varje framsteg och öka antalet steg innan beröm för varje gång.
5. Gå med honom bort från kompisarna. Fortsätt som i punkt 4 med längre och längre avstånd för varje dag. Led honom tillbaka till kompisarna när han har sin uppmärksamhet på dig!

Med en del hästar är det steg 1 som tar längre tid – med andra steg 4…… det har varit lite olika beroende på hur nyfiken hästen visar sig att vara.

På senaste clinicen jag var med Ellen Ofstad sa hon: Om man vill att hästarna ska komma till sig - ta en kniv och skär ut en fyrkant i marken som är exakt 59 cm. När du är färdig har du alla hästarna runt dig". :laugh: Så bra!!!!!!!

Tack så mkt för tipsen. Ska dit redan idag o testa de. :D

Ta det lugnt!

Har de gått i flock länge så tar det tid för vissa att "riktigt våga".

Och luras aldrig, göm aldrig grimma/grimskaft, ha det hellre väl synligt, kanske även kan trixa o fixa lite med det under tiden du går in i hagen, för nyfikna är alla hästar.

Vet inte om det spelar någon roll hur man gör med mutor/godis, men vi försöker ge detta efter att hästen presterat något, sen om prestationen var väldigt liten så får det vara så, men vi lockar aldrig med godis.

Vid liknande problem så brukar det vara skönast för ens egen kropp att låta en tryggare häst få följa med "tills isen är bruten".

//m

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar