Han jagar Mig !!!

Sv: Han jagar Mig !!!

Min häst springer oxå efter mig i hagen.De é väldigt jobbigt.Jag brukar oxå gå där ifrån när han gör så.Men jag brukar ta en hink med mat,o då brukar han komma snällt till mig.

Min häst gör precis som din gör.De é väldigt jobbigt.men jag brukar ta en hink med mat i och då brukar han komma snällt til mig.

*knapp*
Har läst ett tips i en bok. Ta med ett stort paraply och fäll upp det mkt snabbt när hästen attackerar. (Kelly Marks, en bok om hästens goda uppförande)

jag hänger mig med, jag tycker som de flesta redan skrivit.

du ska inte tollerera att han kommer emot dig på ett hotfullt sätt.
skrämmer han dig, skräm honom.
om han springer emot dig så gå raskt emot honom och stampa i marken, är han mart så ser han ser som en varning.
sedan, som någon annan sa, bjud in honom. få honom att vilja komma till dig, att du är vänlig.
kommer han emot dig i hotfullt så gör klart för honom att han absolut inte ska närma dig om han inte gör det lugnt och sansat.
ha hjälm på dig (tänk på att de flesta hästar gärna tvärtvänder och slänger upp röven i luften) och ta med mig ett spö i säkerhetsåtgärd.

var noga med att berömma och klappa när han kommer till dig eller du får gå fram till honom utan sura miner.
(var glad även om han har öronen bakåt och ser sur ut, var glad så fort han inte attackerar)

Senast ändrad:

Jag går fram till mina hästar oavsett om dom äter eller inte. När jag är i hagen så är det jag som bestämmer. Om jag har en som är bufflig så tar jag med mig spö ut i hagen. Jag accepterar inte att någon häst hoppar på mig eller kliver över mig. De är lite för stora för det. Men jag tycker att hon ska ta hjälp av någon som kan. Annars kan det som flera skriver trigga igång hästen.

Hej jag har varitt med om detta för några årsedan jag med. men jag fick ett mkt bra tips som jag vill tippsa dig om.
För det första viffta inte med händerna eller spöt du arbetar hästen med armar och händer det är inte lyckat att skrämma en häst med det om du ska arbeta med han. Jag själv gjorde så att jag betedde mig som en häst sjäv jag tvärvände och pep till och sparkade med ena benet altså bakot och hotade han och då försökte han ennumer men då vände jag och gav han en sparl på låret och skrek till och från dess har våran häst alldrig gjort om det . men va alldrig själv och ha hjälm .jag ber dig inte att göra detta men jag gjorde så.:banana:

Dalsland skrev:
Om mina hästar hade gjort så hade jag börjat träna dom i en liten hage (padock) utan andra hästar.
Om hästen verkligen slår mot mej hade jag rappat upp den (döda mej nu på Buke men jag är faktiskt för självförsvar) :crazy:
Men varje gång hästen närmar sej mej på ett bra sätt hade jag gett den en godis och vänliga ord eller en klapp och vänliga ord.
Det kan ta tid att forma om er relation men det går.
Och viktigt är att du aldrig låter hästen misshandla dej! Aldrig! Då måste du vara lika tuff som en annan häst i en flock skulle varit och tillrättavisa.

Ok.........Tack för mej. Redo för hängning! :crazy:
Jag håller i det stora hela med dig,men vill bara poängtera faran med att "rappa" upp en häst i hagen, eller som någon sa ta med ett långt spö. Vissa hästar kan bli mer arga och göra allvar av hoten.
Bättre som du säger att vara på mindre yta där du har bra flyktväg om det skulle barka åt fel håll.
Lär dig läsa hästen språk och förekom den innan den handlar... annars an du vara riktigt illa ute.

Ta hjälp!

Fladdrade iväg och svret var inte riktat mot dig Dalsland, jag bara spann loss ;)

hofi skrev:
Jag går fram till mina hästar oavsett om dom äter eller inte. När jag är i hagen så är det jag som bestämmer. Om jag har en som är bufflig så tar jag med mig spö ut i hagen. Jag accepterar inte att någon häst hoppar på mig eller kliver över mig. De är lite för stora för det. Men jag tycker att hon ska ta hjälp av någon som kan. Annars kan det som flera skriver trigga igång hästen.
Vad gör du om hästen attackerar dig då?
Buffla och kliva på är en helt annan sak mot en attackerande ilsken kuse.:smirk:

Usch, sånt är inte roligt, har själv varit med om det :crazy: :mad:
Men jag skulle börja med att aldrig gå och ge hästen morot, eller någon annan mat, vid hantering. Speciellt inte i hagen, men inte heller "ge bort" godis ur handen vid hantering. Lägg det i krubban istället, hästar ger aldrig varandra mat!
Sedan ska du nog låta honom vara ifred när han äter, då vill dom ju helst vara ifred.
Och om hästen vid upprepade tillfällen försöker springa på dig, så är nog det bästa att verkligen visa vem det är som är ledaren, för att göra detta måste man nog använda sig av våld, tyvärr. :cool: Men hur man gör detta vet jag inte riktigt, men som nån skrev så verkar ju ett paraply bra att ha med sig och fälla upp om hästen attackerar! Att ha med sig ett spö är nog också att rekomendera. Men tänk också på att en arg häst är inte att leka med. Den kan skada dig betydligt mer än vad du kan skada den. Personligen skulle jag nog inte vågat att läxa upp en ilsken häst, det kan ju gå väldigt fel.. :(
Det du kan göra för att markera upp ledarskapet är ju att träna hästen i NH och liknande, åk/ta hem en bra tränare! Men sen vet man ju inte om hästen har ett lynnesfel, då är det ju inte så mycket att göra åt, tyvärr.

Detta blev ett ganska svamligt inlägg, haha, men lycka till med hästen!!

Träna honom utanför hagen och med att t.ex. backa honom det är för hästar ett sätt att underkasta sig än om de backar för en. Kanske också i en longerlina och få honom att lyssna på dej backa och framåt (inte på volt) få honom att söka kontakt med dej

jag gör så om de är någon häst i vår hage som "jagar" mig så jagar jag efter den...

Hej
Jag såg på din profil att du är 12 år och att det antagligen är din medryttarhäst som du rider på 2ggr i veckan som gör detta mot dig?
Stämmer det så skulle jag defenitivt råda dig till att tala med hästens ägare och med hjälp av henne/honom reda ut ditt ledarskap gentemot hästen. Alltså inte ta tag i detta alldeles själv.
Det är alltid skönast att få hjälp och svar på sina frågor av någon som finns där på plats.
Lycka till i fortsättningen och låt inte detta pågå utan att du gör något åt situationen.

Jag skulle nog prova att använda mig av mitt kroppspråk i stället för spö.. om hästen rusar fram så där, tror han att det är han som bestämmer,och eftersom du springer i väg så får han det bekräftat, gå in i hagen med stort sälvförtroende " ingen ska rusa över mig idag"!! och skulle han rusa fram så där, så va bestämd på rösten,typ.. vad gör du? det här är mitt revir! se bestämd ut.en annan häst hade aldrig låtit sig bli översprungen. Hästar tittar mycket på ditt kroppspråk och hur du använder din röst. Lycka till!

Hej! Du är ranglåg....jag vet en som det hände så med också....när han gör så sträcker du på dig ser skitförbannad ut.......ahr nått i handen som du kan kasta på honom om han inte vejar och så börjar du också springa och visar dej stor och stark....var inte rädd för att slå tillbaka! om du sparkar en häst får inte han riktigt lika ont som om han sparkar dig....din spark är inget för honom... Visa dej bara rang hög och kolla va de andra hästarna gör på varandra när nån blir för kaxig...de är inte försiktiga direkt ..det är en väldig krafft och de slår före de tänker........Hoppas det går bra för dig! Min häst har vart en problemhäst och han är hur tam som helst nu....och han tycker jättemycket om mig...skriker efter mig hela tiden och när jag ropar på honom....hästar vill leda eller ledas....majoriteten blir ledda. Mvh zandra

det sämsta man kan göra är att springa ut från hagen!!!Ta med dig en piska och slå ett snäpp i marken när han kommer emot dig lr kast anågot på honom.Visa att du inte är rädd för han.

Men du är ju bara 12 år..., du borde nog ta hjälp av en vuxen??

För det första så instämmer jag med Paloma. Om detta är din sköthäst så ska du först och främst ta upp detta med hästens ägare.
Ullis 25 och Tintilar vet helt klart vad de talar om, men jag vet inte om jag skulle uppmana dig att själv gå in i hagen, och bara utan vidare tro att det är lätt att se bestämd och självsäker ut.
Men kanske detta med kroppsspråk är något som du borde börja tänka på.
Lycka till från Pyrex:D

Som tillägg till alla svar du har fått skulle jag råda dig att sluta ge hästen godis ur hand, buren hink osv. En ranghög lämnar aldrig ifrån sig mat till en ranglåg så om hästen redan anser sig vara bättre än du så kan godisgivandet förstärka det. Hästar (liksom de flesta andra djur) är själviska och ser inte med tacksamhet på en som ger dem godis. Och blir de vana vid att människan "flyr" sitt godis när de närmar sig så kan en matmotiverad häst vilja skynda på givar-förloppet genom att köra bort dig.

Hm, vad krångligt jag skrev...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama