Han jagar Mig !!!

M

Moja

Hjälp!
Min häst har börjat skrämma bort mig i hagen. Det började med att jag skulle ge honom morot. Så gick jag fram till honom och så sprang han på mig. Sedan gick jag till hagen igen och det han gör är att han är sur och skrämmer iväg mig. Jag vill ju såklart inte bli sparkad så jag springer därifrån. Hjälp Mig.

Sv: Han jagar Mig !!!

Försök hitta någon som kan följa med dig och hämta in honom.

Usch vad jobbigt när det blir så, jag skulle också ha sprungit. En häst är ett jäkligt stort djur.

gud va hemskt , :crazy:

min gossing vet inte hur man sparkar ;)

Självklart känner du din häst bäst och jag tror säkert du kommer på ett sätt som kan få honom att sluta.

Nu kommer jag väl bli halshuggen och kallad djurplågare men hade jag varit i din situation så skulle jag ha tagit med mig ett spö, gärna ett långt spö och snärtat till med det när hästen kom emot mig. Bara för att markera att han just nu är på väg in i mitt område.

(Notering: Alla har ju en cirkel runt sig som är ens egen och kommer man in i någon annans cirkel är det obehagligt. Gör ett lätt test. Prata öga mot öga med en kompis med ca två cm mellan era nästippar. Det är inte behagligt).

Skulle hästen forsätta på mig så skulle han definitivt få ett rapp på bogen. Det är helt respektlöst från hästens sida att gå på mig om han nu inte utmanar mig om ledarskapet och i så fall måste han ändå tillrättavisas.

En häst på 5-600 kg är inte att leka med när den får för sig att vara kaxig ;)

Att din häst sprang över dig första gången har nog givit honom lite mer självförtroende så nu testar han dig till det yttersta om ledarskapet.

Men som sagt. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Du käner din häst och du kan ju gissa hur han reagerar i vissa situationer.
Jag förespråkar inte att man ska gå runt och spöa sina hästar så fort dom tar ett felsteg men när det går så långt att hästen anfaller i hagen och man måste säga till på hästars vis så räcker inte människokroppen till. Den är för tunn och späd.

Lycka till i alla fall!

Skulle jag också gjort, utan tvekan. Hästar får aldrig bli farliga. Vi hade en ponny som började göra så mot okända som kom in för att hälsa, (kompisar, folk som hälsade på oss) Hon lycakdes jaga ut en grupp barn en gång (grannens) och sen tyckte hon det var jättekul och gjorde det om och om igen. Inte mot den egna familjen, det vågade hon inte, men främlingar och såna hon inte tyckte var så viktiga :devil: (hon var inte beroende av dom för maten).
Hon var en riktig liten häxa vid såna tillfällen.
Hon sparng emot och jagade och när hon kom ikapp dom stannade hon och reste sig och hotade med bakåtstrukna öron. Det höll på ett tag. Till slut tröttnade hon väl, och det blev bättre men vi kunde inte göra mycket, oss jagade hon aldrig och aldrig andra när vi var med.
Så ta itu med det direkt och hårt! Men helst inte ensam.

Moja skrev:
Hjälp!
Min häst har börjat skrämma bort mig i hagen. Det började med att jag skulle ge honom morot. Så gick jag fram till honom och så sprang han på mig. Sedan gick jag till hagen igen och det han gör är att han är sur och skrämmer iväg mig. Jag vill ju såklart inte bli sparkad så jag springer därifrån. Hjälp Mig.

Skulle mina ponnyer göra så, skulle jag se till att varje gång jag gick ut i hagen, skulle jag ha med mig ett dressyr spö eller likande, som jag kunde hålla hästen på avstånd med, jag får ha det ibland när jag fodrar hästarna, den ena är så väldigt agressiv då, och går till attack, visst det kanske ätr dumt osv, men det har med säkerhet att göra, sen så tycker jag du ska se till att träna lydnad o respekt med din ponny, det finns massor av övningar! :)

Var försiktig bara med spöet. En kompis hade en häst som gick till anfall,då tog hon med spö och gav en snärt,hästen triggades upp mer och fick in ett par fina sparkar :crazy:

Jag skulle försöka få hjälp av en kunnig människa som kan komma ut och se exakt vad hästen gör osv för det kan bli farligt om man ska försöka reda ut sådant själv.

Om mina hästar hade gjort så hade jag börjat träna dom i en liten hage (padock) utan andra hästar.
Om hästen verkligen slår mot mej hade jag rappat upp den (döda mej nu på Buke men jag är faktiskt för självförsvar) :crazy:
Men varje gång hästen närmar sej mej på ett bra sätt hade jag gett den en godis och vänliga ord eller en klapp och vänliga ord.
Det kan ta tid att forma om er relation men det går.
Och viktigt är att du aldrig låter hästen misshandla dej! Aldrig! Då måste du vara lika tuff som en annan häst i en flock skulle varit och tillrättavisa.

Ok.........Tack för mej. Redo för hängning! :crazy:

Dalsland skrev:
Om mina hästar hade gjort så hade jag börjat träna dom i en liten hage (padock) utan andra hästar.
Om hästen verkligen slår mot mej hade jag rappat upp den (döda mej nu på Buke men jag är faktiskt för självförsvar) :crazy:
Men varje gång hästen närmar sej mej på ett bra sätt hade jag gett den en godis och vänliga ord eller en klapp och vänliga ord.
Det kan ta tid att forma om er relation men det går.
Och viktigt är att du aldrig låter hästen misshandla dej! Aldrig! Då måste du vara lika tuff som en annan häst i en flock skulle varit och tillrättavisa.

Ok.........Tack för mej. Redo för hängning! :crazy:

Tytcker det var ett jättebra svar :bow:

Är av den åsikten med. Att ta med ett spö el liknande ut i hagen skulle jag aldrig göra pga ovanstående anledning. Har varit med om flera hästar som triggas av detta.

Något spö hade jag då inte använt mig av iaf. Lilla jag på 55kg med ett litet spö i handen har inte mycket att säga till om mot en 500kg muskelklump. :crazy: fast visst hade jag kanske kunnat få den så pass kuvad att den lät mig vara sålänge jag inte inkräktade på honom.

Inget ont om folket som säger att de hade använt sig av spö - det förvånar mig inte och jag anser också att man får använda spö om man farar för sitt liv. Men jag anser också att detta inte är en lösning utan ev endast ett försvar. Du blir inte av med problemet utan gör bara gränsen mellan inte attakera och attakera ordentligt - hårfin. Jag blir hellre varnad än nerslaget helt plötsligt.

Som vanligt hade jag såklart frågat mig varför hästen gör såhär. Sedan hade jag, utefter det jag visste, agerat som en mycket trygg och säker häst, med vänliga avsikter.

Efter som att det är helt fel att inkräkta på en häst som redan är agressiv, så hade jag fått honom att komma till mig, eller bjuda in mig till honom. Detta genom att bevisa att jag är vänlig och intressant.

Sen undrar jag om hästen verkligen skulle göra någonting om du stod kvar. Det är mycket ovanligt att en häst attakerar utan anledning och jag tror inte att det sker med en normal häst i en normal situation om inte hästen fått en riktigt förvrängd bild av människan.

Man får aldrig vara rädd. Visst kan respekt komma över mig också en sekund när en häst ger sig på en med en ordentlig varning, men jag behåller min självsäkerhet och rädslan glider av lika fort som den kommit. Det är viktigt att läsa av hästen. Antagligen så är det enda du behöver göra att stå kvar eller med kroppsspråket stoppa hästen när den tänker jaga dig. Människan underskattar gärna kraften av kroppspråket.

Jag skulle föreslå att du försöker reda ut varför din häst gör såhär och sen be någon om hjälp. Om du väljer att gå tillväga så som andra föreslagit, med spö, så hoppas jag att din häst inte tar det som en utmaning och ger dig ännu mer. Hästar är vänliga djur, men utmana dem aldrig i en våldslek för de vet hur man tar död på en människa.

Lycka till, och pm:a gärna om du vill bolla lite tankar.

Spö eller en spann vatten hade jag prövat tror jag. Jag tror inte på våld i hästhantering, men ett undantag...när hästen kan skada en!

alternativet är att få hjälp av någon som kan lära dig att göra join up - dvs få hästen att välja dig som ledare. För det är vad det är frågan om här tror jag. Hästen tror helt enkelt att den bestämmer....och får det bekräftat när du springer när han hotar. Därmed inte sagt att du gjorde fel som sprang, hade jag kanske också gjort i din situation :bow:

Varmt lycka till!

Tack så mycket. Är det någon som vet någa övningar på att få hästen att se mig som ledare och fatta att jag bestämmer?

Detta har inte heller hållt på så länge. Det började för 2 dagar sedan. Nu imorse skulle vi gå ut med honom. Då var han supersnäll och vi gick fram till honom när han stod och åt. Men det kanske var för matens skull?.

Jag skulle ha lämnat honom ifred när han åt. Låta han ha sitt space när han är i hagen.

Och när jag skrev mitt inlägg så menade jag att jag skulle gjort det som första grej. Sedan självklart gå till botten med problemet och öva ledarskapsövningar. Men det kan ju vara lite svårt att börja öva dom då i hagen efter att hästen jagat ut en och det ev. är fler hästar i samma hage och hagen kanske är jättestor osv osv...

Bäst är att vara på mindre utrymme, en rundcorall eller så.
Men en mindre hage går också bra eller ett ridhus på normala 20x60 meter är väl i största laget men går.

Ledarskapsövningar tror jag du kan finna massor om du söker på det ordet eller går in på NH.

Hur ska jag hämta honom ur hagen om han ska få ha sitt space?

Matar du hästen i hagen och sedan går och hämtar honom efter 5 minuter?

Jag lämnar alltid min häst ifred när han äter i alla fall och i hagen också, dvs har jag vänner som vill hälsa på honom så tar jag hellre ut honom ur hagen än släpper in dom i hagen (flocken).

Sedan så vill ju jag att min häst ska komma med mig när jag ska hämta honom. Alltså att jag är så pass stark ledare och intressant så att han ska vilja vara med mig istället för fri i hagen. Och oftast så väljer han mig, dvs han går inte undan eller jagar ut mig ur hagen ;)

Sedan när man tar in hästarna på kvällen så kan man ju undra lite för då vet dom att dom får mat inne osv... då hänger dom på grinden typ. Det kan man ju diskutera också, det är ju kanppast instinkt eller ledarskap. Det är något dom lärt sig.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama