Sv: Han jagar Mig !!!
Något spö hade jag då inte använt mig av iaf. Lilla jag på 55kg med ett litet spö i handen har inte mycket att säga till om mot en 500kg muskelklump.
fast visst hade jag kanske kunnat få den så pass kuvad att den lät mig vara sålänge jag inte inkräktade på honom.
Inget ont om folket som säger att de hade använt sig av spö - det förvånar mig inte och jag anser också att man får använda spö om man farar för sitt liv. Men jag anser också att detta inte är en lösning utan ev endast ett försvar. Du blir inte av med problemet utan gör bara gränsen mellan inte attakera och attakera ordentligt - hårfin. Jag blir hellre varnad än nerslaget helt plötsligt.
Som vanligt hade jag såklart frågat mig varför hästen gör såhär. Sedan hade jag, utefter det jag visste, agerat som en mycket trygg och säker häst, med vänliga avsikter.
Efter som att det är helt fel att inkräkta på en häst som redan är agressiv, så hade jag fått honom att komma till mig, eller bjuda in mig till honom. Detta genom att bevisa att jag är vänlig och intressant.
Sen undrar jag om hästen verkligen skulle göra någonting om du stod kvar. Det är mycket ovanligt att en häst attakerar utan anledning och jag tror inte att det sker med en normal häst i en normal situation om inte hästen fått en riktigt förvrängd bild av människan.
Man får aldrig vara rädd. Visst kan respekt komma över mig också en sekund när en häst ger sig på en med en ordentlig varning, men jag behåller min självsäkerhet och rädslan glider av lika fort som den kommit. Det är viktigt att läsa av hästen. Antagligen så är det enda du behöver göra att stå kvar eller med kroppsspråket stoppa hästen när den tänker jaga dig. Människan underskattar gärna kraften av kroppspråket.
Jag skulle föreslå att du försöker reda ut varför din häst gör såhär och sen be någon om hjälp. Om du väljer att gå tillväga så som andra föreslagit, med spö, så hoppas jag att din häst inte tar det som en utmaning och ger dig ännu mer. Hästar är vänliga djur, men utmana dem aldrig i en våldslek för de vet hur man tar död på en människa.
Lycka till, och pm:a gärna om du vill bolla lite tankar.