Han hugger

MajaBoy

Trådstartare
Hej! jag har ett problem med min skötponny. När jag ska kratsa hovarna hugger han verkligen mot mig och jag vågar inte stå med ryggen mot han heller för jag vet inte vad han gör bakom mig.. Jag har prövat att ge en godis men igentligen ska han ju inte få belöning när han gör fel, jag säger också till han med en arg röst och det hjälper inte heller och ta tag i grimman och säga till men då hugger han efter min arm högt uppe. Jag har också prövat mycket mer. Jag blir både rädd, ledsen och arg på samma gång för jag vill ju klara av han själv och inte att en ridlärare ska få hjälpa. Det har hållit på i 1,5 år nu vad jag vet och jag kan inte binda upp han kort då han står i spilta. Han har inte ont heller för jag kan borsta vid hovarna och hålla på. Vet nån vad jag kan göra? jag behöver hjälp

Låter nästan som två hästar jag stött på i ridskolan. På den ridskolan löste man det genom att göra i ordning dom hästarna ute på gången, samt att det alltid var någon vuxen som gjorde i ordning. Säkerheten går först.

Han mår antagligen dåligt psykiskt eller har ont.
finns bättre och sämre ridskolor, en bra ridskola säljer vidare en häst som vantrivs med att stå i spilta och gå på ridskola med allt det innebär efter att kollat det fysiska.
tycker inte du ska kratsa hovarna , biter han rejält gör det riktigt ont kan jag lova, kan du inte byta skötponny till en trevligare , och varför kan du inte binds upp honom i spilta, de är väl redan uppbundna i spiltor, är väl bara korta upp repet, är spiltor ens tillåtna 2016 . :/

Jag tycker att du ska be någon vuxen om hjälp, det kan vara en enkel grej som gör att han blir nöjd. Tex att stå på gången när man sköter.

Låter nästan som två hästar jag stött på i ridskolan. På den ridskolan löste man det genom att göra i ordning dom hästarna ute på gången, samt att det alltid var någon vuxen som gjorde i ordning. Säkerheten går först.
För han är världens mysigaste annars, ska be en ridlärare om tips

finns bättre och sämre ridskolor, en bra ridskola säljer vidare en häst som vantrivs med att stå i spilta och gå på ridskola med allt det innebär efter att kollat det fysiska.
tycker inte du ska kratsa hovarna , biter han rejält gör det riktigt ont kan jag lova, kan du inte byta skötponny till en trevligare , och varför kan du inte binds upp honom i spilta, de är väl redan uppbundna i spiltor, är väl bara korta upp repet, är spiltor ens tillåtna 2016 . :/
Vill inte byta då han är världens snällaste o mysigaste annars,. han betyder så mycket.

Det senaste jag hört om spiltor är att det är på gång eller är redan igång att man inte får bygga nya spiltor och att de med tiden ska fasas ut.

Det är tillåtet att hålla hästar i spilta men inte tillåtet att bygga nya.

"Spiltmåtten är optimala mått som inte får underskridas eller markant överskridas. Observera att i nybyggda stallutrymmen får man inte bygga spiltor för uppstallning."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

"Det är tillåtet att binda hästen i en spilta. Då ska du använda löpande grimskaft och grimma eller halsrem. Vid uppbindning i spilta måste din häst kunna vila med huvudet mot underlaget då den ligger ned. Du får inte hålla din häst bunden i spilta mer än 16 timmar per dygn."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...relsefrihet.4.4b00b7db11efe58e66b8000287.html

Men kan du inte ta ut honom i en stallgång så hanstår uppbunden på ett anat vis ? Måste vara omständigt att stå i en trång spilta och borsta häst överhuvudtaget
Det är sant, men det kan vara så att det inte finns plats i gången att ha hästar uppbundna. Sen beror det såklart på hur stallet ser ut. Hästar på gången kan vara i vägen för folk som vill ta sig till sina hästar, alla kanske inte vågar/kan/vet hur man går förbi en häst i gången med saker i nävarna.
Är uppbindningen inte i vägen torde det inte vara några problem, men jag tror ridskoleläraren kan ge det bästa svaret för just det stallet. :)

Men kan du inte ta ut honom i en stallgång så hanstår uppbunden på ett anat vis ? Måste vara omständigt att stå i en trång spilta och borsta häst överhuvudtaget
Varför skulle spiltan vara trång? Hur gör du när du borstar? Kvarnvingar? Jag fördrar att sköta hästar i spilta. Dom kan inte trampa runt och tramsa.

Hästen kan mycket väl ha ont. Om man lyfter ett ben gör det ont i främst det andra parallella, men belastar också mer på övriga ben. Det kan också göra ont att lyfta just det benet man håller i, att böja de lederna. Inte helt sällan är det ett av symtomen när hästen är halt på fler ben (och det är svårt att se en tydlig hälta i rörelse).

Tänk själv om du i flera år hade fått ont av något andra gör, men de förstår inte utan fortsätter göra dig illa. Hur hade du själv reagerat?

Hos oss är det standard att man vänder hästen i spiktan och binder upp med två grimskaft i sidorna av grimman när hästen står med huvudet ut mot gången.

Hästarna vet när de "vilar" och när de är på jobbet samtidigt som vi slipper låta yngre barn gå in bakom hästen etc. Det tar ingen plats för övriga i stallet att ha hästarna uppbundna så vid skötsel.

Man binder inte upp hästar med fast uppbindning i en spilta, det skulle vara en säkerhetsrisk, eftersom hästen då kan få ett ben över, fastna och få panik.

En spiltuppbindning består av en lina som löper genom en ögla med en tyngd längst ner, så att linan alltid är sträckt. Den går alltså inte att använda för att korta upp med mindre än att man tar loss tyngden (som av förklarliga skäl är ordentligt fastgjord, inga snabbkopplingar eller så), vilket en ridskoleelev knappast får lov att göra.

Hej! jag har ett problem med min skötponny. När jag ska kratsa hovarna hugger han verkligen mot mig och jag vågar inte stå med ryggen mot han heller för jag vet inte vad han gör bakom mig.. Jag har prövat att ge en godis men igentligen ska han ju inte få belöning när han gör fel, jag säger också till han med en arg röst och det hjälper inte heller och ta tag i grimman och säga till men då hugger han efter min arm högt uppe. Jag har också prövat mycket mer. Jag blir både rädd, ledsen och arg på samma gång för jag vill ju klara av han själv och inte att en ridlärare ska få hjälpa. Det har hållit på i 1,5 år nu vad jag vet och jag kan inte binda upp han kort då han står i spilta. Han har inte ont heller för jag kan borsta vid hovarna och hålla på. Vet nån vad jag kan göra? jag behöver hjälp
Hej.
Biter han även efter en ridtur eller bara innan?

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II