Han hugger

Jag tycker som flera andra sagt att du skall ta hjälp av en ridärare eller annan vuxen för att komma tillrätta med problemet. Lycja till!

Hos oss är det standard att man vänder hästen i spiktan och binder upp med två grimskaft i sidorna av grimman när hästen står med huvudet ut mot gången.

Så är det också på ridskolan jag red på och har varit i flera år. Kan ju vara nåt att prova.

Sen kan det ju också vara en idé att kolla igenom hästen och se varför han hugger, inte bara att det är nåt han gör. Speciellt om han alltid gör så.

Hej! jag har ett problem med min skötponny. När jag ska kratsa hovarna hugger han verkligen mot mig och jag vågar inte stå med ryggen mot han heller för jag vet inte vad han gör bakom mig.. Jag har prövat att ge en godis men igentligen ska han ju inte få belöning när han gör fel, jag säger också till han med en arg röst och det hjälper inte heller och ta tag i grimman och säga till men då hugger han efter min arm högt uppe. Jag har också prövat mycket mer. Jag blir både rädd, ledsen och arg på samma gång för jag vill ju klara av han själv och inte att en ridlärare ska få hjälpa. Det har hållit på i 1,5 år nu vad jag vet och jag kan inte binda upp han kort då han står i spilta. Han har inte ont heller för jag kan borsta vid hovarna och hålla på. Vet nån vad jag kan göra? jag behöver hjälp
Om vi förutsätter att det är en ridskola som ser hästarna som de guldgäss de faktiskt är och tar väl hand om dem och ser till att de mår bra och är friska (halta hästar får behandling och tas ur verksamheten tills de är friska) så verkar det ju vara något som ponnyn lärt sig över åren.
"Hugger jag mot människor eller i luften så slipper jag". Längre än så kan den inte tänka och då behöver du ju inte bli ledsen, för den gör det INTE för att den INTE gillar dig. Det är naturligt att bli rädd, jag har själv blivit huggen i armen av en häst där ägaren inte vågade gå in till den och tyckte synd om den för att den varit med om något tråkigt tidigare. Hästen fick alltså hållas med att hugga folk som gick i närheten av den, självklart fattade den att det även gällde när den inte ville göra något. Bara att hugga vilt omkring sig...så slipper man... Den hästen var inte frisk mentalt och hade blivit flaskuppfödd vilket är onaturligt för en häst. Men vi antar att ponnyn är uppfostrad av sin mamma och mentalt frisk.
Jag tror inte din ponny skulle gå så långt som att faktiskt hugga dig, alltså behöver du inte egentligen vara rädd heller.
Då återstår bara att du blir arg, jajamänsan, det blir nog ledarhästen i hans flock ute i hagen också när han utmanar på det sättet! Det kan du också visa att du blir och markera precis som hans hästkompisar att det han gör inte accepteras. När han visar tendenser till att hugga mot dig nästa gång så "hugger" du honom genom att ta ett rejält nyptag vid hans boge eller var du nu står och kraftfullt utstöter ett "öh!" eller "ah!" ända från tårna samtidigt som du går emot honom snabbt och riktigt bestämt, nästan aggressivt. Då ska han backa undan, det kommer han att göra om han är en frisk och sund häst i huvudet. Gör han inte det så skulle jag byta häst och säga till ridskolan/ridläraren, för då är det bara en tidsfråga innan han biter någon eller som andra påpekat här i tråden har ont nånstans. Men då detta hållit på i 1,5 år så borde det räcka med att visa vem som är ledare om han är frisk.
Backar han undan från dig dock, så är du noga med att klappa honom, berömma och eventuellt ge godis (fast jag är personligen emot att ge godis då det kan medföra ett riktigt taffligt ficktjuveri-beteende hos hästar...).
Men lägg följande på minnet: Se till att du inte står så att du kan bli sparkad eller allvarligt biten OM han skulle gå emot dig när du tillrättavisar, ha en vuxen med dig för extra säkerhet, ha hjälm och säkerhetsväst på och känner du dig minsta osäker så rekommenderar jag inte att du försöker. En ledarhäst är aldrig osäker, den bara vet att det är den som bestämmer och andra rättar sig efter den.
Hästar har ett otroligt sinne för när man känner sig osäker, nervös eller rädd och det kan de dra nytta av om de känner för det. Ponnyer är otroligt smarta dessutom.
Lycka till nu och var mycket rädd om dig!

Om vi förutsätter att det är en ridskola som ser hästarna som de guldgäss de faktiskt är och tar väl hand om dem och ser till att de mår bra och är friska (halta hästar får behandling och tas ur verksamheten tills de är friska) så verkar det ju vara något som ponnyn lärt sig över åren.
"Hugger jag mot människor eller i luften så slipper jag". Längre än så kan den inte tänka och då behöver du ju inte bli ledsen, för den gör det INTE för att den INTE gillar dig. Det är naturligt att bli rädd, jag har själv blivit huggen i armen av en häst där ägaren inte vågade gå in till den och tyckte synd om den för att den varit med om något tråkigt tidigare. Hästen fick alltså hållas med att hugga folk som gick i närheten av den, självklart fattade den att det även gällde när den inte ville göra något. Bara att hugga vilt omkring sig...så slipper man... Den hästen var inte frisk mentalt och hade blivit flaskuppfödd vilket är onaturligt för en häst. Men vi antar att ponnyn är uppfostrad av sin mamma och mentalt frisk.
Jag tror inte din ponny skulle gå så långt som att faktiskt hugga dig, alltså behöver du inte egentligen vara rädd heller.
Då återstår bara att du blir arg, jajamänsan, det blir nog ledarhästen i hans flock ute i hagen också när han utmanar på det sättet! Det kan du också visa att du blir och markera precis som hans hästkompisar att det han gör inte accepteras. När han visar tendenser till att hugga mot dig nästa gång så "hugger" du honom genom att ta ett rejält nyptag vid hans boge eller var du nu står och kraftfullt utstöter ett "öh!" eller "ah!" ända från tårna samtidigt som du går emot honom snabbt och riktigt bestämt, nästan aggressivt. Då ska han backa undan, det kommer han att göra om han är en frisk och sund häst i huvudet. Gör han inte det så skulle jag byta häst och säga till ridskolan/ridläraren, för då är det bara en tidsfråga innan han biter någon eller som andra påpekat här i tråden har ont nånstans. Men då detta hållit på i 1,5 år så borde det räcka med att visa vem som är ledare om han är frisk.
Backar han undan från dig dock, så är du noga med att klappa honom, berömma och eventuellt ge godis (fast jag är personligen emot att ge godis då det kan medföra ett riktigt taffligt ficktjuveri-beteende hos hästar...).
Men lägg följande på minnet: Se till att du inte står så att du kan bli sparkad eller allvarligt biten OM han skulle gå emot dig när du tillrättavisar, ha en vuxen med dig för extra säkerhet, ha hjälm och säkerhetsväst på och känner du dig minsta osäker så rekommenderar jag inte att du försöker. En ledarhäst är aldrig osäker, den bara vet att det är den som bestämmer och andra rättar sig efter den.
Hästar har ett otroligt sinne för när man känner sig osäker, nervös eller rädd och det kan de dra nytta av om de känner för det. Ponnyer är otroligt smarta dessutom.

Hur kan du ens skriva det här? Ett barn ska aldrig någonsin utmana en häst och inte heller de flesta vuxna. Det är alltför få som ser och kan läsa hästen och har tajmingen dessutom.

Vad folk gör med sina egna hästar är illa nog men att göra som du menar på en ridskolehäst är långt ifrån vad som är okej. Vet du ens hur många människor en ridskolehäst behöver handskas med? Hur många sådana "tillsägningar" de får på en dag? Människor som i bästa fall förstår att hästen inte gillar det hen gör när öronen är slickade bakåt! Människor som inte kan eller ens vill läsa hästen utan ser den som ett verktyg, som en cykel utan känslor och behov.

Nej Ts ska absolut inte utmana hästen. Risken att hästen får nog och svarar upp är alltför stor. Jag fattar inte ens vad du menar med att risken att han biter inte är så stor, hur kan du avgöra det när du inte ens har sett hästen? Många hästar försvarar sig genom att bita och sparka när de helt enkelt får nog av människor som inte kan/vill läsa och förstå dem. Var står man så att man inte riskerar att bli allvarligt sparkad eller biten?

Hästar är inte dumma i huvudet. De vet att människor inte är några hästar och definitivt inga ledarhästar. En människa kan aldrig bli ledare över en häst och att ens tro att en ridskoleelev som träffar hästen några gånger i veckan skulle vara ledare är skrattretande. Då har man missat mycket i sin hästutbildning. Är ridskolan välskött med bra personal kan hästarna i bästa fall lita på personalen och ta en schysst tillsägning från dem men en ridskoleelev som börjar bete sig som du beskriver hade jag haft ett allvarligt samtal med så att hen förstår att så beter man sig inte. Det är alltför farligt och riktigt elakt mot hästen. Om man utmanar hästen som om man vore ledarhästen i hagen så får man också räkna med att hästen försvarar sig som en häst och då är man väldigt liten och väldigt ömtålig som människa. Ett par välriktade sparkar och/eller bett så är du inte så tuff sedan. Man ska inte ge sig på sådant som man inte kan fullfölja. I det här fallet bör Ts inte göra något annat än att be personalen om hjälp och guidning och förhoppningsvis är de vettiga och ser till att hästen får må bra igen alternativt säljs eftersom han så uppenbart inte trivs på ridskolan.

Först vill jag förtydliga att TS har två val, antingen vill hen hjälpa hästen genom att utreda huruvida ponnyn har utvecklat ett oönskat beteende i hanteringen som ett resultat av felhantering eller om ponnyn har en fysisk åkomma (skada, trivselproblem etc etc) som bör behandlas och där ponnyn bör tas ur verksamheten, eller så befattar inte hen sig med problemet överhuvudtaget och överlåter det till någon annan då riskerna/konsekvenserna ter sig alltför stora.
TS kan ju också diskutera med någon ridlärare på ridskolan om vad som ska göras men anledningen till att TS skriver här är kanske att personalen inte har några idéer och att ponnyn är ett alltför stort guldägg för att göra sig av med och man låter på så sätt problemet bero och hoppas på att ingen kommer till skada...
Helt fel, tycker jag men däri kan jag bara spekulera, huruvida det kommer sig att TS skriver här och inte frågar personalen som finns tillgänglig. Detta hade ju enligt uppgift ändå hållit på ganska länge.
Hur som helst, åter till mina svar på ditt inlägg:

Hur kan du ens skriva det här...
Och att lära sig detta menar du också är helt förkastligt? Vem har pratat om att utmana? Utmanar gör man oprovocerat för att tillförskansa sig något, ett övertag till exempel och det är ju precis det hästen håller på med. Freda sig gör man mot den som utmanar, i det här fallet hästen. Att inte freda sig mot en häst som utvecklat olater slutar med att hästen lär sig att utmana de som hanterar den och som uppvisar samma beteende när den utmanar, dvs backar undan. Slutsats, du får en riktigt jobbig häst då du överlåter ledarskapet till hästen genom att backa undan. (För det är precis så hästar kommunicerar med varandra vad gäller vem som har ledarskapet dem emellan).
Även barn måste lära sig och träna upp förmågan att freda sig mot en häst och när sådana som du mässar på med olika typer av icke-logiska och i flera fall rena felaktiga fingervisningar för att ta bort viljan att lära sig den förmågan, riskerar det på sikt att göra en person rädd i närheten av en häst som utmanar eller uppvisar olater. En rädd person är en risk i sig då hästen känner av rädslan långt innan du själv gör det.
Man kan lära sig att läsa av en häst vilket jag tycker man ska börja lära sig så tidigt som möjligt för att samla på sig erfarenhet. Att göra som du anser, dvs helt undvika situationen lär man sig ingenting på och är i mina ögon helt förkastligt om man har tänkt sig att hålla på med hästar en lång tid framöver och så småningom kanske skaffa sig en egen.
Jag skrev också att vederbörande bör ha med en vuxen som kan hjälpa till i situationen. Underförstått en hästvan vuxen naturligtvis om det var oklart på något vis.

Vad är det folk gör med sina hästar som är illa nog? Lär dem att bete sig? Vad är det som inte är ok? Freda sig mot en ridskolehäst som utmanar ledaren, dvs människan? Varför skulle just ridskolehästar undantas regeln att bete sig bara för att de är ridskolehästar?
Hästar "handskas" inte med någon, de hanteras av människor och desto viktigare då att de kan bete sig i närheten av människor om de dessutom blir "tillsagda", själv hade jag använt uttrycket "tillrättavisade", som du väljer att uttrycka det, av alla de möter om de inte kan bete sig så fattar de nog snart att beteendet de har inte är önskvärt i förhållandet till den som ska hantera dem.
Jag är rätt säker på att nästan alla på ridskolan förstår vad hästen menar när hästen har öronen slickade bakåt, så vad det har med något att göra får du gärna förklara.
Jag är också rätt säker på att alla små tjejer och killar som börjar på ridskola gör det för att de älskar hästar och ett barn kan ha svårt att se skillnad på hur man hanterar en häst som om den vore en häst och hur man hanterar en häst som om den vore en människa. Att hantera hästar som om de vore människor är helt fel.
Den typen av hantering verkar dessutom vara överrepresenterad när det gäller hästar som utvecklar olater. Så du bekräftar egentligen bara det du vänder dig emot med ditt resonemang.
Hästen ÄR ett verktyg att ta sig framåt på, att ha roligt med och att umgås med och att tycka om. Vem har sagt något om att den saknar behov? Ett behov är att kunna bete sig så att den blir accepterad. Alla individer vill bli accepterade, där är hästen rätt lik människan.
Du rör ihop begreppen tycker jag och din inställning att hästen är en hårig människa istället för ett djur lyser starkt igenom. Det är inte bra att se en häst som en människa, den är inte en människa och den vill inte vara människa heller.

Nej Ts ska absolut inte utmana hästen...
TS utmanar inte hästen, det är hästen som utmanar TS och TS fredar sig. Stor skillnad!
Som sagt, hade hästen velat bita så hade den bitit någon för länge sedan, en häst biter om den inte är frisk i huvudet vilket vi får förutsätta att den är då ridskolan trots allt har köpt in den för att ingå i ridskoleverksamheten, alternativt om den känner sig trängd. Trängd kan den knappast känna sig för att den som hanterar den markerar att den inte accepterar att bli utmanad.
Du har rätt i att hästar kan försvara sig när de fått nog, men det gäller i stort sett bara vid svår misshandel, tvång eller annan form av djurplågeri om ens då...
Men gemene häst kan utveckla ett oönskat beteende genom att bita och sparkas om de märker att det fungerar och ledaren, människan, inte tillrättavisar. Ingen bra kombination.
Glad att du frågade, man står i höjd med bogen. Man har god uppsikt bakåt och framåt och kan läsa av hela hästen på ett bra sätt.

Hästar är inte dumma i huvudet...
Jo hästar är faktiskt ganska dumma och det är väl tur för annars hade de förmodligen inte gått att hantera som vi gör idag.
De vet, eller ska veta att människor är ledare, alltid! Så den inställningen är helt fel!
En människa ska ALLTID vara ledare över en häst, någon annat kan vara förenat med livsfara! Vilken hästskola har du gått på???
Som sagt en häst ska alltid se människan som ledare oavsett hur ofta eller hur sällan den träffar just den personen. Något annat brukar hamna i kategorin "problemhästar" och de har inte på ridskolan att göra överhuvudtaget.
Hoppsan, här blev det nog lite fel eftersom det första man får lära sig i en hästutbildning av adekvat karaktär är hur man tar ett sunt ledarskap över sin häst. Tänk om en unghäst fick bestämma vart den skulle gå eller stå när den hanterades av människor? Ha ha, det skulle se ut det. För att inte tala om att det skulle skapa en helt livsfarlig häst i slutänden.
Ha ha, ja du får ta hur många allvarliga samtal som helst med vem som helst men det är nog få som skulle lyssna på dig faktiskt...
Det är inte ett dugg elakt mot hästen, elakt är när man oprovocerat brukar våld eller ger dubbla signaler till en häst. T.ex. att i ena sekunden låta den göra som den vill för att sedan försöka bestämma över den. Det är elakt eftersom det skapar förvirring.
En häst som VET att den är lägre i rang än ledarhästen försvarar sig aldrig mot ledarhästen utan fogar sig i vad ledarhästen anser vara bäst för flocken och/eller sig själv. Med ett undantag, hingstar. De kan utmana av sin natur, men det finns särskilda institutioner och personer som hanterar hingstar och de ingår knappast i en ridskoleverksamhet.

Ja om vi nu skulle anta att ponnyn i det här fallet verkligen biter eller sparkar när den blir tillrättavisad så kan vi ju bara konstatera att ponnyn inte är frisk och bör tas ur verksamheten omedelbart. Då har man ju i så fall hjälpt ponnyn att komma ifrån något som skapar obehag.
Lite blåmärken och blessyrer får man kanske räkna med om man vill pyssla med hästar, de gånger man inte förstår hästens språk. Därför bör man, som jag sa, ta ut ett säkerhetsavstånd så eventuella utfall inte ger allvarliga skador. Man får med andra ord vara beredd på vad hästen kan göra och det bör man lära ut på ridskolan och det är jag övertygad om att man gör också.
Du ifrågasätter hur jag kan veta att risken inte är så stor att ponnyn inte kommer bitas utan att ha sett hästen för att sedan uttala dig om att hästen uppenbart inte trivs på ridskolan?
Det blir lite dubbla budskap, precis som det mesta som du skrivit i det här svaret faktiskt.
Du får ursäkta, men jag får en känsla av att du är ganska okunnig och har ett romantiserande sätt att se på hästhantering eller så har du tolkat mitt tips helt uppåt väggarna.
Det behöver inte vara fel men kanske passar ett sådant synsätt bäst på hästar som lever i det fria och aldrig kommer i kontakt med människor överhuvudtaget?

Summa summarum anser jag att hästar förstår hästspråk bäst, att försöka prata människospråk med hästen brukar funka ganska dåligt. Att lära sig prata hästspråk är en blandning av att studera hur hästarna själva kommunicerar och av erfarenhet. Att skaffa sig erfarenhet innebär att man någon gång är nybörjare i alla situationer som kan tänkas uppstå när man hanterar hästar och ibland får man helt enkelt prova sig fram och vara beredd på konsekvenserna, vilka de än må vara, eller avstå. Men att avstå från att tipsa om ett möjligt sätt att hantera situationen tycker jag är ett steg i motsatt riktning.
Sedan tror jag inte att varken barn eller vuxna som hanterar/rider hästar på ridskola är dumma i huvudet, de kan säkerligen själva avgöra om ett tips är för riskfyllt eller inte.
Min tro på människors intelligens och sunda förnuft är hög och jag tror att alla vinner på det i längden.

Jag tycker att du ska be någon vuxen om hjälp, det kan vara en enkel grej som gör att han blir nöjd. Tex att stå på gången när man sköter.
När jag gick på ridskola som vuxen träffade jag på en ponny som verkligen högg för att bita, 2 ggr gjorde han det på mig. Jag bad de yngre barnen om hjälp för dem respekterade hästen. :)

Ja jag är ganska okunnig. Jag har bara hållt på med hästar i 35-40 år varav endel år som yrke. Det finns så enormt mycket kvar att lära och jag är väldigt ödmjuk inför det.

Det är bara inom hästvärldens konservativa kretsar som man fortfarande anser sig ha rätt att bete sig som ett svin mot djuret med undanflykten att man är ledare. Inom andra grenar, som hund t ex. är man medveten om att rangordning inte förekommer mellan arter.

Jag ser inte hästar som håriga människor, jag ser dem som hästar och tack och lov ser hästarna mig som en människa och tror inte alls att jag är någon hästflocksledare. Det finns massor med hästar som svarar upp mot ledaren när de inte tycker att ledaren beter sig schysst eller har tillräckligt bra egenskaper. Hästar har olika uppgifter i flocken och sålänge alla utför sina uppgifter är det inga problem, problemen kommer när någon inte sköter sin uppgift. Hade ingen häst någonsin ifrågasatt ledaren så hade det aldrig varit några hästar som bråkar vilket det ju är och hästen som art hade inte överlevt. En hästflock är föränderlig och hästar ser svagheter snabbt och försöker ta över och det gör de för att bibehålla harmonin i flocken, för att flocken ska överleva. De följer den hästen som visat sig ha så många bra egenskaper att hen är värd att följa. Om vi människor låtsas vara ledare och vi inte beter oss schysst så kommer hästen också försöka ta över ledarskapet och det blir en ständig kamp. Visar vi människor istället en chans till vänskap mellan våra arter med regler runt oss själva där vi respekterar hästens regler runt dem så blir det ingen kamp. Det är vad allt handlar om. Att ha regler runt sig själv så att hästen respekterar vårt space och att vi respektera hästens space.
Hästar är inte dumma. Lika lite som någon som stannar i ett misshandelsförhållande människor emellan är dum. Hästar är flockdjur och vet att de tjänar på att samarbeta och de vet att människan inte är en häst. De vet att vi ger dem mat och vatten vilket gör att de kan överleva. Så de försöker och försöker tillfredsställa människans nycker för de vet att bli lämnad ensam är värre. Det innebär döden. Men ibland får även hästar nog. De har då förmedlat så många gånger att det människan gör inte är okej men människan lyssnar inte. Jag vill inte gå i en fajt mot hästsparkar och tänder så jag föredrar att lyssna på och respektera hästen istället för att tvinga och utmana.Jag föredrar att hästen är min vän och jag henoms med en ömsesidig respekt. Då kan man vara svag ibland utan att hästen försöker ta över för hen vet mina gränser och behöver inte testa dem.
Att stå vid bogen innebär inte att hästen inte kommer åt dig. En häst kan klia sig på bakbenen med tänderna utan problem.

Att som barn göra så som du beskriver är farligt och det är inget man ska ägna sig åt. Man ska omge sig med hästar som redan vet hur ömtåliga människor är, lära sig läsa hästarna så att man förstår vad hästen förmedlar. Det är inte konstigare än att en nybörjare ska ha en trygg läromästare i ridningen, inte en oinriden treåring. Vi måste alla börja någonstans och för att lära under trygga former behöver vi någon som kan lära oss.
Att hålla på och tillrättavisa en ridskolehäst när man inte ens kan läsa den leder ofelbart till stora risker. Kan inte vi läsa hästen så kan vi heller inte se vad hästen visar utan brötar på som en elefant i en porslinsaffär. De barn och vuxna jag har haft dessa allvarliga samtal med har alla lyssnat och förstått hur enormt fel de har varit ute och de har ändrat sig. Det är tyvärr vardagsmat att folk beter sig illa mot hästarna på ridskolor (och i privatstall med) just för att de inte förstår vad de gör utan har fått höra att de ska bestämma över hästen. (Jag blev också indoktrinerad i den tanken en gång på 70-talet. Det kändes fel för mig redan då och jag har med tiden och egen mognad förstått att det finns ett annat sätt att förhålla sig.) De har inte lärt sig läsa hästen och därmed tolka vad hen menar och därför är de respektlösa i hästens ögon. Då utmanar de hästen. De kräver saker av hästen och tvingar den och det gör inte en ledare. En hästflocksledare är inte ledare för att övriga är rädda för den hästen utan för att hen har visat sig ha egenskaper som är positiva både för flocken och individen. Vill vi att hästen ska vara med oss så får vi visa så många fördelar med det vi vill att hästen vill vara med oss och vill samma saker som oss, inte tvinga och hota för att få vår vilja fram.

Hästen är inget verktyg. Hen är en egen individ med egna behov och ingen har någon rätt att tvinga sig på en annan individ med våld eller hot om våld. Vill vi vara i hästens sällskap så får vi välja, antingen får vi leka att vi är hästar och då får vi också ta att de svarar upp på samma sätt som de hade gjort om en annan häst hade gjort så eller så får vi skapa en vänskap med hästen som gör att hästen vill samarbeta med oss.

Jag föredrar en hästhållning som både jag och hästarna trivs med, inte en där hästarna av rädsla eller för att de har gett upp att bli hörda har stängt av och därför gör som jag vill och där risken ständigt finns att hästen en dag får nog och svarar upp.

Kort svar på en lång utläggning. Ren. Jävla. Idioti! :banghead: :banghead: :banghead:

Ett tips är att ridläraren ska stå bredvid medans du kratsar och om han inte försöker bita så får han klappar och godis. Och om han försöker bira så säger man till på skarpen och håller pekfingret på hans mule. Inte slår till eller något utan bara hålla fingret där. Låter jätte konstigt men brukar funka

Antingen en Munkorg .... Eller också bind lite kort och med tillg till foder = hovkratsning blir lite positivt ?!
För säkerhetsskäl -börja bak ...

Hästar läser väldigt små signaler, så det kan faktiskt räcka att ge den onda ögat, alltså blänga strängt på den, för att den ska sluta hugga. Förvånansvärt effektivt, hästar använder ju ögonrörelser för att kommunicera med varandra, så de har koll på hur människor tittar också.

Ja jag är ganska okunnig. Jag har bara hållt på med hästar i 35-40 år varav endel år som yrke. Det finns så enormt mycket kvar att lära och jag är väldigt ödmjuk inför det.

Det är bara inom hästvärldens konservativa kretsar som man fortfarande anser sig ha rätt att bete sig som ett svin mot djuret med undanflykten att man är ledare. Inom andra grenar, som hund t ex. är man medveten om att rangordning inte förekommer mellan arter.

Jag ser inte hästar som håriga människor, jag ser dem som hästar och tack och lov ser hästarna mig som en människa och tror inte alls att jag är någon hästflocksledare. Det finns massor med hästar som svarar upp mot ledaren när de inte tycker att ledaren beter sig schysst eller har tillräckligt bra egenskaper. Hästar har olika uppgifter i flocken och sålänge alla utför sina uppgifter är det inga problem, problemen kommer när någon inte sköter sin uppgift. Hade ingen häst någonsin ifrågasatt ledaren så hade det aldrig varit några hästar som bråkar vilket det ju är och hästen som art hade inte överlevt. En hästflock är föränderlig och hästar ser svagheter snabbt och försöker ta över och det gör de för att bibehålla harmonin i flocken, för att flocken ska överleva. De följer den hästen som visat sig ha så många bra egenskaper att hen är värd att följa. Om vi människor låtsas vara ledare och vi inte beter oss schysst så kommer hästen också försöka ta över ledarskapet och det blir en ständig kamp. Visar vi människor istället en chans till vänskap mellan våra arter med regler runt oss själva där vi respekterar hästens regler runt dem så blir det ingen kamp. Det är vad allt handlar om. Att ha regler runt sig själv så att hästen respekterar vårt space och att vi respektera hästens space.
Hästar är inte dumma. Lika lite som någon som stannar i ett misshandelsförhållande människor emellan är dum. Hästar är flockdjur och vet att de tjänar på att samarbeta och de vet att människan inte är en häst. De vet att vi ger dem mat och vatten vilket gör att de kan överleva. Så de försöker och försöker tillfredsställa människans nycker för de vet att bli lämnad ensam är värre. Det innebär döden. Men ibland får även hästar nog. De har då förmedlat så många gånger att det människan gör inte är okej men människan lyssnar inte. Jag vill inte gå i en fajt mot hästsparkar och tänder så jag föredrar att lyssna på och respektera hästen istället för att tvinga och utmana.Jag föredrar att hästen är min vän och jag henoms med en ömsesidig respekt. Då kan man vara svag ibland utan att hästen försöker ta över för hen vet mina gränser och behöver inte testa dem.
Att stå vid bogen innebär inte att hästen inte kommer åt dig. En häst kan klia sig på bakbenen med tänderna utan problem.

Att som barn göra så som du beskriver är farligt och det är inget man ska ägna sig åt. Man ska omge sig med hästar som redan vet hur ömtåliga människor är, lära sig läsa hästarna så att man förstår vad hästen förmedlar. Det är inte konstigare än att en nybörjare ska ha en trygg läromästare i ridningen, inte en oinriden treåring. Vi måste alla börja någonstans och för att lära under trygga former behöver vi någon som kan lära oss.
Att hålla på och tillrättavisa en ridskolehäst när man inte ens kan läsa den leder ofelbart till stora risker. Kan inte vi läsa hästen så kan vi heller inte se vad hästen visar utan brötar på som en elefant i en porslinsaffär. De barn och vuxna jag har haft dessa allvarliga samtal med har alla lyssnat och förstått hur enormt fel de har varit ute och de har ändrat sig. Det är tyvärr vardagsmat att folk beter sig illa mot hästarna på ridskolor (och i privatstall med) just för att de inte förstår vad de gör utan har fått höra att de ska bestämma över hästen. (Jag blev också indoktrinerad i den tanken en gång på 70-talet. Det kändes fel för mig redan då och jag har med tiden och egen mognad förstått att det finns ett annat sätt att förhålla sig.) De har inte lärt sig läsa hästen och därmed tolka vad hen menar och därför är de respektlösa i hästens ögon. Då utmanar de hästen. De kräver saker av hästen och tvingar den och det gör inte en ledare. En hästflocksledare är inte ledare för att övriga är rädda för den hästen utan för att hen har visat sig ha egenskaper som är positiva både för flocken och individen. Vill vi att hästen ska vara med oss så får vi visa så många fördelar med det vi vill att hästen vill vara med oss och vill samma saker som oss, inte tvinga och hota för att få vår vilja fram.

Hästen är inget verktyg. Hen är en egen individ med egna behov och ingen har någon rätt att tvinga sig på en annan individ med våld eller hot om våld. Vill vi vara i hästens sällskap så får vi välja, antingen får vi leka att vi är hästar och då får vi också ta att de svarar upp på samma sätt som de hade gjort om en annan häst hade gjort så eller så får vi skapa en vänskap med hästen som gör att hästen vill samarbeta med oss.

Jag föredrar en hästhållning som både jag och hästarna trivs med, inte en där hästarna av rädsla eller för att de har gett upp att bli hörda har stängt av och därför gör som jag vill och där risken ständigt finns att hästen en dag får nog och svarar upp.

Du har fel. Om vi skulle se hästar som individer och "göra som de vill" skulle stallen eka tomma. Vi raspar dem, verkar hovar, tvingar dem att springa, trava, hoppa, ligga, åka transport, stå i små hagar, stå i box, spilta, äta på vissa tider och you name it. Vänskap är ett fenomen som är reserverat människorasen. Hästen ligger inte i sin spilta och tänker på sin vän TinyWiny om natten. Du säger att hästar vet att de tjänar på att samarbeta med människan. Jag säger att de har inget val. De kan inte ens tänka att de ar något val för de fungerar inte så. Hästen lever här och nu, minut för minut. Det vi gör med hästarna handlar om mental dominans och rent tvång. Och att hästar är dumma (ja, jag sa det) flyktdjur vilket gör att vi har kunnat avla på dem och få fram tama, hanterbara hästar. För det mesta. Det går inte med alla. Om man inte lär hästar att respektera människans space är man illa ute enligt mig. Hästar kommer alltid att behandlas "illa" av människan - frågan är bara hur mycket. Mot bakgrund av detta tycker jag att den andra personen som svarade på trådskaparens inlägg har ett mer realistiskt perspektiv på frågan.

Senast ändrad:
Du har fel. Om vi skulle se hästar som individer och "göra som de vill" skulle stallen eka tomma. Vi raspar dem, verkar hovar, tvingar dem att springa, trava, hoppa, ligga, åka transport, stå i små hagar, stå i box, spilta, äta på vissa tider och you name it. Vänskap är ett fenomen som är reserverat människorasen. Hästen ligger inte i sin spilta och tänker på sin vän TinyWiny om natten. Du säger att hästar vet att de tjänar på att samarbeta med människan. Jag säger att de har inget val. De kan inte ens tänka att de ar något val för de fungerar inte så. Hästen lever här och nu, minut för minut. Det vi gör med hästarna handlar om mental dominans och rent tvång. Och att hästar är dumma (ja, jag sa det) flyktdjur vilket gör att vi har kunnat avla på dem och få fram tama, hanterbara hästar. För det mesta. Det går inte med alla. Om man inte lär hästar att respektera människans space är man illa ute enligt mig. Hästar kommer alltid att behandlas "illa" av människan - frågan är bara hur mycket. Mot bakgrund av detta tycker jag att den andra personen som svarade på trådskaparens inlägg har ett mer realistiskt perspektiv på frågan.

Ja tyvärr ser alltför många på hästar som du. Jag som vet att det fungerar alldeles utmärkt med mitt sätt. Relationen med hästarna blir så enormt mycket bättre när man har den synen jag har. Om mina hästar tänker på mig på natten (jag skulle aldrig någonsin ha en häst i spilta) har jag faktiskt ingen aning om och det spelar ingen roll, jag funderar inte på om mina människovänner tänker på mig på natten heller, men jag ser deras uppsyn när de ser mig och jag vet vem de föredrar av mig eller andra.
Kanske skulle du läsa på om hästen som biologisk varelse så får du veta varför hästar överhuvudtaget går att tämja.
Mina hästar har alltid ett val och jag lyssnar också på dem. Jag skulle aldrig tvinga en häst till något hen inte vill om det inte gällde livet. Att hästen måste respektera människans space är precis lika viktigt som att vi måste respektera deras space. Hästar måste inte alls behandlas illa. Tror man det så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från dem och överlåta hästarna till de som ser till att behandla dem väl.

Att ens tro att vänskap är förbehållet människor, är du på riktigt?

Att ens tro att vänskap är förbehållet människor, är du på riktigt?
Tyvärr är det alldeles för många som tror det :( Jag har hört från flera som jobbar med problemlösning att en häst inte kan känna vänskap med en människa. Eftersom jag sett motsatsen så tycker jag synd om de som lever i en så trång värld.

Allmänt
Angående förslaget ovan att börja bråka med hästen så är det idiotiskt. Jag kan gå på en häst (och har gjort det) men då ska man veta vad man gör, känna hästens mentalitet och veta varför de beter sig som den gör. I de flesta fall är det helt enkelt inte någon bra idé. När det gäller ridskolehästar så är det i näst intill 100% av fallen en mycket dålig idé. De flesta sura ridskolehästar är sura för att det är ett antal amatörer som håller på att uppfostra dem. Jag har träffat på många sådana (både surhästarna och 'uppfostrarna'). De flesta blir trevliga om man bemöter dem med respekt och tar sig tid att se dem som individer. En riktig surkärring började tom titta förväntansfullt mot mig när jag kom gåendes i stallgången bara för att jag såg henne som individ.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar