han hoppar...emellanåt :S

B

BlondieMe

Hej, jag har en 8-årig travare, han är inte så välutbildad då jag själv har ridit honom sedan han kom från travet...
han gick en säsong på travet och drog in 140'000 tror jag sedan fick han magsår de va då vi i min familj tog över honom...

Mitt problem är att han vägrar på ungefär vartannat nytt hinder... när vi väl kommit över det en gång det passet går det utmärkt på låga höjder då..typ 60-80... max har vi hoppat 1,10 grejen är att nästa pass gör han samma sak... jag vet inte vad jag ska göra lyckas inte träna bort det ...

jag undrar så om det är möjligt att det är fel på mitt eller hans självförtroende kanske...eller om jag gör fel..jag e ju förberedd på att han ska vägra...

några träningsidéer?

en sak till han e livrädd för ett grön-svart-randigt plank vi har hemma hur tränar man bort det?

Sv: han hoppar...emellanåt :S

100_1349_edited.jpg

en bild när han faktiskt hoppar:banana:

Tränar du för någon? Det är nog det bästa tipset jag kan ge annars, en bra tränare är den bästa hjälpen man kan få.

låt honom gå fram och titta på det kanske, led honom över, travhoppa när du springer bredvid, se om han vågar löshoppa över läskiga hinder...

och om du tror att det är dig det är "fel" på, be någon annan hoppa upp :)

ja tränar för någon varannan vecka... mest dressyr då ^^ galoppen e ett annat objekt för granskning :P får väl ta å köra lite mer hoppning där oxå :P

att titta på hindret hjälper tyvärr inte ett skit xD
men får väl testa att låta någon annan testa honom...hehe om inte annat så får jag kanske se vad det är han reagerar på :P

Jag har varit med om flera sådanna hästar och tror att det hela bottnar i osäkerhet.

Det jag gjort är att sätta upp många små hinder, på typ 50 cm och sedan bestämt rida emot så att hästen känner självförtroendet hos ryttaren. Eftersom hindret är så lågt så kan jag, om hästen stannar, driva hästen till att skritta (eller hoppa) över hindret i alla fall, från stillastående. När den är över beröm och fortsätt.

Så mitt tips är att hoppa många nya, små hinder. När vägringarna är glömda (förhoppningsvis) så kan man ta upp höjden.

Lycka till. :idea:

Jag har varit med om flera sådanna hästar och tror att det hela bottnar i osäkerhet.

Det jag gjort är att sätta upp många små hinder, på typ 50 cm och sedan bestämt rida emot så att hästen känner självförtroendet hos ryttaren. Eftersom hindret är så lågt så kan jag, om hästen stannar, driva hästen till att skritta (eller hoppa) över hindret i alla fall, från stillastående. När den är över beröm och fortsätt.

Så mitt tips är att hoppa många nya, små hinder. När vägringarna är glömda (förhoppningsvis) så kan man ta upp höjden.

Lycka till. :idea:

Håller helt & hållet med Krockodil :)
Träna på låga höjder & rid mycket över bommar, min valack var precis likadan... vägrar & hoppar sedan. Men efter mycket om & men så är han en hyffsat bra hopphäst nu.

Vi tränade mycket ute i naturen där hästar oftast får en "naturlig framåtbjudning", vi hoppade mycket diken, upphopp & lite stockar osv.

Sen tog vi oss in i paddocken och hoppade små låga "tithinder", skrittade till en början bara över dem och ökade tempo & höjder i takt med att både mitt & hästens självförtroende växte :D

Det var några tips från mig, Lycka till :D

Löshoppa mera, så hästen lär sig bedömma avsprångspunkt bättre. Kan tänka mig att det är en bidragande orsak till varför han stannar ibland. Hoppa låga hinder, och stega upp en rak linje till nästa med ett par galoppsprång. Var noga med avståndet, travare som har svårt för galoppen får ofta ganska långa språng.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 325
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka