han har tappat skon IGJEN

I

Icebabe_1

Alltså,det måste bero på vädret.
nu har det regnat hur mycke som helst,och det har varit skit i hagen alltså.
nu hadde både han och sin kompis tappat en sko var bak,tack o lov,hadde inte hoven gått mera sönder.*pustar ut.*
men nu undrar jag,han rids ju inte nestan alls,skall jag låta han gå barfota den sista tiden???
14 augusti så tar jag ju hem han till vinterstallet igjen.

Eftersom jag ser att det gäller en fullblodshäst bör du nog rådfråga din hovslagare!

Då dessa ofta lider av för tunna sulor.

okey,då frågar jag hovslagaren.
han är ju ömfotad utan skor,men han går ju stort sätt in och ut på betet å stall bara om dagarna,och rider man så rider man på gräsbelagt bana.

men jag tror mycke på dig när du säger det om tunna sulor.nestan allt jag veto m fullblod har jag lärt mig här på buke

det finns ju undantag. en i stallet har två fullblod, den ena, en valack, kan gå oskodd utan problem och har jättefina hovar, den andra som är valackens mamma blir halt om hon tappar en sko..

Om han är det minsta lik min pålle så går det inte ens med ett par dagar barfota i gräs märk väl, innan han får allvarliga problem. Hovväggarna trasas ned, hoven slipas ned och han blir så ömfotad att han blir rejält halt redan efter två, tre dagar. Att få på en ny sko sedan är inte heller det lättaste dels eftersom det inte finns så mycket att spika i och dels därför att han blir så fruktansvärt öm och inte gillar att bli spikad i då.

Det beror alltså helt på din häst hovkvalite i kombination med hur hagen ser ut. Är du osäker på hur han klarar barfotagången och vill vara helt säker på att kunna sätta igång i augusti utan problem bör du alltså sko hästen.

Kokopelli Mana

Fullblod har inte bara problem med spröda kexhovar och tunn sula, de brukar ha tunna väggar också. Mitt fullblod har enligt hovis väldigt tunna väggar, så det är lite av ett lotteri varje gång man hämtar henne i hagen - har hon alla fyra dojor kvar?! :eek:

okey,

idag var hovslagaren ut å slog på skon igjen,
vi har bokat om så han blir skodd helt om nesta onsdag,det blir antagligen å plasta rundt hovarna,vad nu menas med det,
för han hari nte hov nog att spicka i....

vi får se,men jag har pratat med två hovisar nu,båda säger samma sak,han borde ej gå utan skor,och vi skall prova ut en annan sko variant på honom för å se om det hjälper.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 022
Senast: Boj
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
C
Hästvård Kan bli långt.. Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram. Köpte...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: chanell_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London