Han hade cancer

flugskit

Trådstartare
Ni som har hängt med mina trådar tidigare vet ju att min hund dog för ett tag sedan. Det var inte öroninflammationen som tog livet av honom, utan han hade cancer i hjärnan. 9 mån och cancer :(
På något sätt är jag lättad, för nu vet jag att vi inte hade kunnat göra någonting för att ha honom levande i dag. Nu kan jag inte, hur dum jag än låter, klandra Daniel för att han inte ville åka till vet. tidigare. Det hade ändå inte spelat någon roll, han hade ändå inte överlevt.

Kan ju även passa på att säga att försäkringsbolaget fortsätter att ljuga för oss. När daniel pratat med dom tidigare i veckan sa dom att dom hade tagit del av obduktionsrapporten, men när daniel fick samtalet av djursjukhuset i dag så skulle tjejen precis skicka iväg rapporten till folksam. Nåja...
 
Sv: Han hade cancer

Förstår hur du tänker. Känns skönt mitt i eländet att det inte hängde på ert agerande.

Jobbigt med försäkringsbolaget!!

Tröstkram
 
Sv: Han hade cancer

Fy så hemskt, tragiskt och....ja jag saknar ord:cry: :cry:
 
Sv: Han hade cancer

Bolaget kan ju ha fått ett muntligt förhandsbesked.
Diagnosen gör det tyvärr helt klart att det inte är ngt ersättningsfall.
PL
 
Sv: Han hade cancer

*KL*

När min Schnauzer dog helt plötsligt ( men ändå väntat ) så valde jag att INTE obducera eller något ...

Vi behövde bara en påskrift av VET att dom tagit emot hunden och att det var död ( alt ta kort :crazy: ) så fick vi ut livförsäkringen iaf.

Den måste ni väl få ut ?

Sedan har jag förstått att ni lagt ut egna pengar nu för obduktion m.m ?
 
Sv: Han hade cancer

Jag har inte hängt med från början så jag undrar varför inte försäkringen täcker detta och vad är det den inte täcker?

Mvh

Tora
 
Sv: Han hade cancer

*lån*

Kan vara värt att kollas upp, om det är någonting som täcks av uppfödarens dolda felfärsäkring...
 
Sv: Han hade cancer

Ja det tänkte faktiskt jag på också, kan kanske vara värt att kontakta Uppfödaren och kolla ....
 
Sv: Han hade cancer

Omöjligt är det ju inte, då "anlaget" mest troligt är medfött och då borde den gå in och täcka upp veterinärkostnaden + livvärdet på valpen.


Jag har mina valpar försäkrade för 8000:- i liv och 30000:- i veterinärvård, så skulle samma sak hända någon av mina valpköpare, så hoppas jag att den går in och täcker kostnaderna.
 
Sv: Han hade cancer

Rättelse till föregående inlägg..

Mina valpar har följande

J1 Liv: 38 000:-
J1 Vet: 320 000:- (?)
J3 dolda fel: 8 000:-

Så står det på försäkringsbrevet för valparna i alla fall. Ser ut som de är väl skyddade och i mitt tycke ser det lite skumt ut, med så pass stor summa på vet.-delen, men det står så på alla valparna :crazy: ..
 
Sv: Han hade cancer

Äsch..Det är ju jag som är senil och inte läskunnig :o :o

De har skrivit ihop det på papperet, men NU har jag nog klurat ut det hela :angel:

J1 Liv J3 = 8 000:-
J1 Vet J3 = 20 000:-
J3 DF = 8 000:-

Så ska det ju vara :o

Om då uppfödaren har en liknande dolda felförsäkring, så bör det nog täcka både veterinärkostnad och livvärdet, kan man tycka?!!
 
Sv: Han hade cancer

Hunden var dolda fel försäkrad i 3 år, så den försäkringen borde ju täcka om tumören fanns när vi köpte honom. MEN, fick ett PM av en tjej och vad jag fattade skrev hon att uppfödaren var ersättningsskylltig även om hunden inte var dolda fel försäkrad. Fast det är ju ganska logiskt att det är så..
Kanske är en ide att ringa och höra med veterinärerna vad dom tror. Känns lustigt ifall en stor tumör skulle växa ut på 6 månader. Iofs har jag ingen aning om hur sånt fungerar.
 
Sv: Han hade cancer

Det här är saxat från Folksams sida och beskriver lagtexten:

Konsumentköplagen - gäller när en näringsidkare säljer till en privatperson. Den som föder upp hundar räknas normalt som näringsidkare. Lagen är tvingande och skyddar konsumenten mot alltför oförmånliga villkor. När du som uppfödare säljer en valp till en konsument har du ett ansvar för de fel som valpen kan vara behäftad med.

Köplagen - gäller vid köp mellan två näringsidkare eller två privatpersoner. Till skillnad från konsumentköplagen kan köplagens bestämmelser avtalas bort. Om inget annat avtalats gäller att du ansvarar för de fel som valpen kan vara behäftad med.

Hur länge gäller uppfödaransvaret?

Som uppfödare ansvarar du för dolda fel under tre år från varje valps leveransdag. Ett dolt fel måste ha upptäckts inom denna tid.

Slut citat.


Även om det skulle vara köplagen som är tillämplig måste den alltså aktivt avtalas bort för att inte gälla, och hur många gör det? Jag har svårt att se att cancer inte skulle räknas som dolt fel när den uppträder inom de första tre åren. Vad skulle annars falla inom den ramen?

Eftersom man som uppfödare är ansvarig för dolda fel under 3 år spelar det egentligen ingen roll för valpköparen om uppfödaren har försäkring eller ej. Men som uppfödare är det en j-a chansning att inte ha det....
 
Sv: Han hade cancer

Det är nog minst lika troligt att tumören kommit under de sista sex månaderna som att den fanns när du köpte honom.
Svårt att tänka mig att det här skulle räknas som ett dolt fel, utan det här är något som skulle ersatts av din försäkring om du tecknat den tidigare.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Han hade cancer

Nu blir jag lite förvirrad. Är uppfödaren ansvarig även om inte felet fanns när man köpte hunden, eller förstod jag ditt inlägg fel?

Vi har i alla fall nu fått reda på att livförsäkringen ska betalas ut.
 
Sv: Han hade cancer

Bolaget kan ju ha fått ett muntligt förhandsbesked.
Nej, sannolikheten att dom fått det är väldigtl liten. Rapporten hade kommit in till djursjukhuset samma dag som veterinären ringde till oss, så försäkringsbolaget hade knappast fått något förhandsbesked.
Vi hade inte tagit del av rapporten när Daniel var i kontakt med Folksam (Då de sa att de hade obduktionen)och dom kunde/ville inte säga vad det var för fel på hunden och dom kunde inte skicka den till oss. Så jag anar lite ugglor i mossen, faktiskt.
 
Sv: Han hade cancer

Ett dolt fel skall ha funnits vid köpet men inte gått att upptäcka vid en besiktning.
Förstår inte på vilket sätt du anar ugglor i mossen? Skulle bolaget ha påverkat obd?
Karensen gäller normalt även för livdelen, så detta kan vara ett sätt för bolaget att gottgöra för de felaktiga uppgifter ni fick.
Ngn skrev ovan om avtal, det avtal som finns är det ni ingick när försäkringen tecknades o som står i försäkringsvilkoren en felaktig uppgift senare är inget avtal.
PL
 
Sv: Han hade cancer

Förstår inte på vilket sätt du anar ugglor i mossen?

Dom försöker ju lura oss.
Två människor säger åt oss att försäkringen ska täcka trots karensen. Dom ber oss betala in en årskostnad vilket vi gör. När räkningen kommer backar dom ur och ljuger om att dom har fått obd.rapporten.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 966
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ÄR bra saker i mitt liv nu. Somexempel att jag ska få en hund DENHÄR VECKAN! Och endel andra saker också som är mycket mera...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp