Han gapar och gapar...

T

Tillbaka i sadeln

Jag tittar på filmsnuttar på mig och min häst. Han gapar jättemycket, sträcker ut tungan, drar upp överläppen och tuggar och har sig.

Ska jag prova med en annan nosgrimma? Den han har nu är engelsk men jag har en Aachen också.

Eller sitter bettet för högt upp i munnen på honom, kanske ska flytta ner ett hål?

Det ser så himla fånigt ut... Men framför allt vill jag ju inte att det ska kännas obehagligt för hästen.

Please... någon som har något förslag?

Sv: Han gapar och gapar...

Lägg upp en film på honom så vi får se. Det första man tänker ju på är om hästen försöker komma undan bettet, vad har du för bett på honom? Inga problem med munnen - kollad?

Hur ska vi kunna veta om bettet sitter för högt? :confused:

Först och främst, hur gammal är hästen och när blev tänderna kollade sist?
Du löser inga problem genom att sätta på en snokrem, du döljer bara problemet.
Hur ligger bettet i munnen och vad är det för bett?

Nosgrimman gör ju bara så han inte kan gapa, har du en annan elller spänner hårdare kommer inte problemet att försvinna. han gör ju så för att komma undan för tryck, vad de nu beror på kan det finnas många förklaringar till...
du kan vara för hård i handen, eller han har ont i tänderna, eller som du säger att bettet sitter fel...

Har du ett bett som passar exakt då? Och har du kanske späntt upp bettet ett håll för mycket? Det var det jag hade gjort förut på min häst. Hon gapade hur mycket som hellst och visade tänderna och hade sej, men så bytte jag bett till ett som passade mycket bättre och som hon gillade (fick testat 4 bett innan jag hittade ett hon gillade, hon gapade med dem andra också fast dom passade perfekt men inte med det sista jag testade) sen så spände jag ner bettet ett håll, och nu gapar hon inte :)

Lycka till

Kl

Jag håller med de andra som har skrivit. Med andra ord:
(Nu är det ingen specifik ordning som jag har skrivit detta utan man kollar av allt)

1) Har du rätt storlek på bettet? För att veta om bett passar så ska man mäta lanerna och inte gå efter att man får 2 vek vid bettringen.

2) Är bettet för tjock eller för smalt?

3) Är du tillräckligt mjuk på din hand?

4) Sitter bettet för högt eller för lågt?

5) Vilken typ av bett har du?

6) Har den tandproblem? Munhålan måste också kollas

Tänk också på att inte rida med ett och samma bett hela tiden för det kan också ge problem trots att det är ett bett som passar perfekt.:idea:

Problemet behöver inte sitta på huvudet på hästen. En icke lösgjord häst gapar också. En häst med obehag på något annat ställe kan också gapa. Lite svårt att säga alltså.

Hej och tack alla snälla människor för era svar!

Hästen gapar och tuggar och sträcker ut tungan BARA när jag jobbar med honom på tygeln. Allltså när han arbetar mera koncentrerat. Så kanske ska man uppfatta det mera som en "protest" kanske, snarare än som att något är fel med bettet osv. Alltså mera en olat??

Du svarar ju inte på frågorna. Först och främst, är hästen kollad i munnen och frisk i övrigt? Passar sadeln?

Jag tror du inte ska se det som en onödig protest iallafall Du kan bli hårdare i handen när han "ska gå på tygeln" han kan även ha spänningar i bogen- då kan de sträcka ut tungan har jag fått lära mig av erfarenhet...

Prova att sänka bettet och prova andra bett. Att stänga munnen med nosgrimma är inte schysst i detta läge utan försök hitta ett läge som hästen trivs med...naturligtvis kolla med TL eller likvärdig tandläkare också....

Att hästar gör så kan också bero på dålig balans (blir för mycket för hästen)

Så var det för mig, hästen fick vila ca en månad, sen börja med lugna turer i skogen så hästen fick öva lite balans. Över grenar, diken, stockar och mm. Gå i vatten också.

Hästen är nu helt underbar att rida.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 777
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka