Han faller ur och jag går bet.

Apollo

Trådstartare
Jag har räknat och räknat men får det inte att stämma, kan jag få lite hjälp med vad jag ska lägga till för att han ska börja gå upp i vikt igen.

Hösilage ca 12 kilo om dan
Ts 60
MJ 4,8
Smp 37
ca 3,5
F 1,8

Han har ätit Miner vit under vintern.

Havre 2 kg tyvärr oanalyserad

0,3 kg betfor
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Glömde skriva att han är 16 år, halvblod, 162 cm hög och väger ca 530 kilo.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Du hamnar på runt 80 MJ med det, det är inte särskillt mycket om han faller ur. Ös på ordentligt. Får du inte i honom mer hösilage?
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Jo det kan jag nog få, får prova med det till att börja med.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Mer Hösilage, kanske upp till 5 kg borde göra susen.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Lägg till ett kilo korn om dagen, min smala pussgumma blev finare på en vecka! :banana:

// Åsa
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Ja korn har jag oxå funderat på att ge. Ska prova att höja hösilaget och lägga till korn så hoppas jag att han blir fin igen.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Om jag var du skulle jag ge honom lusernpellets. Alla hästar jag vet som får det blir så fina i hullet av det. Runda och utfyllda utan att bli bukiga.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Varför ge lusern när hon har ett bra hösilage (kvot över 7) med goda marginaler att öka på?
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Vilken kvot pratar du om?

Foderstater kan man räkna på hur mycket man vill. Allt beror ju i slutänden ändå på hur lätt eller svårt varje individ har för att ta upp de olika näringsämnena. Det viktiga är att man tittar på hur hästen ser ut att må.

Jag talar bara av min egen erfarenhet då jag säger att jag har sett på svårfödda hästar som får mycket hö och även tillräckligt med kraftfoder att de blir snabbt fina av lucern. De bygger på sitt lager med underhudsfett så att de ser runda och fina ut utan att bli tjocka. Kanske beror det på att vissa av näringsämnena är lättare att ta upp i lucern av någon anledning. Om man ger det som komplement till den övriga foderstaten tycker jag att det fungerar fint till svårfödda hästar. Men tag inte bort något från den övriga foderstaten. Addera bara lucern!
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Kvoten mellan protein och energi... protein har hon så det räcker, det behövs inte tillskott i form av lusern.

Vad har de som fått "mycket hö" haft för värden på höt? Att de tagit sig på lusern kan ju vara att det varit för lågt proteininnehåll i höt de ätit och därför tagit sig när de äntligen får det de behöver.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Höet har varit av bra kvalitté. Jag kommer naturligt vis inte ihåg analysrapporterna av deras hösilage men jag har sett dem och alla värden är normala. Lite för mycket kalk relativt fosfor bara, förra året. Annars bra värden.

I lucern finns det ju också långsam energi som de kan bilda fett av.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Men återigen. Om man har ett bra grovfoder som man ger relativt begränsad mängd av, varför då inte öka det istället för att lägga till ett nytt foder, när det varken är brist på protein eller kalk som lusern är rikt på.

Energin i lusern ligger på ca 8,5, lägre än havre som ligger på runt 10. Således ger 1 kg havre mer hull än 1 kg lusern. Eller ännu hellre 2 kg hösilage som hästen redan äter.

Ytterligare exempel. Den här hästens foderstat låg alltså på ca 80 MJ. Lägger man då på 1 kg lusern har man ökat energimängden med över 10%, då är det ju inte så konstigt att hästen tar sig. Samma energiökning får man ju av att höja hösilaget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Ok det är väl bäst att inte yttra sig i fortsättningen i denna tråd!

Jag fattar inte varför det finns folk över allt på Buke som bara MÅSTE debattera allt! Det är skittråkigt tycket jag!

Trodde att trådskaparen ville ha lite tips och jag gav ett tips som jag tycker är mycket bra. 12 kg hö tycker jag är en ganska stor högiva. Mina hästar hade aldrig orkat trycka i sig mer än så per dag och om jag ger dem mer havre blir de stirriga. Så om kraftfodergivan är lagom tycker jag fortfarande, och många med mig, att lucern har mycket bra effekt om hästen är för mager.

Du får gärna tycka vad du vill men då kan du snällt berätta om ditt bästa tips till trådskaparen så att andra inte behöver bli avskräckta från att ge de tips som de tycker är bra. Det finns de som inte har lust att lägga ner tid på att debattera allt hela tiden.
:eek:
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Det är ett DISKUSSIONSFORUM. Kan man inte argumentera för sina åsikter så är det läge att hålla sig borta. 12 kg hösilage med en TS på 60% är inte mer än 8,5 kg hö, inte särskillt stor giva. 2 kg havre tycker jag är en stor kraftfodergiva när man ändå har så pass bra grovfoder och dessutom inte ger särskillt mycket.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Fast Magdalena har ju inte varit otrevlig mot dig. Så jag tycker att det är lite småelakt att skälla på någon som bara förklarar, menar att: du verkar ju faktiskt inte riktigt kollat upp trådskaparens foderstat. Varför köpa mer och nytt foder då man kan mixtra om med befintliga fodermedel ? Sedan sa ju trådskaparen också att: Jo, jag kan nog trycka i honom mera ensilage, då spelar det ju ingen roll om dina hästar inte orkar äta 12 kg...trådskaparens häst gör ju uppenbarligen det. Man måste ju först kolla med befintliga fodermedel som finns om det går att göra något med dom, funkar det inte får man ju se sig om efter mer passande. Tipsa är bra, inget fel i det, men man bör ju läsa vad som skrivs först.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Hon skrev också att hon skulle prova med det "till att börja med".

Då kan det ju vara bra att ha något alternativ om det inte skulle fungera.

Det är ett forum, inte nödvändigtvis ett DISKUSSIONS forum. Alla är således välkomna att delta! Oavsett om man är utbildad hästdietist eller inte! Även personliga erfarenheter skulle jag välkomna om jag frågade om råd. Diskussioner i form av debatt är inte NÖDVÄNDIGA för att inlägg ska vara legitima här!

Om nu trådskaparen INTE vill ha tips i form av personliga erfarenheter som saknar bakomliggande vetenskapliga undersökningar så kan hon helt enkelt avstå från att ta de råden i beaktande.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Jamen det är väl bra att hon *börjar* med en sak...vad är det för konstigt i det ? Fungerar det inte, ja då först får hon väl söka nya vägar. Man behöver ju inte ta till storsläggan på en gång..menar: den lilla ändringen kan ju vara gott nog, och att då kanske köpt mer foder kanske bara blir att slänga pengar i sjön. Jodå, detta är ju ett disskusionsforum, så här disskuterar vi ;)...Ingen har utestängt dig eller varit oförskämd mot dig, bara förklarat innebörden i trådskaparens foderstat. Jag själv har erfarenhet av Lusern, men i syftet: proteinfattigt hö. Så jag har inget emot Lusern alls. MEN Lusern är ett skitdyrt fodermedel, så det bör ju sättas in där det behövs som mest, vanligen när man har proteinfattigt grovfoder. Nu ska hon ju prova med att ge mera grovfoder, och funkar det så funkar det, annars får hon ju söka nya vägar.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Var står det att det är ett diskussionsforum? Jag kan bara läsa mig till att det är ett helt vanligt forum.

Men nu lämnar jag denna tråd och hoppas att trådskaparen fått vad hon ville ha.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har en minishettis på ca 85 cm, ganska långlinjerad. Inte jättetjock men skulle definitivt kunna tappa endel. Jag tror att hon vägar...
Svar
4
· Visningar
879
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp