Han blev utdömd.

A

Amia

När en häst blir utdömd, måste man då avliva den eller får man behålla den?

Vi har en häst som blev utdömd igår. det e han som e min användarbild. :cry:

man kan få behålla den. har vart med om utdömda hästar som blivit bättre och ridbara igen med sunt förnuft bakom.

Det är upp till försäkringsbolaget (om den är försäkrad och man vill ha ut försäkringspengarna). Och vad är det för fel på hästen?

d e beror väl på vad det är för fel på hästen och hur han mår??
e han "fungerbar" så..

Gav inte veterinären som dömde ut honom några alternativ? När min ponny blev utdömd så sa veterinären gårdshäst eller avlivning, som gårdshäst kunde jag inte behålla honom.

Har någon gång hört att man får behålla hästen som gårdshäst om den inte är mer halt än 2grader vid böjprov. Om det nu är en hälta som gjort att hästen blivit utdömd.

Sedan så är det ju så att man inte får ut hela försäkringsbeloppet om man behåller hästen som promenad/gårdshäst.

Min åsikt är att man ska titta med öppna ögon hur hästen egentligen mår. Har den ont o mår dåligt och man har gjort allt som går för att få den frisk så är nog avlivning det bästa trotts att det är jättejobbigt.

tröst kram/Ellinor

Prata med veterinären. Om hästen har ont trots att den inte rids, så är det din skyldighet att ta bort den. Tråkigt men sant. Man ska inte spara på djur för sin egen skull!

De hästar jag känner till som blivit utdömda men inte avlivade har blivit triangelmärkta och ägaren har fått ut allt utom 7 eller 10 000 kr från försäkringsbolaget. Vad som går att göra beror naturligtvis på försäkringsbolaget och på om man tror att hästen kommer att må så bra att den inte lider av att förbli på jorden istället för att åka till trapalanda.

Han har pålagringar i frambenen. Han e inte min häst utan gymnasieskolans häst. Han var ännu haltare igår när han var hos veterinären än han var sist. Han har ändå inte gått sedan innan höstlovet, bara i en hage och slappat. Tycker så synd om honom men han kommer fara till trapalandas gröna ängar snart iallafall, så fort skolan fått klarbesked från försäkringsbolaget! :cry:

min första foderhäst hade pålagringar på alla fyra, jag var bara 11 år när jag började sköta henne så jag visste ju inte detta :( avlivade henne när jag var 13 år. :cry: :cry:

Om han har pålagringar är det inte lämpligt att ha kvar hästen vid livet (tycker jag) den kommer att bli värre och värre sakta men säkert och det är inte rätt mot hästen att den ska gå och plågas för att människor vill ha kvar den vid livet.

Så tycker jag!

Min första riktiga häst fick pålagringar i ena frambenet. Hon fick gå vidare till dom evigt gröna ängarna.... Det är nu 16år sedan. Jag hadde haft henne i 11år när detta inträffade.
Jag vet att hon mådde dåligt och hadde ont i sitt ben så det var det rätta beslutet. Visst känndes det tungt... Hon var min bästa vän...
Jag tänker på henne fortfarande och jag saknar henne...

En kompis har en häst som blivit utdömd 2 (kan vara 3 oxå...) gånger pga sitt framknä. Hon hade möjlighet att t-märka men ville inte det, fick alltså inte ut ngt på försäkringen då. Hon lever och mår gott nu flera år efteråt! :)

Såhär är det med Triangelmärkning resp avlivning.

En häst som INTE håller för det den är försäkrad för (för enkelhetens skull säger vi att det är ridning), men som UTAN att plågas/må dåligt/ha ont kan leva vidare som t ex sällskapshäst/haghäst elelr kanske försiktiga skrittpromenade i skogen kan om man själv begär det och veterinären OCH försäkringsbolaget är ense om att hästen djurskyddsmässigt kan leva kvar (men inte brukas fullt ut) så kan man Triangelmärka.

Hästen brännmärks med en triangel på låret, försäkringen löser ut med livförsäkringsbeloppet minus 10 000 kr (stor häst) och man får teckna en ny försäkring med reservationer för det hästen dömdes ut för. T ex om det är hälta så får du reservationer på hälta alla fyra benen och följder av detta.

Hästen är då T-märkt och lever kvar, men du har fått ut större delen av livförsäkringspengarna. En T-märkt häst kan aldrig försäkras utan reservationer och den får aldrig tävla (eller träna för tävling men det är svårt att kontrollera, det där med träningen).

Alternativet är att den utdömda hästen avlivas och hela livförsäkringen löper ut.

Vill man triangelmärka börjar man med att prata med veteterinären, dvs kan den här hästen leva kvar i någon form men ändå må bra? Anser vet det så fyller du och veterinären i en livskadeanmälan och begär "Delersättning", som sedans kickas till försäkringsbolaget.

Sen är det försäkringsbolaget som BESTÄMMER. Om de säger ja så skall hästen T-märkas (brännmärkas) va veterinär, och när intyg om att detta är gjort kommer in så får man skriva på ett papper om att hästen aldrig ska tävla, och sen kommer livförsäkringspengarna minus 10 000 kr.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 252
Senast: skogaliten
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 521
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar