Han bara tappar i vikt!

L

lotta_k87

jag behöver hjälp från er från buke när det gäller foder till hästen min . Han är varmblodig travare, 17 år & 153 cm i mkh & har lätt för att bli smal.
Han är avmaskad & allt sådant.
I våras var det samma sak. Han blev tunnare & tunnare, men när sommaren kom åt han ju gräs och blev t.o.m lite smårund. Jättefin va han då, men nu när han har börjat få hö & havre igen så är det samma sak igen. Han tappar i vikt .
Det måste vara så att han får fel foder, men jag förstår inte vad jag ska ändra på / tillsätta.

Foderstaten :
Morgon: 2 liter blandkross(krossad havre blandat m.korn) & 2 kg hö

Lunch & Middag: ca. 1-2 kg hö båda gångerna

Kväll: 3-4 kg hö, 1½ liter helhavre, 2 liter blandkross, 1 dl mineraler, b-vitaminer, ca 1 liter melass.

höet är grönt och fint tycker jag, men jag vet inte vad det är för näringsvärde osv på det :/


hjälp! :cry:
 
Sv: Han bara tappar i vikt!

Jag är ingen foderexpert men jag tycker att det verkar som om han får alldeles för lite hö. Höet i år innehåller väldigt lite protein. I vårt stall har vi tillsatt sojamjöl för att hästarna ska få i sig tillräckligt med protein. Vår häst får ungefär 11 kg hö per dag, och om du ger ungefär som du sade får din häst 8 kg. Om han nu är tunn borde han nog få mer hö.
 
Sv: Han bara tappar i vikt!

Ta analys på höt. Troligtvis är det lågt näringsvärde, särskillt protein. Hästen tappar gradvis och det börjar märkas mest runt jul om det inte är riktigt låga värden, då syns det ännu tidigare tydligt.
 
Sv: Han bara tappar i vikt!

Hur tappar hästen? Blir den smalare rakt av eller är det överlinjen som försvinner?

Är det överlinjen som försvinner skulle jag chansa på att lägga till lucern, då det förmodligen fattas protein. Du ser ju det klassiska fenomenet som kommer av proteinfattigt hö, iom att hästen tappar framåt vårkanten...

Om jag hade en svårfödd häst, eller att detta händer år efter år skulle jag inte chansa något mer, utan absolut göra en höanalys varje år!
 
Sv: Han bara tappar i vikt!

Jag har en svårfödd häst...
När vi fick det "nya" höet tappade hon 60kg (enligt viktmåttbandet) på bara 3månader. För mig funkade det att öka på den vanliga givan foder (hö, havre, korn och betfor)och lägga till 0,8kg nya krafft groov och miner röd. Vi har analyserat hö och det måste man ha för att kunna räkna hur pass mycket det är som fattas hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 047
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 983
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 473
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp