han bara springer och lattjar ..

Netted

Trådstartare
hej! jag har en traviskille som ibland kan vara svår att fånga i hagen. vissa dagar går det hur bra som helst, men ibland får han rycket när jag ska hämta honom. såhär gör han;

han börjar med att GÅ ifrån mig. sätter jag för mkt press på honom, alltså följer efter honom, börjar han springa. jag har märkt att jag kan kontrollera hans väg & hans fart (om jag går ett steg mot honom ökar han, är jag för nära får han ibland sprutt och kan sparka bakut eller bara flyga upp i luften. hindrar jag hans väg lite, ett steg åt sidan, vänder han på en femöring och galopperar iväg. bryr jag mig inte = stopp) ibland springer han runt mig i en cirkel medans jag bara står där, känns lite som han leker med mig vid det tillfället :d häromdan ville jag inte ge mig, utan struntade fullkomligt i honom och satt istället och konverserade lite med unghästen. tillslut blev han intresserad och kom fram, då var det inga problem att fånga honom :) han verkar ju tycka att det här är jättekul i alla fall. om jag kommer för nära brukar han tjuta till lite grann.

i vintras när stackarn knappt blev riden och han hade fullt med energi (han blir galen av att bara gå hemma i hagen), kunde han kuta runt,runt,runt,runt mig i en stoor cirkel, i kanske tio minuter.

läste i en annan tråd; en tjej som tipsade ngn annan om att trötta ut hästen (springa = jobbigt), alltså springa efter och inte låta den komma undan. detta skulle aldrig funka, han skulle få spader och det här är en såndär galen, arbetsnarkoman, så han skulle kunna springa i timmar.

såhär har han även gjort nån gång när han bodde hos sin riktiga ägare.

tror inte det är nåt fel med ridningen, för han ÄLSKAR att ridas.

orsak någon? (är det våran relation?? :crazy: som jag för övrigt tycker är mycket bra då jag överlag är den enda som kan rida honom..) vad ska man göra åt det?

vill ju inte att min lilla kille ska må dåligt eller vad det nu är .. :crazy:
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

Min medis är exakt likadan :D Hon börjar med att gå undan, om man går efter börjar hon springa till andra sidan hagen.

I mitt fall har det funkat med att jaga bort henne. Typ som att man säger "ja men varsågod då, vill du springa, gör det då". Sen närmar man sig långsamt. Stå med ryggen emot hästen och pyssla med något så väcker du hans intresse. Närma dig utan att titta på hästen. Upprepa proceduren tills du får fatt i honom. ;) Det kan ta ett tag. Första gången tog det en timme för mig :rofl:
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

haha ja dom är ju som dom är :b nämen, om jag börjar jaga bort honom så tjuter han till och sparkar, och den här hästen springer i flera dagar om det är så.. haha, men att pyssla med unghästen har ju funkat :)
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

Hej! Läste i "mannen som tar hänsyn till hästar" ett bra tips på detta problem. En anledning till att han springer ifrån dig kan vara att han efter varje gång du fångar in honom tränar honom. Pröva att bara fånga honom, klappa honom och att sedan släppa honom igen. Eller fånga honom och bara gulla med honom och rykta honom. Annars ser han att bli fångad=arbete. (något hästar instinktivt undviker)Det behöver absolut inte vara något fel i eran relation för det!

Lycka till!
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

okej :) jo, oftast blir det ngn sorts träning, men ibland blir det bara gull. tack för tipset!
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

hej, jag brukar ibland ha samma problem som du har med att få in hästarna.har 2 stycken som gärna jagar upp varandra.som bara springer runt.Men jag brukar då stänga av en del av hagen och jaga efter dom tillslut så ledsnar dom och nästan ber om att bli intagna.Men man har en svettig häst som har fått motion för den dagen iallafall.Så det funkar dom har nästan slutat med dom dumheterna nu.....
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

när jag hämtar in min sköt ponny börjar han emd att först vända öronen bakåt sen börjar han atakera.brukar ta nå äppelbit elr nått som han får belöning osv. men den här somamren harhan inte ennu gjort så . de är nog för att han går i Fånghagen,
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

När min gamla nån gång gjorde så brukade jag bara gå efter henne, och "genskjuta" henne med mitt kroppsspråk för att hålla igång henne utan att jaga henne. Om hon stannade så gjorde jag det också, och gick sen mot henne. Drog hon iväg gick jag bara efter igen, och provade att stanna och säga ptroo ibland för att se om hon stannade. Efterhand kommer man närmre och närmre. Det kan ta 20 minuter eller tre timmar, men tillslut stannar alla hästar och man kan ta dem. Sen går det fortare nästa gång och snart är problemet löst.

Ge godis för att kunna fånga gör jag om en häst rymmer, eller om det är någon annans häst som jag sällan hanterar, aldrig på min egen eller någon jag hanterar regelbundet.
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

gammal tråd! :devil:

dessutom löste sig problemet när vi kom igång med ridningen.
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

Hej!

Hihi, vilken buse. Min häst är/var lika dan. Men jag fick rätt på det, så småningom... Det började i vintras, då fanns det för mig inte så mycket att göra åt, jag gick efter honom tills han tröttnade, men när sommarbetet kom, så satte jag igång med Horsemanship övningar, finns jätte bra tränings grejer för just svår fångad häst!

Jag satte mig i hagen på en pall och med en tidning med massa godsaker runt omkring mig, äpplen, morötter och även lite müsli och liknande saker. Du sitter bara där och läser, ingenting annat. Gå ut till hästen i hagen mycket, utan att ta in den, ta med en morot och prata lite med honom och gå in igen, muta ALDRIG med foder! ALDRIG! Ful ovana, hästar är inte dumma i huvudet, han kommer komma på dig en dag, och det kan bli sju resor värre.

Gå ut i hagen och ställ dig några meter ifrån honom, så många meter det krävs för att han inte ska springa iväg, gå sakta mot honom, titta inte på honom utan ha bara lite morötter i fickorna och så vidare. Springer han, smacka! Det är DU som bestämmer. Hästen tröttnar! Då är det DU som får honom till att springa, och det är ju inte lika kul, dom ger oftast upp fortare och då. Stannar han, beröm honom och sträck fram en godsak. Håll på med sådana övningar hela tiden, det tar lång tid och det är drygt, jag vet! Läs lite om Horsemanship på just den biten, det har hjälpt mig långt i alla fall, och alla tips jag fick på buke fungerade minsann inte på min pålle, men det är värt att försöka! Observera att det inte kan ske förändringar på veckor eller dagar, det tar lång tid, men bättre sent än aldrig, inte sant? Lycka till.. och du...

Tålamod är människans bäste vän. ;)
 
Sv: han bara springer och lattjar ..

tack för tipset! :)

men som jag skrev precis innan ditt inlägg..
problemet är löst! :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp