han bara dog...

Sv: han bara dog...

Här är vår "historia"

Jag och min fjording (foderhäst) var nere på ridbanan och trimmat lite dressyr - han hade varit hur pigg som helst på vägen dit (ca 2 km skrittväg) och bockat som en tok (inte ovanligt ;)) sen började han kännas ofräch och vinglig så jag satt av och började leda honom hem igen. hade ett helvete o få hem honom för han gick bara o släpade fötterna efter sig. Jag trodde det var en hovböld som spökade som han haft några veckor tidigare och ställde upp honom utanför stalllet för att spola hans ben. Där började han vingla och betedde sig precis som om han var full.. kunde inte gå rakt och benen vek sig på honom. :crazy:

I ren panik försökte jag få in honom i stallet där han kolapsade mitt i ingången till boxen. därifrån tog det ca 4 min innan han slutade andas. Jag ringde till stallkompisen som fortfarande var kvar på ridbanan med orden " jag tror han håller på o dö, du måste komma hit!" Jag vågad einte resa mig upp (satt med hans huvud i knäet) ifall att han skulle resa sig. så ringde till ägaren och bad henne ringa vet. Men vid det laget hade han redan slutat andas, med huvudet i mitt knä.

Vet kom ut någon timme senare och konstaterade att det förmodligen var en blödning i hjärtat eller i hjärnan och att vi inte hade kunnat göra något.

Detta var det värsta jag någonsin varit med om i hela mitt liv och har fortfarande lite svårt att prata om det.. Jag lider verkligen med dig och jag vet hur det känns.. Det är lite mer än 2 år sen nu - trettondagsafton -05

*stora tröstkramar*

usch så hemskt! jag lider verkligen med dig.. :(¨

Min häst höll på att dö häromdagen, jag var inte hemma, men in styvmamma och syster såg hur hon stod och försökte andas. Och hon kunde inte andas in, bara ut, så min styvmamma körde in hela ramen i halsen på henne och försöka känna vad som var fel. och sen bubblade detbara lite i halsen på henne och så andades hon igen..
dom trodde att hon troligtvis satt nått i halsen.
men usch.. tänk om hon hade kvävts! :cry:

jag tänker på er alla!

usch vad hemskt sånt här är.:cry: :cry: :cry:

inte samma sak,men min hund som blev 11 år hon fick njursvikt och vet vägrade göra något för henne,hon kräktes upp allt hon fick i sig och lite till.och kunde inte göra något till slut.vi gjorde allt vi kunde för henne,men tillslut så somnade hon in hemma i min mammas knä när jag var i skolan..:cry: :crazy:

för inte så länge sedan fick min häst foderstrupsförstoppning när han som vanligt fick sin mat.så det började komma massor med "spy" ur både näsa och munnen och jag blev helt panikslagen,han fick inte heller någon luft då allt låg i vägen.
försökte göra allt i ren panik.naturligtvis ringde jag vet och var helt förtvivlad.
frågade vad jag skulle göra mm.
men så gick vi ut lite och han fick i sig lite vatten så släppte det och han bara ville forstätta äta:eek: ....

det var det värsta jag har varit med om när det gäller hästar.trodde verkligen han skulle dö...:cry:

massa tröst kramar till er alla som råkat ut för tragiska saker.

kram Emmelie

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 353
Senast: regina11
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 324
Senast: Happimess
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka