S
scarlet95
Mitt halvblod 21 år och skimmel (jag går omkring med tumörskräck hela dagarna) vill inte äta hö längre. Här är historien: För 1,5 vecka sedan kom han in från hagen och kunde inte äta. Varken krafft eller hö. Han tuggade som en människa och kunde inte mala maten. Allt trillade ut och höet blev bossor. Veterinären var snabbt ute och undersökte mun, tänder, struphuvud och strupe. Inga konstiga tänder, inga sår, ingen lukt, inget fast i halsen. Han har ingen feber och han är pigg att rida och i sitt allmäntillstånd. Men han äter inte. Han fick finadyn och redan på kvällen gick det bra att "mala" maten. Han har ätit krafft och betfor bra sedan dess men äter sitt hö mycket sakta och nu imorse ville han inte ha hö. Jag har ringt veterinären igen och han är på väg. Är det någon som har erfarenhet av detta? Veterinären tycker att det är ett mysterium eftersom hästen är så pigg och inte har några som helst andra symtom än att han inte vill äta hö. Idag blir det full genomgång med blodprov, träckprov etc. Hittar vi inget blir det att åka vidare för undersökning. Självklart blir man orolig. Gamla hästar som inte äter. Vita hästar med oförklarliga symptom. Jag är livrädd för att han ska vara full av tumörer och att jag ska vara tvungen att ta bort min vän sedan 14 år.
Har ni några teorier, förslag att göra allt mottages med tacksamhet.
Har ni några teorier, förslag att göra allt mottages med tacksamhet.