Han är som förbytt...

Spirit

Trådstartare
2 veckor sedan från idag fick jag hem en ny häst eftersom den andra jag har är konvalacent sen Juni & är inte ridbar.
Nu min "gamla" häst som är snäll & trevlig, lätt att hämta i hagen, har alltid själv kommit fram till en nästintill själv tagit på sig grimman är som förbytt!!

Räcker att jag går mot hagen så kör han huvudet i vädret, lyfter svansen som en fana & drar åt andra hållet. Kommer jag nära han & skall ta på grimman, får jag på nosremmen så slänger han sig bakåt & drar det värsta han kan åt andra hållet. Minsta lilla jag rör mig mot han så sticker han & verkligen markerar: KOM INTE HIT!
Inte ens sambon kan komma nära han utan att hästen sticker & sambon har alltid inneburit godis.

Han går bara i hagen och gör inget arbete utöver vi tar en promenad då & då pga han är halt. Jag rider den andra hästen regelbundet, men ser till att även "gamlingen" blir ryktad samt ompysslad.

Han släpptes ut utan täcke igår & när det började regna så gick jag ut i hagen med hans täcke, han bara drog igen. Har ALDRIG varit några problem att lägga täcke på han i hagen tidigare, har nästan själv tagit på sig det.

Igårkväll när jag skulle ta in dom för natten så gick han direkt när jag kom med grimmorna, jag tog in Nattfare lyckades precis parera Shakopee så han inte smet imellan lös ur hagen. Gick ut för att han. Han bara drog. Lockade & kallade på han i nästan 1 timme & han bara toksprang. Till slut tröttnade jag & berättade för han att om han inte kommer nu så får han helt enkelt bli ute inatt.. Utan täcke tyvärr..:cry:

Imorse vid halv sju gick jag ut & försökte locka på han igen, ville ge han en chans att komma in & äta upp sin kvällsmat som låg kvar i krubban & så att Nattfare samtidigt kunde få sin frukost.
Hästen bara drog igen & har börjat halta kraftigt :(
Han skall inte springa på det viset. Och jag står bara på samma ställe i hagen med slokande axlar & sidan lätt vänd mot honom för att visa att jag är vänlig.

Nyligen gick jag ut, spärrade av gårdsplanen med plaststolpar & linor så han inte kommer någonstans. Öppnade grinden till hagen, tog in Nattfare, Under tiden jag satte han i Shakopees box så kom han farandes in i Nattfares box & jag stängde boxdörren.
Nu är hästen "infångad" & står i Nattis box & äter hö. Jag tänker ha han inne hela dagen & gå ut till han varje halvtimma för att ta på & av grimman samt för att prata med han.
Nattfare är utsläppt i hagen igen & dom kan se/höra varandra.

Jag undrar vad som har hänt, Shakopee är livrädd för mig, jag har inte gjort han något, är det bara någon idè han har fått eller så är det någon som har varit i hagen & prylat skiten ur han när jag varit borta. Men Nattis är kol lugn iofs, blir han ngt upphetsad när Shakopee tokspringer.

Han fick grimman i baken när han försökte spraka efter mig i boxen när jag gick in, nu är han lugnare & äter hö, men när jag kommer så är han på helspänn redo att fly :cry:

Situationen är ohållbar för oss alla.. Visst han kan gå lös mellan stallet & hagen fine med mig, men det löser inte beteèndet, han måste kunna hämtas i hagen utan han får "anfall"..

Jag känner inte igen min egen häst längre.. :cry:
Jag vet inte om det kan bero på att ev. nästa besök på djursjukhuset i HBG så blir han kanske utdömd & att han hatar mig för det?

Just nu pga detta att han är som förbytt så känns det som det kvittar om han ligger död imorgon, sade till sambon igårkväll när jag kom in & var helt förstörd att han skulle gå ut & skjuta hästen på plats, bryr mig inte om hur han löste det :eek:

Jag kommer inte själv ihåg det, han berättade det när vi pratades vid på telefon imorse då han ringde & frågade om hästen hade lugnat ned sig än.

Jag hoppas verkligen att han blir friskförklarad om 2 veckor då vi skall på återbsök nr. 5 i ordningen. Vet. ville döma ut han efter 2:e besöket.
Men just nu efter allt detta tokspringandet som slagit upp skadan igen så blir han nog utdömd :( Kommer aldrig att hålla som ridhäst längre..
En annan teori är att Shakopee är grymt svartsjuk & vill inte ha med oss att göra, men han har aldrig visat upp detta beteendet när han har haft ponnysällskap.

Önskar nästan att någon kunde skjuta mig istället för han.. allt är meningslöst....... mår jättedåligt över detta.
Tur att Nattis & katterna tycker om mig iallfall
 
Senast ändrad:
Sv: Han är som förbytt...

Hej !
Jag har också en häst som stått sen juni/ juli. Men han har stått på box i 5 veckor för att sen komma ut i sjukhage 5x5 meter. Nu rids han i skritt och korta pass med trav. Han har för 2 dagar sedan kommit ut i vanlig hage. Han går nu tillsammans med min nya häst. Jag kan märka att det inte alltid passar att komma när jag vill. Men det beror till stor del att han känner sig åsidosatt av mig då min tid nu måste delas på två. Men om han inte vill tar jag alltid en hink med havre. Börjar han springa är det bara att ge upp. Be någon annan om hjälp. Då kommer han direkt.

Min fundering är.
Ska din halta häst verkligen gå i en stor hage? Det brukar ju aldrig rekomenderas att de ska springa om hälta finns. Problem med att fångas in brukar ju komma när de känner att man inte håller på med dem som vanligt. Men ibland undrar man egentligen vad som är fel.
Hoppas att allt kommer att lugna ner sig och du hittar ett sätt som fungerar. Lycka till
 
Sv: Han är som förbytt...

HEj!
Nu har jag inte varit med om något som är så extremt som du beskriver. Men jag vet att när min ranghögsta häst gick på bete på sommaren, med hela "sin" flock (han var självklar ledare, vänlig och demokratisk men klart ledare) då blev han väldigt övermodig mot mej också, trots att han aldrig var det normalt. Han kunde springa förbi, visserligen på långt håll, och kasta ut baken bara som en liten markering. Eller driva iväg allihop är vi skulle rida och det var en stor hage :devil: HUvudet i vädret, mycket hög svans o glad häst:banana: Mer svårfångad också. Din häst har nog fått en ledarposition kanske som den inte haft förrut?
 
Sv: Han är som förbytt...

Ush, vad tråkigt!
Hade samma bekymmer med ett av fölen igår. Hon har behandlas för Ehrlichia nu i veckan som gått och var stört omöjlig att få tag på, när hon skulle in för natten igår. Ska ut och sätta mig i hagen med en massa godis och ingen grimma, förklara att det inte blir några mer otäcka sprutor nu:) Man känner sig lite liten när hästen som annars följer efter som en hund, bara vänder rumpan till och drar. :cry:
 
Sv: Han är som förbytt...

Hade ett liknande problem med min häst för några somrar sen. Han vägrade helt enkelt komma in och det spelade ingen roll om jag lockade med godis eller inte. Till slut började jag jaga honom med lina och trängde in honom i ett hörn av hagen (måste dock vara två som hjälps åt). När han inte kunde springa längre fick jag ta honom. Efter ett par gånger lärde han sig att om vi var två som kom till hagen hjälpte det inte att fly, utan jag fick ta honom på en gång. Sen den sommaren har det aldrig varit några problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 949
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 835
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp