Hämta ut nytt körkort vid namnbyte?

Niyama

Trådstartare
På körkortsportalen står:
Tänk på att du behöver kunna legitimera dig med ditt nya namn när du hämtar ditt körkort hos postens ombud. Det kan du göra genom att ha med dig Skatteverkets personbevis för namnbyte tillsammans med giltig legitimation.
Jag förstår inte, jag har ju ingen giltig legitimation förrän jag fått ut det nya körkortet? På passet står ju gamla namnet.

På körkortsportalen står:

Jag förstår inte, jag har ju ingen giltig legitimation förrän jag fått ut det nya körkortet? På passet står ju gamla namnet.
Menar de inte att du då ska ha med dig passet + personbevis för namnbytet? Det visar ju att du är du, även med annat namn :)

Menar de inte att du då ska ha med dig passet + personbevis för namnbytet? Det visar ju att du är du, även med annat namn :)

Ingen aning, men det vore ju smidigt om det var så. Jag tolkade "giltig legitimation" som att det ska vara korrekt namn.

Ingen aning, men det vore ju smidigt om det var så. Jag tolkade "giltig legitimation" som att det ska vara korrekt namn.

giltligt leg menar de nog ett leg som inte gått ut. Då kan de se på bilden att den stämmer med ditt gamla namn. oc hsen att det gamla namnet = det nya, eler hur man ska uttrycka sig. :)

Det kan gå med någon som intygar att du är du också. När jag fick nytt körkort hade mitt gamla gått ut och jag hade inget giltigt pass. Tog med mig personbevis + sambo som hade giltigt leg, då fick jag ut det :) De ser ju att det är du på nya körkortet också :)

Det kan gå med någon som intygar att du är du också. När jag fick nytt körkort hade mitt gamla gått ut och jag hade inget giltigt pass. Tog med mig personbevis + sambo som hade giltigt leg, då fick jag ut det :) De ser ju att det är du på nya körkortet också :)

Det står att man inte får göra så längre.

Ja! Jag vågar inte skicka in pappren om namnbyte förrän jag vet hur jag får ut mitt nya körkort, jag fattar ju att det går på nåt sätt men vill inte att det ska bli dyrt och krångligt.
Ditt personnummer och foto finns ju på det gamla körkortet också.

När jag hade bytt efternamn så fick jag hem ett papper från Skatteverket som gällde som bevis för att jag var jag tills alla namnövergångar var gjorda. Där stod dåvarande och nuvarande namn samt personnummer och adress.

När jag hade bytt efternamn så fick jag hem ett papper från Skatteverket som gällde som bevis för att jag var jag tills alla namnövergångar var gjorda. Där stod dåvarande och nuvarande namn samt personnummer och adress.

Samma här, det papperet i kombination med den gamla legitimationen gick det finfint att hämta ut nytt leg och allt annat som krävde legitimation i väntan på det nya legitimationen.

Du gör precis som det står på körkortsportalen; tar med personbevis med det nya namnet plus legitimation (pass, körkort, id-kort) med det gamla namnet.

Jag behövde bara ha med gamla körkortet. Och då frågade jag om de inte ville se pappret men sa att det inte behövdes, och att de gjort fel när de nekat mig hämta ut paket på ica utan personbeviset.

Sambon, eller numer mannen min, tog mitt efternamn och fick hämta ut sitt nya körkort med det gamla, men inte ett paket som kommit. Då behövde han personbevis. Lite snurrigt tycker jag nog allt. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar