Hämta i hage-växer fast

Sv: Hämta i hage-växer fast

Numera har jag inget problem att få med mig pållen på en skogstur - den första tiden hade han däremot väldigt svårt att lämna flocken/stallet. Han är en lite ängslig sort som då hade flyttat lite för ofta.

Att hästar inte vill lämna hagen/stallet/flocken är ju ett ganska snabbt övergående problem - bara man tar tag i det. Oftast handlar det ju bara om ren testning av en ny relation.

Ser många som gör "fel" med unghästar. De går alltid efter fast hästen annars är inriden. Om den istället får gå före så är det sen inga problem att rida ut själv. Den får självförtroende av att gå först.
Jag säger åt hunden- flockmedlemmen att gå före om hästen skulle tveka.

Visst är det så! Hunden fungerar som draghjälp (maken funkar i brist på hund;)).
Jag gillar ju att lufsa i skogen själv med hästen så vi har inte så mycket svans att följa.

Har samma problem med min.
Helt omöjligt att få in henne om de andra hästarna är ute. Tar man henne sist går det bra, men eftersom jag står uppstallad händer det ju att man måste ta in fast de andra är ute.
Vi har stått i både ur och skur och ömsom lockat, förökt mutat och varit stränga men icke hon går inte.
Häromdagen tänkte jag på att hon är exakt likadan när man ska lasta och då avhjälps det blixtsnabbt med hjälp av lina. Så jag hämtade linan och kopplade i grimman drog den bakom rumpan och då gick hon som om hon aldrig hade tänkt göra något annat. Det var ju lite trixit att hantera både linan och grimskaftet men det gick.

Jag har en 5årig arabvalack på foder, haft i ca. 4 månader nu, och han har börjat trilskas när man ska hämta honom i hagen.
När man satt på grimskaftet och ska gå iväg så bara växer han fast och vägrar att gå, om man då drar i grimskaftet höjer han huvudet och börjar backa.
Fick stå i tio minuter idag, och det kanske inte låter så länge, men när man står där i hagen och smackar och försöker få fram hästen konstant i 10 minuter så ÄR det lång tid.
Tillslut fick jag ta änden på grimskaftet och klatscha till lite lätt på rumpan, då gick han.
Men jag vill inte behöva kämpa så sjukt länge för att bara få honom att följa med in i stallet.
Han får alltid foder såfort han kommer in, så han har ju något som lockar...men tydligen äre något fel ändå.

WHAT TO DO?!

Jag vet inte om detta hjälper men jag har varit med om detta. Att hästen bara växer fast och totalt vägrar gå framåt, även om man kanske klatchar till den lätt på rumpan. Jag brukar i sånna fall först se till att hästen har fokus på mig sedan backar jag och repet ska fortfarande sloka, och så sätter jag mig ner. (stirra inte hästen i ögon se hellre ner i marken) Hästen brukar oftast bli nyfiken och går fram till en för att se vad man håller på med och får hästen då beröm blir den glad, dels eftersom den aldrig blev tvingad till något och dels fick den komma fram till en lösning själv & den fick berömm (:

Jag håller med, ge den en dask med grimskaftet så fort den stannar.

Sedan är min personliga åsikt att om man enbart hämtar hästen i hagen när den ska ridas/jobbas så blir det lätt såhär.
Prova att leda den fram till grinden, ge den en klapp eller en godis och släpp den där sen och gå din väg. Gissa om din pålle blir snopen.

Du kan även ta ut den ur hagen gå till stallet, vända och gå tillbaka och släppa den...

Eller stå och pyssla en liten stund och sedan gå ut med den igen osv...

Hämtning = jobb är ju inte så upphetsande för hästen. Dummare än så är dom inte..

Se till att driva på den framåt så fort den tänker stanna. Var snabbare än hästen helt enkelt.
Hästen dör inte av en liten smäll på rumpan.
Det är betydligt otrevligare för den att stå och bråka i 10 minuter än att få en liten smäll och sen är det bra.

Har aldrig förstått det där med att hålla på och backa och trixa.
Vill du fram så ska hästen gå fram, inte bak eller åt sidan. Var bara bestämd så ska du se att det går alldeles utmärkt.

Jag håller med, ge den en dask med grimskaftet så fort den stannar. Det brukar räcka med att vifta med det:rofl:

bättre att vifta med det bakom än framför:idea:

Sedan är min personliga åsikt att om man enbart hämtar hästen i hagen när den ska ridas/jobbas så blir det lätt såhär.Alldeles rätt. Är det dessutom ingen positiv träning...Prova att leda den fram till grinden, ge den en klapp eller en godis och släpp den där sen och gå din väg. Gissa om din pålle blir snopen.

Du kan även ta ut den ur hagen gå till stallet, vända och gå tillbaka och släppa den...

Eller stå och pyssla en liten stund och sedan gå ut med den igen osv...

Hämtning = jobb är ju inte så upphetsande för hästen. Dummare än så är dom inte..
Bra ex:bow:.....................

Du har ju själv insett vad du måste göra. Att stå och ha dragkamp löser inget, hästen är starkare. Du måste in snett bakom den och mana den framåt. Om jag har en ny häst som stannar - t.ex. när det skall in i stall - så låter jag det ta max en minut av funderande så att jag ser att den inte är rädd. Sedan går jag in snett bakom och säger ifrån att det är framåt den skall. Då är det bra med sex meters grimskaft. Nästföljande gång låter jag hästen bara trilskas några sekunder innan jag går in bakom och driver. Hästen brukar sluta att växa fast efter bara några enstaka gånger och snällt följa efter det.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka