Hämta i hage-växer fast

F

FannyFo

Jag har en 5årig arabvalack på foder, haft i ca. 4 månader nu, och han har börjat trilskas när man ska hämta honom i hagen.
När man satt på grimskaftet och ska gå iväg så bara växer han fast och vägrar att gå, om man då drar i grimskaftet höjer han huvudet och börjar backa.
Fick stå i tio minuter idag, och det kanske inte låter så länge, men när man står där i hagen och smackar och försöker få fram hästen konstant i 10 minuter så ÄR det lång tid.
Tillslut fick jag ta änden på grimskaftet och klatscha till lite lätt på rumpan, då gick han.
Men jag vill inte behöva kämpa så sjukt länge för att bara få honom att följa med in i stallet.
Han får alltid foder såfort han kommer in, så han har ju något som lockar...men tydligen äre något fel ändå.

WHAT TO DO?!

Sv: Hämta i hage-växer fast

Låter mest som om han testar dig.

Jag brukar koppla kedjan på grimskaftet under hakan på hästen, då brukar de följa med. Och helt enkelt visa att du är mer envis än han. Att slå sänder fel signaler tycker jag. Det ska vara trevligt att matte/husse kommer i hagen.

Min förra häst var helt hopplös i början. Det kunde ta en timme att få in honom om det inte passade. När jag började koppla kättingen under hakan så tog det beteendet slut direkt.

Jag har oxå haft och har emellanåt problem med vårat arab sto. Hon vägrar oxå följa med ibland och det kan ta upp emot 20 min. Det funkar ibland att svänga runt med grimskaftet mot rumpan och locka med höpåsen stående mot stallingången. Jag har inte testat kedjegrimskaft eftersom jag är rädd för att hon då ska tycka det är så otrevligt så att hon inte ens vill låta sig fångas?!! Vad tror ni????

Jag hade såna problem med min donna när hon kom till mig.

Jag ledde henne alltid i ett långt rep. Det gjorde det möjligt att, om hon trilskades, så kunde jag longera henne ett par varv för att sedan gå framåt igen. Om hon stannade igen så fortsatte jag longera henne. Jag longerade henne runt mig tills jag kände att hon var lyhörd på mig och mina signaler (oftast bara ett par varv).

Jag tränar mycket NH och började med det i samma veva som hon kom till mig. Vet inte om det var det övriga arbetet som gjorde att hon slutade trilskas eller om det var just att jag gjorde det jobbigare för henne när hon stannade och vägrade gå... :laugh:

Kedjan är bara obehaglig om man trilskas. Följer man med så blir det ju ingen belastning.

VARFÖR han gör det vet jag ju inte, men du kan ju prova att "driva" mot sadelgjordsläget istället med hand eller rep eller bara ta ett bestämt steg mot hästen mot den delen. Då brukar de flytta sig och "lossna". Om han inte fortsätter gå självmant så försökt "putta" honom framför dig i sidvärtsrörelse drivandes mot sadelgjordsläget men med huvudet lite böjt mot dig.

Vill den inte gå framåt, så får den gå bakåt. Min ponny gjorde så ett par gånger, tills jag backade in henne. Då var det inte lika roligt längre.

kl. vad foregaende postare sa. vill de inte ga framat far de ga bakat och det ar inte fragan om ett par steg har.. nej borja backa hela vagen runt paddock/hage och du skall see att han inte vagrar att folja med dig framat.

Ocksa tank pa att han kanske har blivit klamd i grind oppning ngn gang och ar radd for att ga igenom?? Se till att grind ar oppen hela vagen och han har rum att manoverera ordentligt..

Tar du honom in och lamnar kompisar i hagen? han kanske inte vill ga in for den anledningen.. Annars om det ar kvallsintagning, lamna din hast till sist sa han far sta dar och vanta, och da ser han sina kompisar forsvinner och hankomer med dig.. glom inte att beromma mkt nar han gar framat..

prova och lat oss veta vad som hander...

Ska testa att backa honom om ni tror att det funkar, men har inte velat göra det då han i början när jag hade honom brukade backa när man red och sen resa sig.

Och grinden är han inte rädd för, han brukar spränga igenom tråden titt som tätt så något sånt är det inte :)

Och jag är ganska säker på att det är att han inte vill lämna flocken, han är ganska osäker i sig själv och jag antar att jag ännu inte blivit en accepterad ledare för honom, men jag jobbar på det!

Jag tycker att det är ganska korkat att backa den när man vill att den ska gå framåt.

Backar den- ja DÅ kan man backa den ytterligare.

Klappa till den med änden av grimskaftet vid buken-som skänkeln. Beröm!

Det ska vara ett förtydligande av vad man vill. I det här fallet framåt- att den följer med.

Gör man på annat sätt typ drar- hjälper det inte sen när hästen inte vill gå från stallet för ridtur ensam. Vad gör man då?
hoppar av:rofl: o drar eller backar hem den igen.

Just i det läget har man väl vanligtvis både sporrar och spö med sig?

Det beror ju på hur man rider och vad man har för mål.

Jag skulle aldrig tvinga fram en häst med sporrar och spön, då är det, enligt mig, något som är riktigt galet.

Just att snurra runt hästen och/eller backa hästen är något som jag tycker funkar bra när de "växer fast". Jag brukar dock inte göra rättningen så länge (det blir ju en sorts rättning) utan det jag vill ha fram av det hela är just att hästen ska sätta fokus på mig och inte på något annat.
Fokus på mig=går framåt och lyder mina kommandon.

Jag backar inte tillbaka till stallet med en häst som vägrar gå framåt. I det läget står vi antingen still eller går framåt.
Att man rider med sporrar och spö betyder inte nödvändigtvis att man ger hästen stryk, eller?

Din kommentar om att man i det läget vanligtvis har sporrar och spön gör att iallafall jag tänker på att du då använder dem?

Jag håller med dig gällande att backa tillbaka en häst till stallet om den vägrar gå framåt. Vad ska hästen lära sig av att backa jättelångt?
Det är som att rätta en häst för att den bet dig 2 minuter efter att den bet dig. Det är redan för sent, den har redan glömt att den bet dig. :grin:

Jag ryggar hästen i den riktning jag vill att hästen ska gå åt.

Klappar jag till med grimskaftet på ena sidan om buken så går hon åt sidan och ser mycket nöjd ut.

Just i det läget har man väl vanligtvis både sporrar och spö med sig?
Hmm...
JAG rider aldrig med sporrar ute o sällan med spö. Mina hästar har skitbråttom ut för att det är kul:banana:
Kan ha det på en unghäst som inte förstår skänkeln.

Det handlar ju om att få hästen att -VILJA gå ut med en. Tycker att det är ngt fel på relationen om man måste driva den ut i skogen/ komma med in från hagen.

Och jag är ganska säker på att det är att han inte vill lämna flocken, han är ganska osäker i sig själv och jag antar att jag ännu inte blivit en accepterad ledare för honom, men jag jobbar på det!

Du har säkert rätt i det du säger. Bara att fortsätta jobba på det. Snart kommer det ha löst sig och du har något annat intressant att jobba med! :laugh: För det är ju det man håller på med hela tiden, eller hur?

Jag har en 5årig arabvalack på foder, haft i ca. 4 månader nu, och han har börjat trilskas när man ska hämta honom i hagen.
När man satt på grimskaftet och ska gå iväg så bara växer han fast och vägrar att gå, om man då drar i grimskaftet höjer han huvudet och börjar backa.
Fick stå i tio minuter idag, och det kanske inte låter så länge, men när man står där i hagen och smackar och försöker få fram hästen konstant i 10 minuter så ÄR det lång tid.
Tillslut fick jag ta änden på grimskaftet och klatscha till lite lätt på rumpan, då gick han.
Men jag vill inte behöva kämpa så sjukt länge för att bara få honom att följa med in i stallet.
Han får alltid foder såfort han kommer in, så han har ju något som lockar...men tydligen äre något fel ändå.

WHAT TO DO?!

Den gången min pålle gjorde så med mig ställde jag mig med ett jämnt tryck/drag i grimma/grimskaft och väntade ut honom. Sa inget, tittade inte på honom ens.
Han var rätt envis så efter ett par minuter tog jag fram mobilen och började spela nåt spel jag hade där, fortfarande med samma tryck i grimman. :)
Jag ville ge honom känslan av att jag inte tänkte ge mig om det så skulle ta hela natten. Inte tänkte jag smacka och vifta igång honom heller.

Sen dess har han inte gjort så. Han vet att jag aldrig ger mig.;)

många hästar ogillar att man drar i dom. min arab är likadan, och även min gammla häst. drar man drar dom tillbaka och blir spända, men det är bara att slaka grimskaftet så följer dom snällt med.

prova att fråga snällt UTAN att dra i grimskaftet och gör gärna en liten sväng. du klarar ändå inte att flytta på hästen med makt...

har haft en ardenner med det beteendet , hopplöst stark tant som växte fast .
Det som funkade om man var själv var antingen att mkt långt spö .
När jag gick ett stegframåt o hon inte följde med så kunde jag peta på rumpan i en framåtdrivande hjälp .Detta gjorde att hon lossnade.
Min unghäst däremot växer fast i bland av rent oförstånd ännu .Han vill inte alltid lämna flocken heller.
Han har jag alltid ett långt grimmskaft på o varje gång han fasnar så gör jag ett litet nh program så han får flytta sidledes , backa o göra detta i olika vinklar även lyfta fötterna på pekkommando , när det lilla programet är slut så fortsäter jag att gå .Upprepas när han växer fast om o om igen .
Det funkar utmärkt då jag bryter hans beteende med arbete.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka