"Hamstersand"

J

Jozephin

Finns det någon speciell sand man bör använda sig av?
Har hört att det kan funka med Chinchillasand till hamstrar. Någon som vet mer om detta?

Sv: "Hamstersand"

Vet inte så mycket om hamstrar tyvärr, men jag har finaste chillasanden till mina gerbiler, det måste ju vara det bästa en hamster kan få också?

Dammar den mycket? Eller något överhuvudtaget?

Jag har inte sett att den dammar nåt iaf.. Min B'elanna älskar att "bada" i sin sand och brukar leka "plogbil" i sitt "badkar".. :love:

Använde en sand som var liiiite grövre än chinchilla-sand till min hamster. Han tyckte det var jättekul att gräva och rulla sig i den (hade en liten kruka i buren med sand i).

du ska inte ha chinchillasand hos hamstrar. utan lite grövre sant. smådjurssand. brukar finnas i en tunna på djuraffären.

Varför skulle inte det funka?
Grövre sanden är säkert förvisso billigare men chinchilla sand går alldeles utmärkt den med.
Däremot så använde bara mina guldisar det till toalätt mest medans mina dvärgisarna gärna badade i den.

Ser heller inte varför det inte skulle funka om den ändå inte dammar. Man får ju ha i åtanke att hamstrar härstammar från karja (stavas?) landskap där det säkerligen finns både grov och fin sand. Vill dock att min hamster skall ha det bästa.
Därför jag undrar.

Men tror nog som stallan säger att det inte är några problem.
Tack åter igen Stollan. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Lucifer
·
Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
893
Senast: tott
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka