Hamsterbebisen är hemma...

J

Jozephin

Nu har jag fått hem min lilla bebis. :love: För några dagar sedan förstås.
Ser det fortfarande ut att vara en normalfärgad dominant spot till färgen?
INte för att jag är nog med det men kul att veta. :)

Curry005.jpg

Tycker att han verkar sova väldigt mycket dock. Någon som vet ungefär hur mycket en 4½ veckors hamsterunge behöver sova?
Curry som han heter sover mycket mycket mer än alla andra hamstrar jag haft nämligen. Men dom har varit lite äldre än 4 veckor när jag fått dom.

Nån som vet?

Sv: Hamsterbebisen är hemma...

Ja riktigt sockersöt är han min lille kille. :) :love:

Nääää men gud vad sööt!! :love: :love:
Hamstrar sover mest hela dagen och håller igång på kvällen/natten som mest så det är normalt att den sover mycket ;) .. jodå ;) den har kvar "standard" färgen , vilket är ju jätte snyggt :love: . har två hamstrar själv.. en ser ut ungefär exakt som din men större (vuxen) och en svart guldhamster :love:

Senast ändrad av en moderator:

söt men inte lika söt som min emppu men vad stor han verkar vara jämfört med min lilla plutt som är ungefär lika gamal

Jo efter 15 stycken hamstrar i mitt liv så vet jag att dom sover mycket och att dom är nattaktiva djur ;) :smirk: , men jag undrar om någon vet mer exakt hur mycket en hamster i 4½ veckors hamster sover. Du förstår min lilla kille är bara vaken ca 4 timmar per natt. Vilket är minst hälften av vad mina andra 14 hamstrar har varit vakna om man säger så. Kanske blir han piggare när han blir äldre och förhoppningsvis blir han det. Men 3-4 timmar är enligt mig väldigt lite om jag får gå till min egen hamstererfarenhet och att dömma av mina andra hamstrar.

Får man se kort då?

Uppfödare och såna eftersträvar ju större hamstrar i dagens läge så jag har ju valt en hamster som haft rätt stora föräldrar. I alla fall dom uppfödare jag pratat med har varit väldigt tydliga med att dom vill ha "stora" hamstrar. Sen är det ju rätt svårt att se på ett litet kort hur stor han är. :smirk: :D

dscn1681_orig_SE.jpg

lilla emppu. Har inte haft hamster på ca 8 år dock fick den kanske inte den bästa skötseln men med lilla emppu kommer det bli annorlunda dock värkar han just nu rädd för mig

dscn0600_orig_SE.jpg

lägger även in en bild på min förra hamster rulle även fast den är dålig

Senast ändrad av en moderator:

Fin och söt men inte lika söt som Curry. Hur gammal är h*n?
Det är inte så konstigt att din ser mindre ut heller för den delen. Jag har 2 gånger så mycket spån som du har till din hamster vilket gör att han ser större ut på fotot. Att dömma av kansteran på din bur så är dom ungefär lika stora.

Hur länge har du haft den?
Om han är rädd för dig så kan du väll inte ha haft den så länge?
Eller?

ju mindre do är destu mer sover dom. de blir piggare å piggare när de blir äldre. jag har 3 stycken guldhamstrar. en silver-grå, svart och en black yellow.

han är få se 4-5 veckor. nej har inte haft honom så länge men vill juh gosa med honom. när jag skulle ta ut honom ur kartongen fräste han åt mig har aldrig något djur gjort tidigare. men han blir nog tamare när jag haft honom ett tag

Då är han lika gammal som min hamster.
Att han fräste är normalt beteende om han blivit rädd. Kanske du borde vara försiktigare? Enn hamster kan man inte bara ta upp som en katt eller hund. Man måste lära känna dom. Sen så om du ville haft ett gosedjur skulle du inte skafffat hamster. Då hade kanin varit bättre. En hamster är inget direkt gosigt djur, dom behöver stimulans i forma av lek. Inte gos. KLart att dom kan vara gosiga med men det är ytterst korta stunder.

Men som sagt man får vänja dom succesivt vid en. Man kan inte bara ta upp en hamster det första man gör. Hamstern känne rinte igen din lukt och om du då är "hård" mot den eller på ett sätt som hamstern inte gillar så kommer den förknippa dig med rädsla.

Ta det lugnt. Låt den först installeras ordentligt i sin bur innan du börjar vänja den vid dig. Ge den små godbitar, tillslut kommer han förknippa dig med någon som är snäll och ger godis. Om du gör det vill säga. ;)

Boken hamster av Monka Lange (vet inte om namnet är rätt) är en otroligt bra bok när det gäller "lär-känna-delen". Läs den. Kanske du får lite nya tips och idéer.

Men som sagt ta det lugnt. :)
Lycka till!

Min lilla Curry är väldigt tillgiven till mig redan. Och jag har haft honom i en vecka nu. Men han var så klart överraskad och lite rädd i början. Men nu så är han bara nyfiken. :)

Ahh, äntligen svar på frågan. Då var det som jag misstänkte. Att dom är lite tröttare av sig när dom är så små. Minns inte hur det var när min ena hamster fick ungar nämligen så. :)

Tack tack tack! :D :bow:

jojo jag vet att dem inte är så gosiga av sig men kaniner är midre gosig av min erfarenhet. har juh mina råttor att gosa med bara det han ser så gosig ut. sen är det oxå lätt att vara samrt i efterhand självklart borde jag varit försiktigare när jag skulle få in honom i buren men det tänkte jag inte på då, lite för van att man bara kan ta upp. man lär sig av sina misstag sägs det juh

Sant man lär sig av sina misstag. Alla mina kaniner jag haft har dock varit jättekelna och gosiga. Kanske haft tur.
Men enligt min erfarenhet är kaniner ett bättre keldjur än hamster.
Jupp man lär sig av sina misstag. :) Och tur är väll det. :)´Ta det lugnt med att lära känna den lille så blir det nog superbra! :D

innekaniner är mer keliga än utekaniner och jag har juh visserligen bara haft det sist nämda. japp ska ta det lugnt med lilla emppu i fortsättningen

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 445
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 299
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 102
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter