Kookaburra

Trådstartare
Har nu surfat lite och hittade Hampaströ som visst har bästa egenskaperna av allt strö. Sen hittade jag även Hampaolja som visst skall vara super för hästar. Något nytt jag aldrig hört något om.

Hampa verkar ju vara mirakelväxten som kan ge allt, rent ekologiskt och värt ekonomiskt.

Någon som vet mer? Provat?

Bara som ett exempel
hemp bedding

Hemp oil
 
Sv: Hampa

Hampa odlas väl inte i någon större utsträckning i Sverige så det lär inte vara ett altenativ för flertalet.
 
Sv: Hampa

Inte just nu, men man kan ju hoppas att det blir mer av det just för att det ju är en sån bra växt för jordar och för jordbruket... Det går även att importera, även om närodlat skulle vara bäst...

Kanske det är någon som är här på buke, i sverige eller inte, som har hört talas om, eller provat just Hampa för hästar?
 
Sv: Hampa

Hampa är tyvärr snordyrt och man skall gilla att göra av med pengar om man skall strö med det för så mkt bättre uppsugning har det inte att det försvarar att det är mer än dubbelt så dyrt som andra alternativ.
Dessutom kommer nog aldrig hampa att slå igenom efter sin oturs start på hästmarknaden som blev rikskänt när vinnaren av unghästtävlingarna i Falsterbo dog efter att ha fått foderstrupsförstoppning efter att ha ätit av boxunderlaget i Falsterbo vilket var just hampaströ i ett försök att lansera det i sverige. En häst som äter av underlaget skall aldrig någonsin stå på hampa just pga risken med foderstrupsförstoppning då det inte är lämpligt att äta och hur många är 110% säkra att deras hästar inte äter av det och vågar chansa. Finns numera ett ännu dyrare alternativ som har eucalyptusolja tillsatt för att det skall vara motbjudande för hästarna att smaka på det dock är det inget jag skulle vilja ha i stallet för det luktar riktigt skarpt och tycker ingen häst skulle behöva stå i den lukten snacka om att få huvudvärk om man skulle behöva bo i den stanken.
 
Sv: Hampa

Oj! Hoppsan! :D Det var mycket spännande input!

Jag kan förstå att det lär bli svårt att lansera hampa i hästsverige efter det! :crazy:

Så det luktar skarpt? Se där...

Tack för ditt inlägg! :bow:
 
Sv: Hampa

Jag har haft hampa till några hästar. Det fungerade väldigt bra till de renligare hästarna.

Jag tyckte det luktade mindre, och kändes fräschare än spån. Väldigt jobbigt att mocka i till en början, sen lärde man sig tekniken. Jag har dock aldrig haft bädd med hampa, utan alltid tagit bort allt.

Det blev lite billigare att ha dom renliga hästarna på hampa, men då kastar jag verkligen inte ut ngt som är rent. Med de grisiga så får man ta ut så mycket att det blir för dyrt i slutändan.
 
Sv: Hampa

Här är hampa ganska vanligt, även om det är förbjudet att använda till djur som ska slaktas (de är väl rädda att det ska komma cannabis i köttet...). Det är inte dyrare än liknande strö. Jag provade det ett tag för att strö på enstaka ställen under bädden där halmen inte sög upp tillräckligt (för att undvika 'sjöar'). Jag provade det för att det skulle vara bättre för marken än spån när man kör ut gödseln. Tyckte dock inte att det sög så himla bra jämfört med spån, men bättre än halm. Det var ganska stora 'flisor'. En kompis till mig har använt hampa i många år och är väldigt nöjd.
 
Sv: Hampa

Jag funderade lite till på det där med hampa och varför det inte används så mkt i Sverige. Jag kan tänka mig att i länder där det är populärt har man inte tillgång till spån på samma sätt som i Sverige. Här i Schweiz tex är ju skogsindustrin minimal i jämförelse och hampa är inte något dyrt strö.
*kl*
Det där med foderstrupsförstoppning lät ju inte så bra dock. Var det för att det svällde? Eller fastnade det ändå? Jag kan inte påminna mig att det svällde, men är inte säker.
 
Sv: Hampa

Jag funderade lite till på det där med hampa och varför det inte används så mkt i Sverige. Jag kan tänka mig att i länder där det är populärt har man inte tillgång till spån på samma sätt som i Sverige. Här i Schweiz tex är ju skogsindustrin minimal i jämförelse och hampa är inte något dyrt strö.
Precis! Sverige svämmar med träd och till viss del torv. Hampa odlas, men inte i särskilt stor skala. Att importera om man inte behöver känns lite onödigt tycker jag. Gissningsvis är torv eller halm väldigt vanligt i England?
 
Sv: Hampa

Antagligen är spån vanligt här, precis som du säger, för att vi svämmar över i skog :D
När jag jobba i England hade vi spån till "fin-hästarna" och de inhyrningar fick halm, eller köpa spån till dyrare pris. Har inte sett torv eller hampa där, men jag har inte varit överallt. ;)

Tack leia för din imput! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 813
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: vildeld
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 002
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 864
Senast: jouhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp