hamnar snett

Tender

Trådstartare
något som jag upptäckte nu när jag börjat rida med sadel igen är att jag trampar snett i stigbyglarna! jag vet inte om jag gjorde det förut eller om jag fått bättre kroppskännedom. jag har olika långa ben (vänster lite mer än 1cm kortre än höger), jag vet inte om det beror på att jag är "sned" och nu gått mkt med mina inlägg så att jag kännt vad som är "rakt". tyvärr är mina inlägg upphöjda bara i hälen, så det blir ändå kortare längst fram på foten.

aja, åter till problemet. Det känns som att jag inte riktigt "når ner" lika mkt på vänster stigbygel, vilket gör att när jag bromsar så trycker jag ut hästen åt höger, och försöker jag trycka ner lika mkt i båda så tycker jag istället att mitt bäcken hamnar aningen snett.
upplever även i vänster varv i volt att jag har svårt att ha kontakt med inner stigbygel.
det känns som att jag "förstör" när jag sitter såhär, det är tex svårare att flytta till höger än vänster om jag inte koncentrerar mig mkt noga. och ja, jag ska träna för tränare om 7dagar, men jag vill ha tips om vad jag kan göra/träna på tills dess!

Sv: hamnar snett

Gå till en kiropraktor. Det kan ju vara så att du är sned i bäckenet. Själv insåg jag hur sned jag var efter första gången jag var till kiropraktorn. Helt plötsligt kunde jag fatta galopp i båda varven osv. Det jag trodde berodde på hästen satt enbart hos mig.

jag har varit hos ortopedtektnikern som mätt mitt bäcken osv, jag har inget problem att sitta rakt över hästen, det är bara när jag måste använda stigbyglarna som problemet uppstår. jag känner väldigt bra vart jag har sittbenen i sadeln och hur mkt tyngd det är på dem (har extremt känslig stjärt)

Kan du inte försöka montera in en liten platta i den stigbygel du har problem med. En liten platta som kompenserar den/de cm som felar.
Har du bra kroppskontroll i övrigt så kan den korrigeringen kanske räcka.

Det borde gå att göra på ett lätt sätt och så linda in plattan med läderremmar. Linda andra stigbyglen på samma sätt fast utan platta så blir det utseendemässigt enhetligt.

Har en läkare/ortoped satt diagnosen att du har olika långa ben?

Min kropp är sned så att det känns och i vissa fall ser ut som att jag är ojämn "mer än vanligt" och genom grundskolan mättes skillnaden till 5-7mm, men när jag gick hos kiropraktorn mätta vi BENEN som faktiskt är lika långa... Det är min rygg/höft/bäcken som hamnar i obalans och får det att se ut/kännas som att jag är sned.

För mig är det vitkigt att stretcha musklerna och vid ridning få loss höfterna. Är jag stel i höften/bäckenet är jag stel både i rygg-axlar-nacke och benen.
Det som förut kändes som mitt över hästen har jag idag insett är snett och jag får jobba med att få fram rätt position. Jag får jobba på att få fram liksidigt tryck så att jag inte omedvetet trycker bort hästen på höger sida och på så sätt får känslan av att vänster ben är kortare. Jag får jobba med att få samma vinklar i knän och höfter, så att jag bättre kan känna mitten på hästen och kan hitta rätt balans. Jag får jobba med att känna båda sittbenen lika mycket och på samma ställen. Jag har svårare för detta i sadel och mkt lättare barbacka, eftersom det då inte finns nån sadel som stör och kan vara snedbelastad.

Vridning, uttänjning och placering av sadeln påverkar mer än man tror. Jobba på att komma loss i ländryggen-höfter-bäcken och se till att inte knipa/ligga på med varken höger eller vänster ben höft-lår-knä-vad-häl så att du verkligen kan hamna mitt på hästen. Har du fötterna lika vinklade ut från hästen? Har du samma problem om du släpper stigbyglarna? Har du koll på om sadeln är mer nedtrampad på ena sidan?

jag har varit hos ortoped, ortopedtekniker, och sjukgymnast med mina problemben ;) ortopedteknikern mätte med en balansmolijux på höften, drog i benen, provade olika inlägg och fick visa upp min skritt ;) har en skillnad på ca 1cm.
Barbacka upplever jag inte problemet med att känna att benen är olika långa..
idag red jag mer seriöst inne i hallen, och kände efter riktigt noga. satt och blundade medans jag gjorde olika övningar i skritt, (min häst har jag inte några problem på, iof trampar jag knappt ner i stigbyglarna på henne...) men medryttisen misstänker jag har höger bak som "svagt" ben, när jag backar så svänger han till höger, och att flytta framdelen undan vänster skänkel är något svårare, har pratat med en tränare tidigare som antytt att han belastat vänster fram mer(vilket jag kom på när jag satt och funderade på hästen), hästen i fråga håller på att skrittas igång efter en periods vila, och det är inte förrän nu efter uppehållet som jag riktigt har "hittat honom". kan detta bidraga till att jag blir "ur balans" och upplever mig sned? det var igår jag kännde att det var något som inte var som min "inre bild".
Sadeln är använd ca 3månader (nyinköpt) och jag hoppar upp från pall, så jag hoppas att den inte är ojämn i fendrarna. är det vanligt att fendrarna kan vara olika långa?
kan det vara så att hästen är ngt mindre musklad i vänster ryggmusklatur? kan det vara ett tecken på att han är svagare i höger bak? (spånar vilt)

jag har lite problem med knäna som gör att jag har svårt att knipa om med knäna (vilket tydligt syns på mina filmer på youtube när jag provar den ädla konsten hoppning :angel: )
idag upplevde jag det som att jag var lika vinklad i benen.. tänkte inte så supermk på det. jag har svårt att rida lätt då mina knän är lite ostabila så jag sitter ner när jag ska trava.

ska försöka hitta något att göra en platta till stigbygeln med.. svårt att komma på vad bara...

Generellt sett är hästen diagonalt stark/svag och är den svag i höger bak så märks det oftast på nåt sätt på vänster framhalva. Samma med spänningar och ömma leder och sånt. Så att hästen är muskelfattigare på vänster sida kan ju kopplas till höger bak, dock är det ju lite svårt att säga nåt när man inte står vid hästen.

Precis som en engelsk sadel kan en westernsadel också användas ojämt. (Man sitter upp på samma sida, man sitter omedvetet snett osv.) Om sadeln är ny verkar ju det dock inte vara problemet.

Du har observerat att hästen är olikt musklad i ryggen. Det kan vara en väldigt god anledning till att du känner att du sitter mer snett. Det kan också hjälpa din kropp att komma ännu mer ur balans. Ta med det i minnet när du sitter upp och träna hästen liksidigt.

Om jag vore du och jag hade inlägg redan så skulle inte jag vilja sätta en platta i stigbygeln. Jag skulle se det som ännu en grej att få mig ur balans. Men det är ju jag, Du gör som du vill.

Om du pratar om pållen som har varit hos mig:idea: så blir han mycket stel när han inte rids kontinuerligt(?).

Hans svagare sidor jobbar han inte på själv i hagen, utan det är det vi som ryttare behöver jobba på för att få en så liksidig häst som det är möjligt, alla hästar (liksom vi) har olika sidor.
på denna häst märks det väldigt tydligt om man inte jobbar på att få honom rak. rid gärna på vägen för att känna åt vilket håll han är stel, jag minns inte riktigt vilken sida som var hans dåliga,:mad:. men höger bak och vänster fram känns bekant:D.
se till att rida honom rak, när han blir rak kommer du känna hur han slappnar av och börjar jobba i form. en häst som rör sig snett jobbar sällan i form.

Ang. dina olika ben skulle jag länga det stiglädret eftersom du vet att den ena benet är längre, om du har dom lika finns det risk att du börjar sitta snett på hästen och det är inte bra.

jag vet inte om han är speciellt ojämt musklad, inget "extremt",bara en tanke... att korta stiglädret ett hål blir för mkt..

just nu rids han bara i ridhuset då han är "skenbensöm", har ett långt ridhus med spegel och han går sipkrakt så länge jag inte råkar vingla till eller något annat. går dessutom vant "rakt in i väggen". när han var igång var tränaren mäkta glad att det för tillfället inte behövde korrigeras "i just den övningen".(jag vet att det finns saker att förbättra där, tex form, men inte som med min häst som kastade sig vare gång vi närma oss väggen...)
i somras då han skittades mkt tyckte jag inte heller att han ville svänga åt något håll.. han är nästan som en robot om jag jämför med mina egna hästar ;)

Det jag menar med att hästen ska vara rak är att den ska använda hela kroppen liksidigt. det brukar visa sig tydligt när man ska försöka rida rakt (jag tar som självklart att du inte rider på spåret utan några meter in annars får han stöd av väggen)

Tex. på volten så ska den vara böjd efter voltspåret och inte skjuta i väg någon ytterbog eller lägga in innerbogen, använda ytterbak ordentligt osv.

Ang. stiglädren, kan du inte göra ett extra hål i mellan hålen?

rider inte längs fyrkanten (går inte äns här)

jag uppfattar han som ganska rak i kroppen, ibland kan han vara lite som en "mask", han kan vara ganska lat.

det är inte min sadel så jag vågar inte göra nånting med den...

ska rida idag och koncentrera mig ännu mer.. igår blev han svettig av skrittarbete :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12