Hamilton & Uskudar? Storlek?!

Sv: Hamilton & Uskudar? Storlek?!

Hej igen!
Fölet var drygt 1 meter hög när hon föddes,nu vid 5 månaders ålder är hon 1,35.Enl. veterinär så uppskattas hon bli runt 1,65(mamman är 146,5)Bedömning av henne är att hon är välprop. och högrest.En tuff orädd madame.Har bilder om du vill se.Måste bara säga att ägarna till Uskadar är helt underbara att ha och göra med.

Hej igen!
Fölet var drygt 1 meter hög när hon föddes,nu vid 5 månaders ålder är hon 1,35.Enl. veterinär så uppskattas hon bli runt 1,65(mamman är 146,5)Bedömning av henne är att hon är välprop. och högrest.En tuff orädd madame.Har bilder om du vill se.Måste bara säga att ägarna till Uskadar är helt underbara att ha och göra med.

Detta låter väääääldigt intressant eftersom mitt sto bara är 155.. är rädd att avkomman ska bli liten. Men finns många som säger att Uskudar lämnar stort.. har du bilder så jag kan se ditt lilla underverk?

Uskudar har mankhöjdsindex på 2,3, vilket innebär att han generellt lämnar avkommor över medelhöjd.

De Hamilton-avkommor jag har sett har varit ca 160 och strax över. Vet inte hur stora mammorna varit dock.

Har träffat på en Uskudar-avkomma, hoppar som f-n men är jäkligt knepig. Rör sig trevligt och är 165cm eller strax över gissar jag på. vet inte om det är Uskudar, morfar Bordeux eller dålig uppfostran som är orsaken till det knepiga humöret :angel:

Annars är ju Uskudars stam :love:

/Quickstar som utvecklat en passion för franskt blod

*kl*

Känns som om Uskudar inte riktigt levt upp till sin fina stam vad gäller nedärvning... Få avkommor? Nån som vet? Man ser inte så ofta avkommor till honom :confused:

*kl*

Känns som om Uskudar inte riktigt levt upp till sin fina stam vad gäller nedärvning... Få avkommor? Nån som vet? Man ser inte så ofta avkommor till honom :confused:
Om man tittar i nya Bluptabellen så ser man att du har helt rätt...
Uskudar har ett hoppindex på 110 och dressyrindex på 81...

Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått intrycket att Uskudars avkommor ofta är lite sena och inte är redo för att tampas med de andra ungdommarna i 3-års och championaten, men att de blir fina och kapabla senare. Har man ett sto som själv varit lite sent och satsar på att visa i 3-års så är nog inte Uskudar "the man".
U

Och fö att förtyliga, detta är vad jag hört, har ingen egen erfarenhet alls, men jag har sett flera lite äldre Uskudaravkommor som ligger lite högre i pris, och vissa linjer är ju senare..och Uskudar själv var 21(räknade jag rätt nu?) år i somras och såg ut som han var i mycket god vigör, kanske att han nedärver det med, det får tiden utvisa. Hur gammla blev hans föräldrar?
U

*kl*

Jag gissar på att han har så få avkommor för att han har fransk stam, jag har i hela mitt hästliv hört "passa dig för franskt blod, de är knepiga i munnen och tempramentet" och jag är nog inte ensam om att ha hört det :crazy: så då har nog folk varit rädda för att utnyttja hans hans fina stam.
Dessutom har han väl stått på naturlig rätt länge vilket väl ytterligare drar ner sto antalet.

Jag har rätt nyligen kommit på att det är bara skitsnack om de franska hästarna, jag har en hel del franskt blod i ådrorna på 2 av mina 3 ston och har i år använt en fransk hingst.:o

Härligt :d
Har ingen erfarenhet av dom, men tycker dom ofta är snygga och av bra modell så... "Fler Fransmän i Sverige då, tack" :D:p

Oki tackar för alla svar än så länge.. gärna mer om storleken på hamilton!

Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått intrycket att Uskudars avkommor ofta är lite sena och inte är redo för att tampas med de andra ungdommarna i 3-års och championaten, men att de blir fina och kapabla senare. Har man ett sto som själv varit lite sent och satsar på att visa i 3-års så är nog inte Uskudar "the man".
U
Även tälingsresultaten räknas in i BLUP numera, så man kan inte längre skylla på att avkommorna är "sena"....

så enligt dig så är inte uskudar en bra nedärvare?
Enligt mig så kan jag utläsa ur den alldeles nyutgivna BLUPtabellen att Uskudar har förärvt sig ganska "medel" (medel med ett litet plus i kanten) vad gäller hoppning och dåligt vad gäller dressyr.
De enda avkommor jag själv sätt e Uskudar var de som hans dåvarande ägare samlat ihop till en hingstvisning för ett antal år sedan och dessa imponerade inte på mig.

Det enda utöver detta jag har att säja om Uskudars förärvning är väl att jag inte tycker att han har uppfyllt de förväntningar jag haft när man ser till hans stam och egna egenskaper/prestationer.

Enligt mig så kan jag utläsa ur den alldeles nyutgivna BLUPtabellen att Uskudar har förärvt sig ganska "medel" (medel med ett litet plus i kanten) vad gäller hoppning och dåligt vad gäller dressyr.
De enda avkommor jag själv sätt e Uskudar var de som hans dåvarande ägare samlat ihop till en hingstvisning för ett antal år sedan och dessa imponerade inte på mig.

Det enda utöver detta jag har att säja om Uskudars förärvning är väl att jag inte tycker att han har uppfyllt de förväntningar jag haft när man ser till hans stam och egna egenskaper/prestationer.

jo denna tanke hade jag oxå.. Jag har sett 4 avkommor efter honom. 1 imponerade starkt på mig, de övriga 3 var helt ointressanta.. Tror att det som gjorde denna hingst spännande var mödernet. Hon var elit prem e.Alpen Fürst. Säkert det som påverkade.

Skulle lägga in bilderna nu,men det funkar inte .Är det ngn som vet hur man gör?

Uskudars "problem" var/är att han ej fått bra ston. Massor av bonnlurkar som åkt nästgårds för att betäcka o som ej kanske tagit tanke att välja det som faktist passar honom eller stoet.Helt övertygad om att han skulle kunna producera lika bra som Robin Z om han fick så många "försök".
Han har riktigt bra stam o har själv gått 1.60 med amatör. Har en avkomma med toppentemperament som ej blir så stor tyvärr, ca 164 cm, annars hade jag behållt honom..självklart har ju mamman presterat o har bra stam...annars skall man ju ej avla på dem.

Skulle vara intressant att exakt få reda på vad Uskudar har fått för ston till skillnad mot annan med Jaliscco B stam!! QE tex.

Uskudars "problem" var/är att han ej fått bra ston. Massor av bonnlurkar som åkt nästgårds för att betäcka o som ej kanske tagit tanke att välja det som faktist passar honom eller stoet.Helt övertygad om att han skulle kunna producera lika bra som Robin Z om han fick så många "försök".
Han har riktigt bra stam o har själv gått 1.60 med amatör. Har en avkomma med toppentemperament som ej blir så stor tyvärr, ca 164 cm, annars hade jag behållt honom..självklart har ju mamman presterat o har bra stam...annars skall man ju ej avla på dem.

Skulle vara intressant att exakt få reda på vad Uskudar har fått för ston till skillnad mot annan med Jaliscco B stam!! QE tex.

jo det kan du säkert ha rätt i. Avel är ju till stor del bara Matchning...

har en avkomma efter hamilton och han kommer att bli stor är idag 2 år och ca: 1,63. Växer ännu.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 396
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 285
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka