halvhalter...

Ellyne

Trådstartare
Hur uppfattar ni halvhalten som dressyrrörelse? Vissa lärare beskriver det som "nästan göra halt", vissa "hästen ska korta steget", vissa "hästen ska lägga mer vikt på bakdelen"...:confused:
Började fundera på detta idag, trots att halvhalten introducerades för mig för rätt länge sen. Men f** vad svårt det är egentligen att göra en korrekt halvhalt! Nån som håller med?

Sv: halvhalter...

Hur uppfattar ni halvhalten som dressyrrörelse? Vissa lärare beskriver det som "nästan göra halt", vissa "hästen ska korta steget", vissa "hästen ska lägga mer vikt på bakdelen"...:confused:
Började fundera på detta idag, trots att halvhalten introducerades för mig för rätt länge sen. Men f** vad svårt det är egentligen att göra en korrekt halvhalt! Nån som håller med?

Berättar hur jag använder halvhalterna då :p Jag överdriver nog användandet av halvhalter- innan hörn, i hörn, efter hörn. Innan, under tiden och efter alla dressyrrörelser :p
Jag använder halvhalterna för att stämma av, visa att det händer något. Förhållningar för att hästen ska lägga mer vikt på bakdelen och korta steget.

"Nästan göra halt" låter som man berättar för de mindre barnen för att förklara hur det går till, hur det "ser ut".

Berättar hur jag använder halvhalterna då :p Jag överdriver nog användandet av halvhalter- innan hörn, i hörn, efter hörn. Innan, under tiden och efter alla dressyrrörelser :p
Jag använder halvhalterna för att stämma av, visa att det händer något. Förhållningar för att hästen ska lägga mer vikt på bakdelen och korta steget.

Men känner du bara en liten reaktion från hästen eller är det en så stor inverkan att man SER skillnad? Jag försöker också använda mycket halvhalter, men det känns som att typ hälften går igenom...:crazy: När jag tycker att jag fått igenom en halvhalt (sällan) känner jag en reaktion från hästen, den stannar upp en liten stund (kortkortkort sekund)och lyssnar på mig. "viftar" ibland på öronen också (extra reaktion).

Skriv gärna på! Är kul att se hur ni alla uppfattar halvhalten och hur ni tycker den inverkar/hur mycket ni använder den osv. :d

Jag lägger halvhalter överallt, hela tiden, för att checka av var jag har ponnyn och för att han inte ska hinna springa i från mig. Gör den genom att andas ut och krama yttertygeln och nästa milli sekund driver jag fram igen. Det som ska ske är att hästen sätter sig och trampar in bakdelen in-under mera. :D

Men känner du bara en liten reaktion från hästen eller är det en så stor inverkan att man SER skillnad? Jag försöker också använda mycket halvhalter, men det känns som att typ hälften går igenom...:crazy: När jag tycker att jag fått igenom en halvhalt (sällan) känner jag en reaktion från hästen, den stannar upp en liten stund (kortkortkort sekund)och lyssnar på mig. "viftar" ibland på öronen också (extra reaktion).

Skriv gärna på! Är kul att se hur ni alla uppfattar halvhalten och hur ni tycker den inverkar/hur mycket ni använder den osv. :d

Svårt att svara på då jag inte ser oss så ofta :D
Eftersom att jag tränar så mycket halvhalter går dom oftast igenom (iaf på en av pållarna). Det KÄNNS som om det syns mycket men de få gånger jag har blivit filmad så syns det ju knappt nånting, förutom att han då lägger mer vikt på bakbenen.
Det känns ungefär som du förklarar, hästen stannar upp en tiondelssekund och lyssnar verkligen på nästa kommando :love:

Jag lägger halvhalter överallt, hela tiden, för att checka av var jag har ponnyn och för att han inte ska hinna springa i från mig. Gör den genom att andas ut och krama yttertygeln och nästa milli sekund driver jag fram igen. Det som ska ske är att hästen sätter sig och trampar in bakdelen in-under mera. :D

Tar du bara i yttertygeln eller mest i ytter men även i inner? Fatta inte riktigt :angel:

Jag gör en förhållning och "sitter till", samtidigt som jag kramar med skänkeln för att baken ska med ordentligt. Gör det för att samla ihop hästen, dvs få med hela kroppen, samt för att få både mig och hästen lite mer centrerade. Det blir ungefär som att stanna upp och tänka till en sekund, inte bara springa på. Och givetvis gör jag det innan det händer något nytt, som en ny gångart eller rörelse.
Det är ju ungefär som en nästan-halt, hästen får stanna till i steget innan den går vidare.

När du tar din halvhalt ska du känna att hästen liksom gungar till under dig. Det är då den lägger sin vikt på bakbenen och samlar sig.

Jag inverkar med en halvhalt när jag anser att det behövs, jag tycker att man brukar känna själv när det behövs, men det är t.ex. i övergångar, precis när man ska inleda en rörelse osv. hela tiden när man ska göra någonting nytt, för att känna hästen är med ordentligt genom hela kroppen och sätter under sig, för att "cheka av" helt enkelt. I början kan det vara nyttigt att ha ett par vakande ögon med sig som helt enkelt talar om när man behöver inverka med halvhalten. Tycker i vilket fall som helst att det är otroligt nyttigt hjälpmedel.

Jag inverkar på så sätt att jag kramar och ger efter på direketen, det blir alltså "kram-mjukna", på tygeln, det gäller att vara snabb och ge eftergift på en gång, behövs det får man göra om samma sak otaliga gånger i rad, det viktigaste är att man inte hänger sig fast i synnerhet om man har en häst som vill hänga sig i handen tycker jag. Jag använder också sätet och kramar med ibland och ibland lägger jag till skänkeln. Tycker det beror på lite hur pass hästen känns.

när jag gör en halvhalt kramar jag bara lite i ytter tygeln samtidigt som jag sitter till lite extra om ni förstår vad jag menar och så lättar jag på en gång. om hästen inte lyssnar på den halvhalten gör jag nästa halvhalt lite tydligare, förhåller lite mer på ytter tygeln och sitter till lite mer än vad jag gjorde sist. Jag gör halvhalter före hörn och när jag kommer ut på ett nytt spår, före övergångar och innan jag ska göra en ny rörelse för att hästen ska vara beredd på att "nu kommer ngt nytt" och för att stämma av tempo och balans.

Så gör inte jag -dvs driver.
Vill att den ska behålla den lilla samlingen som man erhållit o själv bjuda på framåt- i samling.

Ibland tar jag tillbaka mkt så att den verkligen stampar till o ibland bara påminner.

Så gör inte jag -dvs driver.
Vill att den ska behålla den lilla samlingen som man erhållit o själv bjuda på framåt- i samling.

Ibland tar jag tillbaka mkt så att den verkligen stampar till o ibland bara påminner.

Jag vill ta med mig bakbenen in i den större traven, därför driver jag :idea: och det funkar utmärkt för mig :D

En halvhalt ska inte synas att man gör, hästen ska bara lyssna lite mer och om hästen är springig ska den komma tillbaks genom halvhalter. Halvhalter förbättrar samlingen oxå :) Man ska som sagt bara KÄNNA halvhalten när man rider, den ska INTE SYNAS ;)

Klart att det ska synas- att den faktiskt sätter sig lite. Den ska komprimeras.

OM den redan är så samlad som den klarar av- är det bara en liten signal till att det ska hända ngt- som inte syns.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar