Halvhalter!

T

twinstar

Efter en diskussion på forumet Ridning så undrar jag. Hur skulle westernryttare formulera en halvhalt och när och hur utför ni den?

En halvhalt ser jag som en förhållning. (är väl inte riktigt som eng halvhalten direkt;) utan jag menar mer allmänt)

Det gör jag med sätet och fungerar inte detta tar jag tag i tygeln och visar för hästen vad jag vill mer utförligt sedan släpper jag. Om hästen kan det ska den naturligtvis göra en förhållning enbart med sätet.

Jag gör t.ex. en förhållning vid nersaktning av tempo, oavsett gångart. Vet inte om eng halvhalt är enbart i skritt... låter ju så. Gör man då en vanlig förhållning i skritt blir det kanske en halvhalt ? ;) hahaha

Hästen måste ju kunna förhållningar annars kan den knappast gå samlat enl mig.

Vet inte om jag förklarar komplicerat ;) :D

Man gör "halvhalter" i trav och galopp också. Allt handlar bara om namn och definitioner...(som med allt annat).

Tror att teorin med förhållning inte var alldeles tokigt, då man dels använder namnet förhållning inom det engelska också, dels gör typ som du tänkte.

aha, ok då är jag ju inte helt ute å cyklar vad det gäller halvhalt o förhållning. gäller bara o plugga in rätt term för respektive gren ;)

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Kamomilla
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 079
Senast: anonymys22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V