Turali

Trådstartare
Hur tycker ni man gör en bra halvhalt (misstänker att det skiljer sig mellan ryttare)?
Jag har ridit ett par år, men aldrig riktigt kommit igång ordentligt. Har börjat på ridskola nu efter ett par års uppehåll, och det är hela tiden nya frågetecken som poppar upp när jag rider.

När jag gör mina halvhalter känns det som om de blir för kraftiga (som om hästen fryser till i steget) eller att de inte fyller någon som helst funktion - utan att momentet som kommer efteråt blir fladdrigt.

Kände att det blev väldigt uppenbart under dagens lektion på en häst som antingen är seeg eller jättepigg. Ofta börjar han med det förstnämnda och rusar runt som en tok i slutet av lektionen. Jag försökte sakta ned, krama tyglarna och göra halhalter - visst, det går skapligt, men det "känns" inte bra i kroppen.

Hur gör ni?

Sv: Halvhalt

Det beror helt på hästen - men jag försöker undvika att ta i tyglarna, utan bara spänner magen och "sitter emot". Reaktionen (önskescenario) att hästen blir lite segare i rörelsen fram och därför "sätter sig" liite. Sedan släpper jag med magen och hästen rör sig som vanligt.

Nu funkar ju inte detta jämt på exempelvis ridskolehästar (eller medishäst som vill springa...) och då tar jag i tygeln, bara krama och släpp. Du känner väldigt tydligt när de balanserar upp sig. Får jag ingen reaktion på ett litet tygelkram så gör jag halt - jag tänker inte sitta och dra. Beröm i halten och fram igen.

Att hästen "fryser till" i steget låter ju inte helt fel. Men att den blir "fladdrig" efteråt är ju motsatsen till det man vill åstadkomma.

Jag vill tipsa om att du ber ridläraren om en ordentlig teorigenomgång av vad halvhalter ÄR och hur man åstadkommer dem när ni sitter till häst . Om du undrar gör säkert de flesta i gruppen det också.

Att du säger att det inte "känns" bra i kroppen visar att du kommer att få koll på detta snart, för just att "känna in" effekten av halvhalten (en som funkar alltså) är det som behövs för att man ska lära sig hur man gör.

Jag vill tipsa om att du ber ridläraren om en ordentlig teorigenomgång av vad halvhalter ÄR och hur man åstadkommer dem när ni sitter till häst . Om du undrar gör säkert de flesta i gruppen det också.

Förtydligande. Jag menade att ni skulle ha teorilektionen när ni är uppsuttna.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Ridning Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer...
2
Svar
38
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Träning Hej, Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten...
2
Svar
24
· Visningar
2 745
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar