Halvhalt hmm??

D

Duffy

Hej! Jag undrar lite över det här med halvhalter. När jag ska göra en halvhalt rätar jag först upp överlivet och skjuter fram bröstbenet och spänner liksom skinkorna och lutar mig aningen bakåt. När han svarar, blir jag neutral igen. Men problemet är att han inte svarar särskilt bra på detta. Hur ska jag göra för att förstärka min halvhalt. Ska jag luta mig ännu mer bakåt, ta i tygeln eller vad? Please, kommentera:laugh: och berätta gärna hur ni bär er åt för att göra en bra halvhalt.

Sv: Halvhalt hmm??

Sträcker upp mig, spänner magmusklerna så att jag sitter emot, klämmer om med överskänkeln (låren) och tar åt mig lillfingret.

Det där lillfingret är det förvånande få människor som kommer ihåg. Jag lärde mig dess betydelse i barndomen på ridskolan av majoren. Blev pinsamt påmind om den av en granne vars far var kavalerimajor.

Bra tips!:idea: Ska pröva detta till morgonen med gubben.
Är det en ordningsföljd, dvs att du börjar att räta på dig, följer sedan upp med magmusklerna, därefter överskänklar, sedan lillfinger eller gör du det mesta på en gång?

"Normalt" sett så om jag är noga i ridningen så räcker det att räta upp och spänna i magen, trampar nog ner ytterst lite i samband med det.

Så här års med mindre uteritter pga hårt underlag och därmed otåligare och hetare häst, så är det långt ifrån alltid det kommer dit. Då behövs även åtminstone en liten vridning i handen, mer eller mindre beroende på. Ibland ännu mer tygeltag, i början.....:cool: Därför brukar jag försöka att redan när jag skrittar fram känna efter att hästen svarar för sätet, och gör man det varje gång så räcker det i regel med att räta upp sig och använda magen.

Men när man kommer till galopparbete tex så brukar det bli svårt så här års pga då kommer mer i huvudet också.

Så det beror på med andra ord, hur mycket som krävs för att få igenom en halvhalt.

rätar upp mej, spänner magen, tänker mej tyngre, slutar följa med i hästen rörelse, tills den reagerar. Lyssnar inte hästen kramar jag lite i tyglarna oxå.
Tror jag gör så iaf :p är svårt att tänka hur jag gör, det går ju liksom lite på automatik :P

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar