Halvgalen ponny

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare kokalolasosfofinontot
  • Startdatum Startdatum
K

kokalolasosfofinontot

Behöver tips om hur jag ska hantera mitt lite havlgalna ponnysto :p

Idag när jag skulle ut och rida så ville inte hon det så efter 100 meter så vände hon och galopperade hemåt. Jag satt kvar givetvis, blev inte rädd. Vände bortåt igen och bad henne snällt att gå framåt. Vi kom till samma ställe, då vände hon igen och galopperade hemåt.
Vände bortåt igen och kom till samma ställe en tredje gång. Men nu vände hon inte hemåt igen utan hon frös fast i backen istället.
Jag försökte på alla vis att få henne att gå fram, med enda resultatet att vi snurrade runt på gräsplätten vi var på.
Till slut satt jag av och ledde henne ut i skogen. Vi gick en bit och vände sedan hemåt. Då satt ajg upp igen och vi hade en trevlig ridtur hemåt.

Vad tycker ni jag skulle ha gjort annorlunda? Jag vill ju inte ge upp och låta henne gå hem, men jag vill ju inte heller piska henne blodig liksom :eek:
Jag vet att hon inte litar på mig helt, har bara haft henne en månad och vet att hon inte varit helt lätthanterad förut heller.

Några tips :banana:

Sv: Halvgalen ponny

Hej!
Låter ungefär som mitt akllblodssto jag haft i ungefär 2 månader nu.

Det tips jag kan ge dig är självklart att inte ge upp! Men var också luugn!! Ta prommenader, få henne att lita på dig. Gör "join-up"övningar som får henne att förstå att det är du som bestämmer och det är dig hon kan lita på.

Lycka till!

Jo, jag försöker vara lugn, men det är inte alltid så lätt.

När jag selar på henne och hon får dra vagn så går hon precis dit jag vill utan att konstra minsta lilla. Men nu har hon fått ett bett precis där selen ska ligga så det måste bli ridning ett tag om inte tanten ska bli alldeles jättefet.

Så eftersom jag vet att hon går fram med vagn så blir jag bara så arg när hon måste konstra vid ridningen.

Prova med att gå prommenad med henne hela rundan som du rider.

(Ja visst, as jobbigt!! Men man gör vad som krävs)

Hej, svårt eftersom du inte haft henne så länge. Men det kommer bara bli värre om du låter henne vinna.

Om du har möjligthet ta mde dig någon mer ut i skogen som kan dra henne fram tills hon går, på så vis slipper du hoppa av och hon vinner inte på samma vis som om du skulle göra det. Samtidigt kan den som står på marken ha ett längre spö med sig (dressyrspö ex) och vifta försiktigt med brevid hästens rumpa. Istadighet brukar släppa efter några veckor efter att hästen ej vunnit ;) Lycka till :D

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka