Halvfodervärdskontrakt

H

Hot Shot

Ska skriva kontrakt med halvfodervärden idag, ser detta okej ut?

På följande villkor utlånas hästen ------ på halvfoder.

Avtalet gäller from 2008-02-01 och är ej tidsbestämt. Ingen uppsägningstid.

Foderärden förbinder sig att vårda hästen enligt av ägaren givna instruktioner vad gäller t ex foderstat och utrustning, 3-4dgr/v efter överenskommelse. Ägaren ordnar med hovslagare, vaccination, avmaskning, tandläkare osv.

Hästen får tränas för instruktör och tävlas i samråd med ägaren.

Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är ej ansvarig för ev personskador.

Halvfodervärden ska betala 1500kr/månad under september-maj och 1000kr/månad under juni-augusti då hästen är på bete. Summan ska betalas in i förskott senast den sista varje månad med början i januari 2008, på kontonr: -----------

Sv: Halvfodervärdskontrakt

Vad händer om hästen skadar sig?
-när du hanterar/rider hästen?
-när halvfodervärden hanterar/rider hästen?

Vad händer om halvfodervärden ex lägger sadeln i stallgången och en häst trampar på den?
eller om hästen ex går omkull och bommen knäcks?
Alltså vad händer om utrustning skadas/går sönder.

Mitt råd är att skriva ner allt.
Så det verkligen inte kan uppstå konflikter om det skulle hända något ex vid ridning. Om hon som har hästen på foder flyger av och hästen blir påkörd osv... skriv allt....

Jag och hästägaren hade ett jättefint kontrakt där alla detaljer fanns med, kommer tyvärr inte åt det, men den behandlade bl.a det som Ainon tagit upp.

Det första jag reagerar på är formuleringen: Ägaren ordnar med hovslagare, vaccination, avmaskning, tandläkare osv.
"ordnar med" är inget bra ordval, för jag förmodar att du avser att ägaren ska bekosta
Att skriva med att fodervärden känner till hästens nycker är nog tämligen meningslöst i juridisk mening, då dessa ej är preciserade.

tillägg utöver det som tidigare har nämt.

ha uppsägningstid!
nycker? vad innebär dessa?
Vem bekostar vad? Om ägaren vill ta ut massör varannan dag men du inte tycker det behövs. ska du ändå tvingas betala?

Ärligtalat så verkar det väldigt vanskligt med en halvfodervärd, inget jag skulle rekommendera. Bäddat för bråk, speciellt när pengar är inblandade och hästmänniskor sällan har samma sätt att vårda och rida hästen på! Va medryttare istället...

Vad jag förstår så är det henne häst som hon skaffar halvfodervärd på.. inte tvärtom.
Kan dock ha fel.

JA ha medryttare i stället,
Jag har en medryttare. super lätt, hon betalar 1000 månaden rider 2 dag veckan ( ofta mer)
Jag betalar för allt och bestämmer allt ( utom hur och när och var hon rider eller vad hon nu vill göra med pålla)
Hennes rättigheter.
Hennes dagar rider hon som om hästen vore hennes, dvs vill hon ha extra massage , betalar hon det, vill hon träna gör hon det, tävla ok för mej osv...
Den dagen det är hennes dag är hästen "hennes" alla andra dagar MIN!
Super lätt
inget bråk inget bekymmer :)
Betala och rid och se nöjd ut :banana: haha nä men vi har det bra.
Skulle något gå sönder pga hennes oaktsamhet, betalar hon klart det, men skulle min häst ha sönder något, så skulle den troligen haft sönde det oavsätt vem som var i stallet just den dagen, så då står jag för det.

förlåt, men 1000 kr?! Har aldrig hört någon som tagit så mycket för 2 dagar. :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 795
Senast: Linnea F
·
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar