Halvfodervärd

Varmblod90

Trådstartare
Fundera på att skaffa en halvfodervärd till mitt sto. Men vet inte riktigt hur det går till och så.
Först var min tanke på att sätta henne helt på foder. Men så vill jag inte skilja henne och min andra häst för dem har kommit väldigt, väldigt nära varandra. Så då kom jag på halvfodervärd.
Jag ska spara undan till körkort och tänkte om man kunde göra så att halvfodervärden betala stallhyran på 1800 kr i månaden. Så betalar jag hovlslagare, försäkring. Ev skador på hästen tänkte jag att man kunde dela på i så fall, eller kan man göra så?
Krafft, hösilage och spån ingår i hyran, men vill fodervärden har något mer, tex betfor så kan väl denne står för det själv?
Eller begär jag för mycket?
Finns det ett kontrakt man kan skriva ut här från nätet?

Väldigt tacksam för svar:bow:

Sv: Halvfodervärd

Fundera på att skaffa en halvfodervärd till mitt sto. Men vet inte riktigt hur det går till och så.
Först var min tanke på att sätta henne helt på foder. Men så vill jag inte skilja henne och min andra häst för dem har kommit väldigt, väldigt nära varandra. Så då kom jag på halvfodervärd.
Jag ska spara undan till körkort och tänkte om man kunde göra så att halvfodervärden betala stallhyran på 1800 kr i månaden. Så betalar jag hovlslagare, försäkring. Ev skador på hästen tänkte jag att man kunde dela på i så fall, eller kan man göra så?
Krafft, hösilage och spån ingår i hyran, men vill fodervärden har något mer, tex betfor så kan väl denne står för det själv?
Eller begär jag för mycket?
Finns det ett kontrakt man kan skriva ut här från nätet?

Väldigt tacksam för svar:bow:

Hej, arrangemanget du föreslår skulle jag nog kalla "hel fodervärd". Det är vanligaste är att ägaren står för försäkring men att allt annat får fodervärden stå för. Skillnaden är väl att du vill att hästen står kvar i ditt stall + att du betalar hovslagaren.
Om det är för mycket begärt beror nog på efterfrågan. Min erfarenhet är att det inte är helt lätt att hitta fodervärdar/medryttare till varmblod, tyvärr.
Kontrakt är en bra idé. Det finns ju en massa olika förslag på internet. Man kan också beställa eller köpa färdiga på t.ex. Granngården.

Försöka duger men vilkoren verkar inget vidare för eventuell halvfodervärd. Är det ett varmblod så står halvfodervärden för merparten av kostnaderna men får bara halva hästen.

I ett stall där jag tidigare hade min häst i, så fanns det 5 halvfoder hästar och alla delar utgifterna i två delar utom livförsäkringen som ägaren betalar eftersom om hästen avlivas så är det ägaren som ska ha livbeloppet, veterinär försäkringen delar man på och ev. veterinärkostnader delar man på självrisken.

Samma sak om det behövs köpa något till hästen man delar tvärs av.
Två ”delägare” har som jag tycker kommit på en smart lösning, de sätter in vars 500:-/månad på ett hästkonto.
De pengarna används vid behov, köpa nytt, självrisk och annat som inte är ”vanliga” månadskostnader.

Eftersom veckan har 7 dagar så är det lite olika hur man delade upp det
Någon har hästen varannan vecka var och någon tar varannan dag.
En har däremot 3 dagar en vecka och 4 den andra.
Det har man disk vilket som blir bäst för båda parter

Ett noggrant kontrakt är så klart väldigt viktigt, men minst lika viktigt om inte mer är att man har bra kontakt och kan disk ”allt” finns aldrig möjlighet att skriva in allt som kan hända i ett kontrakt.
Så vad som är jätteviktigt det är att de båda, ägaren resp halvfodervärden kan tala med varandra och har samma inriktning på hästskötsel och ridning.
Och har man delade meningar så har ägaren veto rätt, det är ju trots allt h-ns häst.

Vill du fortfarande ha tillgång till hästen? Alltså rida etc? Annars tycker jag helfodervärd låter bättre, och att du har inskrivet i kontraktet att hästen inte får flyttas.

Jag hade nog haft svårt för att inte lägga mig i fodervärdens arbete dock, om den stod kvar i mitt stall... jag tror också att om du får tag på en seriös och vettig fodervärd som vill ha en fd travare på foder så ska du nog fundera på om det inte är värt att släppa iväg den till ett annat stall. Hästar anpassar sig till nya kompisar, jag hade nog inte tyckt det var ett tillräckligt bra skäl för att inte vilja sära på dem under en period.

Varför skulle det vara svårt att hitta medryttare/fodervärd till ett varmblod?

Jo, jag vet att det finns idioter som dömer dessa hästar för att dom inte är avlade för skolridning.

Men jag har aldrig haft problem med att hitta medryttare/fodervärd till mina varmblod.

Har du hittat någon som vill betala merparten av kostnaderna men bara få tillgång till halva hästen?

Varför skulle det vara svårt att hitta medryttare/fodervärd till ett varmblod?

Jo, jag vet att det finns idioter som dömer dessa hästar för att dom inte är avlade för skolridning.

Men jag har aldrig haft problem med att hitta medryttare/fodervärd till mina varmblod.

Då har du haft tur, för de flesta (alla) jag känner som har eller har haft varmblod, som varit otroligt välridna och superfina, har haft jättesvårt att hitta bra köpare/fodervärdar till sina varmblod.

Antagligen för att de flesta som är tillräckligt duktiga och kunniga för att komma på fråga som fodervärd (inga nybörjarhästar) oftast inte är intresserad av ett vbl utan vill ha en ridavlad häst.

Ts har inte skrivit hur mycket en ev fodervärd kommer få rida hästen. Man måste sätta priset efter hur ofta fodervärden får utnyttja hästen.
Min medis betalar hyra och mat för de dagar hon har honom. Sen blir det oftast fler dagar än hon betalar för men det får hon på köpet.

Jag tror inte det beror endast på rasen om man är villig att betala eller inte. Det beror nog mer på hur ofta man får utnyttja det man betalar för och om priset är rimligt.

Medryttare och halvfodervärd är inte samma sak.
En halvfodervärd har hästen på foder halva tiden, precis som en hel fodervärd alltså med de skyldigheter/förmåner det innebär.

Hästen i fråga är ett mkt trevligt sto på 6 år som jag red in i somras och som innan det bara gått i en hage. Alltså inte ens inkörd.
Jätte trevlig att rida och aldrig gjort några dumheter. Skulle passa super till Nh eller liknande. Hon har ett väldigt trevligt temprament!
Om man ger henne en chans så skulle hon säkert bli en jätte trevlig ridhäst. Ingen jobbig trav, galoppera göra hon, kort och fint. Trevlig skritt...
Jag har/hade själv tänkt att träna och utbilda henne.

Jag har inte skrivit någonstans att jag vill dela på hästen, så jag har inte tänkt att rida hästen om jag hittar en fodervärd till henne, utan denne får helt enkelt ha henne som sin egna.
Jag vill som sagt har henne kvar i stallet. Stallet är en ridskola så det finns tillgång till ridhus och belyst paddock. 1800 är alltså hyran som man få betala för att ha sin häst uppstallad där.

För er som svarat på mina frågor tackar jag så mycket för era svar =)
Kanske lika bra att skaffa helfodervärd då? Men att hästen inte få flyttas?

Senast ändrad:

Glömde skriva detta igår.

Men det roliga är att ni tog helt för givet att det var ett Varmblod fast jag aldrig sa ras.
Och ännu roligare att någon sa att det va en före detta travare:p
Men jag förstår att ni antog att det var en "travare" pga mitt användarnamn.
Och ja det är en Varmblodig travare men som sagt inte en före detta travare då hon inte ens är inkörd.

Men snopet för er ifall det inte hade varit det ;)

Glömde skriva detta igår.

Men det roliga är att ni tog helt för givet att det var ett Varmblod fast jag aldrig sa ras.
Och ännu roligare att någon sa att det va en före detta travare:p
Men jag förstår att ni antog att det var en "travare" pga mitt användarnamn.
Och ja det är en Varmblodig travare men som sagt inte en före detta travare då hon inte ens är inkörd.

Men snopet för er ifall det inte hade varit det ;)

Det var ju inte så himla svårt att gissa...och man kan ju kalla varmblod travare även om de inte gått på travet, de är avlade för trav :)
Och jag är helt övertygad om att varmblod är hur fina och ridbara hästar som helst, bara det att efterfrågan på sådana är betydligt mindre än på t.ex. halvblod.

Nyligen inridna hästar, hur snälla de än må vara kräver också valigen mer häst- och ridvana och hästen kan rimligen inte tillhöra de mest populära ridtravarna att ta på foder, den kan knappast vara välskolad, en läromästare eller den in till döden snälla kompisen man kan lita på i allt. Hästen har helt enkelt inte tillräckligt med erfarenhet utan behöver en duktig ryttare som kan fortsätta utbildningen.

Jag vet vad skillnaden är på halvfodervärd och medryttare. Men jag säger oftast medryttare ändå.

Personligen skulle jag inte betala så mycket som du angett här för att få ha hästen "som min" på halvtid, handlar det däremot om att jag skulle få rida och ha hand om hästen till största delen så känns det rimligt. (Trevligt att "få" foderhäst på heltid men slippa betala alla kostnader.) Däremot kan jag tänka mig att det kan ta tid att hitta någon, då det dels ska vara någon som vill rida och arbeta med en travare, dels vara någon som bor i närheten iom att hästen inte ska flyttas från det stall där hon står idag.

Jag skulle, om jag var du, nog skriva helfodervärd i ev. annons. Eftersom fv ska ha hästen (sköta, rida) på heltid. Och känner du att du vill betala t.ex. hovslagarkostnaderna som "kompensation" för att hästen inte skall flyttas, tror jag knappast att fv har något emot det. Halvfodervärd innebär ju att fv har hästen på halvtid, så det känns motsägelsefullt att skriva halvfodervärd och samtidigt säga att fv ska ha hästen på heltid.
Du kan absolut skriva in i kontraktet att hästen skall stå kvar i nuvarande stall, men skriv också detta i annonsen (behövs ju bara en rad, bokstavligt talat) - det är inte sällan de som söker foderhäst söker utanför "sitt" område. Tydlighet från början.

Hästen i fråga är ett mkt trevligt sto på 6 år som jag red in i somras och som innan det bara gått i en hage. Alltså inte ens inkörd.
Jätte trevlig att rida och aldrig gjort några dumheter. Skulle passa super till Nh eller liknande. Hon har ett väldigt trevligt temprament!
Om man ger henne en chans så skulle hon säkert bli en jätte trevlig ridhäst. Ingen jobbig trav, galoppera göra hon, kort och fint. Trevlig skritt...

Är hästen en varmblodig travhäst, så spelar det knappast någon roll att hon inte tränats för travet - rasen ändras ju inte ;) . Missförstå mig inte, det jag menar är att hästen fortfarande är en travare - om än inte en som brukats för det.
Och det kan vara svårt att hitta medryttare/halvfodervärd/fodervärd till travare, även om det är bra förutsättningar.

Min kompis är medryttare på en häst som står hemma hos ägaren. Men ägaren gör inget med hästen utan har en fodervärd till hästen. Det är alltså fodervärden som har hand om hästen de dagar min kompis inte är medryttare.

Så det finns många olika konstelationer :)

Det var ju inte så himla svårt att gissa...och man kan ju kalla varmblod travare även om de inte gått på travet, de är avlade för trav :)
Och jag är helt övertygad om att varmblod är hur fina och ridbara hästar som helst, bara det att efterfrågan på sådana är betydligt mindre än på t.ex. halvblod.

Men det gissningen hade kunnat vara fel. Man ska väl inte alltid ta allting för givet ;) Och det var en som sa FÖRE DETTA travare, med andra ord tog för givet att det var det. Jag kallar mina travare, det har jag inget emot. Så det var inte så jag menade.

Men sen ros det helt och hållet på vad fodervärden är ute efter. Denne kanske inte är ute efter ett välutbildat halvblod, utan bara en kompis så att säga.
Men självklart är det väl svårare att hitta fodervärd till en icke utbildad häst, vare sig det är en travare eller ej.

Tack för ditt svar. Jag har själv tänkt och funderat och kommit fram till att det får bli en helfodervärd. Kan även tänka mig att flytta hästen om rätt person och hem dyker upp.
Detta ska såklart skrivas i annonsen;)

Många även jag vill hellre ha en icke travtränad travare som ridhäst då de är lättare att rida än en som är travtränad (egen erfarenhet)
Och som jag skrev tidigare så ros det ju helt och hållet på vad fodervärden är ute efter. Och jag kräver inte att denne ska utbilda henne. Passar utmärkt ifall denne bara vill rida ut eller något annat.

Men nu ska klura ihop en annons så får vi se, jag förväntar mig inte att en drös människor ska höra av sig på direkten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 441
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och... 2
Svar
23
· Visningar
3 860
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 009
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur