Halvfodervärd vad bör man tänka på??

D

Dextrosol

Då vi ev. kommer att ta en valp på halvfoder om ett par veckor undrar jag om det är ngt speciellt man bör tänka på vid kontraktskrivning?? :confused:

Ingenting mer än att den extra bilagan om fodervärdsskapet (?) ska vara med och ifylld rätt. Jag antar att ni redan kommit överens om på vilka villkor som du ska ha henne (Honom?) och hur det blir senare i livet.

Vi har som så att om en hund går ut på halvfoder står det i papprena att vi är berättigade till en kull på tiken, och hon är "våran" tills hon fyller 5 år, eller om vi säger upp det tidigare. Vill ägaren ha valpar på henne får hon vänta tills efter 5 år, eller om uppfödaren redan haft sin kull och då skriver av det hela.

Man betalar ju halva priset, och behöver inte betala något mer när man senare övertar hunden när uppfödaren brukat sin del så att säga.

Är det en hane som vi behåller avelsrätten på, så parar han i vårt namn tills han är 5 år gammal. Vill ägaren använda honom, måste hon komma till oss och fråga om det.

Lite kort sådär :p

Vad händer om det är ngt fel på hunden och den ej kan gå i avel? Får du hunden då eller måste du köpa den?

För oss har det alltid varit självklart :eek:

Menar du att vissa vill ha pengar för hunden ändå, då?

Våran ena hane vi har ute med avelsrätten hittade dom ett fel i ryggen på, som eventuellt kan vara ärftligt, och då så fick dom honom direkt :)

Hej!
Det finns mycket mer att tänka på än att bara papprena ska vara rätt ifyllda. Det viktigaste måste ändå vara att man känner att man kommer väl överens med uppfödaren och att man har förtroende för deras åsikter och uppfödning. Jag har själv en tik på foder och det fungerar kanonbra, har en super uppfödare. Har däremot träffat folk som haft problem av olika arter som den tjejen som hade en tik med foderallergi som uppfödaren valde att lägga på i alla fall. Hennes problem var ifall hon skulle fortsätta ge tiken allergifodret som inte alls innehöll det som dräktig tik behöver, eller ge ett lämpligt foder för dräktig tik och låta hunden klia sönder sej under dräktighet och digivning. Som fodervärd har man inte mycket att säga till om. Det var bara ett exempel, skulle bli så långt om jag skrev ner alla. Men som sagt kan det vara ett perfekt och lärorikt sätt att ha hund. Kolla oxå vem som betalar hd/ad röntgen, ev ögonlysning eller andra hälsoundersökningar som bör göras innan hunden går i avel. Vem bestämmer när var och hur hunden ska ställas ut, meriteras och vem som betalar. Det är alltid bättre att reda ut allt innan man tar hunden, det gör förhoppningsvis att man slipper ledsamheter framöver. Fråga oxå om ev mjlighet att köpa ut resten av hunden vid senare tillfälle om det skulle bli aktuellt.

Lycka till med valpskaffarplanerna :)

Vi har våran ena på foder och där har vi så att ägaren får ta valpar på henne till o med 6 år, sedan är hon vår.
Hon står för försäkringen och vi delar på självrisken om något skulle hända, i övrigt så står jag för vaccineringar odylikt.
Jag får själv ställa ut henne och meritera henne i viltspår och det är då på min bekostnad. Sedan har vi så att om uppfödaren vill ha med henne på någon speciell utställning av någon orsak så står hon för det.
Men vi har väldigt bra kontakt och gör mycket tillsammans = åker på utställningar - över och gör viltspår prov.
Tror det viktigast förutom kontraktet är att man känner att man fungerar bra ihop och har samma syn på detta med hund.
Stämmer inte personkemin då är det inte så mycket att bygga på, stor risk för konflikter.
Om det skulle visa sig vara något fel på hunden? det har vi aldrig funderat på men samtidigt så sänks ju värdet på hunden och uppfödaren är ju inte så intresserad av att avla på henne. Tror inte i vårt fall att det skulle vara något problem, utan hunden skulle vara min!

Jag målar gärna fan på väggen.
Tänk över alla möjliga senarion
och diskutera dem och ha så mycket
som möjligt på papper så behöver
ni aldrig vara i tvivel.
Skriv upp alla dina funderingar innan
ni möts för det är så lätt att glömma
när man väl sitter där.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 705
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: MML
·
V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka