halvblodssto - vill ha ponnyföl

cili

Trådstartare
hur gör ni som avlar så? alltså, vad styr valet av hingst?
vad gör ni med avkommor som växer för mycket?

ena stoet här är ca 155cm i mkh (e. cardento), och det har pratats om att betäcka henne med power boy (147cm i mkh). borde det då inte vara ganska stor risk att fölet växer över gränsen?

Sv: halvblodssto - vill ha ponnyföl

Jo, just den kombinationen blir nog lätt en överhöjdare. Använd en c-ponny hingst istället med c-ponnyföräldrar bakåt.

jo så tänkte jag med. och föreslog c-ponnyhingst. men fick inget svar alls.
inte min häst, så jag kan ju inte påverka direkt.

Man måste låta människor få göra som de vill, så det är nog inte läge att lägga sig i över huvud taget.

Det blir nog troligtvis en liten häst med tanke på vad som ligger bakom på mödernet. Även om hon är lite så kan hon ju nedärva stort!

Om jag skulle betäcka en sådan så skulle jag ta en Welsh av B ponnymått tex Kulltorps Yrrol som hoppar mkt bra. Eller ev en liten C ponny med bara smått bakom.

min pojkvän äger halva hästen ;)
så det är ju inte vilt främmande människor

Bekanta till mig försökte göra en ponny med halvblodssto (158 cm) med Paddock Camargue - c-ponny.
Den avkomman har vuxit över.

Jag har själv betäckt ett fullblodssto knappt 160 cm med en liten C-ponnyhingst - avkomman beställdes av hingsthållaren. Det är mkt tveksamt om den håller sig under ponnymått, återstår att se - den är 1 år nu.

Min elva månaders hingst är över 140 idag. Mamman varmblod ca 158, ponnypappan mätt maxad B.
Får nog en liten häst så småningom...

Betäckte mitt Cardento-AlpenFürst-sto (154cm, mamman 158cm, mormor 153cm) med en hingst på 165cm, avkomman blev 163cm (mätt vid 4-årstestet, troligtvis växer hon lite till), så risken att en avkomma med ponnyhingst-Cardento växer över är nog ganska stor tror jag.

En bekant betäckte sitt 155cm-sto (samma mamma som stoet ovan) med en C-ponny. Tyvärr kastade stoet ca 1 månad före beräknad fölning, men fölet var STORT, hade garanterat inte blivit ponny.

Liknande trådar

Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 984
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 333
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 954
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka