Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Navve

Trådstartare
Finns det någon mer än jag som känner att det är lite väl mycket "linje"-avel som det så fint kallas..? Jag är nyfiken på om det finns några trevliga hingstar i avel i tex Ryssland, Tjeckien, Slovenien, Polen, Lettland, Estland, Ungern mm. Vore bra att få in lite nytt blod känner jag, om det finns. Finns det några sidor motsvarande språngrulla i andra länder, var hittar man de?
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

I flera av de länder du nämner finns det inga EU-stationer alls, så det går inte att exportera sperma. Några andra östländer har 1-5 EU-stationer.
Det finns ryska trakehner på EU-stationer i Tyskland och jag vet att det finns godkända hingstar med helt eller delvis östeuropeiska linjer i Tyskland.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Jaså, jag är ganska okunnig på detta men finner det mer och mer intressant ju mer jag får reda på. Har de hingststationer som verkar inom landet eller kör de på med naturliga betäckningar? Hur kommer det sig att de inte har EU-stationer?

Om jag inte minns fel hade väl Kyra nån rysk häst ett tag, minns ej vem. Exempel på ryska/delvis ryska? Szkopul tex, är väl polsk, för att ta ett alternativ? Hur kommer det sig att han används men inte "alla" de andra hingstarna?
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Kyras hingst hette Edinburg och han var godkänd i Sverige och användes i avel. Han var rysk trakehner. Szkopul var polsk trakehner och likaså han godkänd i Sverige.

Vilka andra hingstar tänker du på? Jag kan inte komma på några andra östhingstar sen Haakon och gänget.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Just ja, Edinburg var det :)

Jag är också nyfiken på vad mer för hingstar det finns från öst!
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Inga godkända i Sverige.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Jaså, jag är ganska okunnig på detta men finner det mer och mer intressant ju mer jag får reda på. Har de hingststationer som verkar inom landet eller kör de på med naturliga betäckningar? Hur kommer det sig att de inte har EU-stationer?

En EU-station är kostsam att ha och ekonomierna i östra Europa är inte de bästa. Det finns heller inget större intresse från västeuropa att använda varmblodshingstar i östeuropa då deras avel inte är särskilt framgångsrik på de internationella tävlingsbanorna. Deras hingstar är i de flesta fall inte erkända i stamböckerna i västeuropa så då är de inte intressanta att använda.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Intressant. Hur kommer det sig att du har så bra koll på detta?
Så länge "deras" hästar är trevliga i psyket tror jag att vi skulle ha stor glädje att att använda dessa i avel av våra hästar trots att de kanske inte går de högsta klasserna. För, jag menar, hur många av alla hästar i världen går som elithästar? Inte många. Jag tror att det vore väldigt bra för halvblodsaveln att få in nytt blod.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Det finns ingen som vill investera i dessa hingstar eftersom de inte får några ston.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Jag vet inte om det behövs så mycket nytt blod för att förhindra inavel, men det kan ju vara att det finns någon linje som hade gjort sig bra här.
Det finns en hel del blodslinjer att använda även om det finns vissa som används mer än andra.
Nytt blod kommer ju in från ston också, kanske ett väl så bra sätt att lösa det på.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Jag delar tyvärr inte din åsikt om att det inte behövs nytt blod. I hoppaveln är jag ganska så dåligt insatt, men bland gångartshästarna tycker jag att det är väldigt mycket "linje"avel (läs: inavel). Däremot tycker jag att du har alldeles rätt i att det går bra med nya ston - som ju har precis lika stor del i aveln som hingstar!

Dilemmat blir ju om man som jag, har ett SWBsto. Då kan man känna sig ganska begränsad när det gäller hingstvalet, om man inte känner sig sugen på att "linje"avla. Därav skulle jag önska att det fanns mer att välja på, även hingstmaterial. Jag tror att det många gånger skulle vara mer passande med en psykiskt stabil avkomma med helt okej gångarter än en svårhanterad med mycket nerv och stora gångarter (om det nu är så att de flesta hingstarna i östländerna inte nedärver några fantastiska avkommor för de stora klasserna). Majoriteten av alla ryttare borde väl inte tävla på särskilt hög nivå? Titta tex på fördelning av tävlingsklasser hur många Lätt-Msv VS Int-GP, betydligt många fler rider de lägre klasserna och har inte heller ambitionen att satsa på högre klasser än så.

Hänger ni med hur jag tänker? Är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Kruxet är väl att taskiga gångarter inte garanterar trevligt psyke. Jag vet inte om jag tycker att de polska hästarna generellt har bättre psyke än de västeuropeiska, och dessutom har de ju samma hingstlinjer där som här, bara andra representanter för linjerna. I alla fall i hoppning. Alla dressyrhingstar lämnar ju inte mycket nerv i västeuropa heller.
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Hade du tänkt köra ner ditt sto själv?
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Kontakta dom på http://www.trk-base.com/ och hör om du kan beställa hingstkatalogen för 2012 i pdf.
Den ser ut såhär:
2ynp2bn.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Fast nytt blod är det ju inte. Det som finns österut, med samma hingstar som fäder finns i väst, men bara andra representanter.
Och linjeavel är inte inavel, du får läsa på lite :)

Jag ser väldigt sällan hästar med så dåligt psyke som du pratar om, det måste vara extremfall. Så nej, jag skulle inte avla på någon öststatshingst. Man får fina hästar med "våra" hingstar (alltså hingstar godkända i stamböcker i europa).
Vad har ditt sto för stam om du känner att alla hingstar är linjeavel?
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

Haha, nej jag vet att det inte räknas som samma sak men jag tycker det är lite fult att kalla det linjeavel.. :P Alla hingstar har givetvis inte dåligt psyke, man ser det ganska så sällan (tack och lov) som du säger. Men jag tycker att man ofta ser ett lite svårare temperament hos en del som tenderar att ge fölisar som blir för mycket och för komplicerade för den vanliga svensson. Det känns på något sätt som om folk skaffar eller betäcker sina ston med hingstar som de tycker ger status. Tråkigt tycker jag!
 
Sv: Halvblodshingstar - utländska (ej tyska, danska, holländska, franska)

De seriösa väljer hingstar som passar deras ston. Sen beror det på vilket avelsmål man har. Det kan även bli så att du måste sälja avkomman pga någon anledning, antingen nu eller sen, och då är det enklare att sälja avkommor efter hingstar som är välkända och som har förvärvat sig bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: dobbis
·
Avel Jag hittade en intressant arteikel som känns väldigt aktuell när vi använder oss av så mycket utländska hingstar. Citat från SLU...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: clownen
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 167
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp