Halvblodshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
P

piggis_83

Funderar på att betäcka mitt sto i år - frågan är vilken hingst som passar. Innan jag rådgör med uppfödare, hingsthållare osv här omkring skulle jag vilja fråga er vad ni tror.

Mitt sto är efter Hertigen - Sombrero. F 85, ca 162 cm, är ganska lång i ryggen, mkt bra huvud o hals, nöjaktig på benen.
Pigg m mkt motor, tävlat 1,30. Fått 6 föl innan (dock dressyrhingst på de flesta).

Jag vill ha en hopphingst eftersom jag är mer åt hopphållet o likaså stoet (även om hon är ganska högt utbildad i dressyr oxå) är hon mer hopp- än dressyrhäst.
En hingst som inte är alltför stor, ska va ädel o nätt i modellen o inte ge för stora avkommor (vill ha en avkomma på ca 1,60-1,65 så lilla jag kan rida den). Helst inte fullblod eftersom min häst har mkt motor redan.
Får inte va lång i ryggen o vara bra i benen.

Jag har funderat på antingen Dirco Hästak (jag vet att Anders som äger honom kommer övertala mig att ta honom.... han är en av dem jag ska rådfråga) :D eller Quite Easy. Båda dessa tkr jag är nätta i modellen o verkar trevliga i lynnet. Eller vet ni om Quite har några "olater"?

Har ni fler/andra tips på vad NI tror skulle kunna passa?

Bra hingstar bägge två...men bägge är det ganska mkt "sting" i...även så i de föl jag sett efter bägge.Men kanonfina föl!Men eftersom du vill ha mindre motor i din kommande fölunge så undrar jag om verkligen någon utav dem är rätt att använda?

Vet du hur Dirco lämnar storleksmässigt?
För han är väl ganska liten själv?

Varför inte Cortus?! :) Har lämnat mkt trevlig avkommor med både mkt hopp och dessutom bra gångarter. Dessutom verkar han lämna avkommor med bra ridbarhet och trevligt temperament. Har själv en 1 årig hingst efter honom, supertrevlig på alla sätt, mkt lätt att ha att göra med. Har träffat en del andra avkommor efter honom också och genomgående så har de varit mkt trevliga. :banana:

Vad jag har hört så ger Dirco stort. Vet de som använt honom pga detta. Troligtvis så är det det som ligger bakom som slår igenom, för själv är han väl ca 1.58 eller något sånt?

Jag kan bara säga att de Dircofölen jag såg var i genomsnittet mkt större för sin ålder än de föl som visades som var i samma ålder.Så han tycks lämna stort...men snygga är de...riktiga kalas-fölisar!

Quite Easy-fölen verkar bli i mediumstorlek av de jag sett.Sedan undrar jag om måtten på QE stämmer??...jag blev fullständigt förbluffad när jag såg hur liten han var i verkligheten!Men visst fina fölisar har han gett!

Håller verkligen med dig ang Dirco fölen, de är riktigt fina och oftast större än genomsnitts fölet (om man nu kan säga så :D) Har haft en avkomma -01 e:Quite Easy, väldigt högställd och ädel "dam" men så är det mkt fullblod bakom på mödernet oxå. Jag tror att QE lämnar oftast lite större än vad han själv är(blev oxå förvånad över hur liten han kändes när man stod brevid honom), det finns ju en del stort bakom honom. De har dessutom varit mkt fina exteriört tycker jag, det ska bli kul o se alla dessa avkommor i framtiden om de kan prestera oxå, han har ju en hel del avkommor. :)

Fölet behöver inte ha mindre motor än stoet. Men med en fullblodshingst tror jag det blir för mkt "blod" helt enkelt, så det är nog inget att satsa på.

Nej egentligen kan man ju inte gå efter "liten hingst=liten avkomma" för det stämmer ju knappast. Har mest gått efter att båda hingstarna är nätta o trevliga i modellen, så det blir kanske inga stora tungridna avkommor, utan med hög ridbarhet o då är det ofta lättare att rida en sådan nätt, ädel häst även om man som ryttare inte är jättelång :confused:
Jag är heller inte så säker på att Dirco ger smått. Hans äldsta avkommor är väl inte mer än 3 år nu ungefär, så det är väl kanske lite svårt att avgöra än. Min hovis har en nu ettåring efter Dirco som va med på fölchamp förra året o den är ju iallafall inte mindre än övriga föl.

Cortus kanske ja, han är ju jättefin. Har förmånen att se Hästaks hingstar lite oftare på tävlingar, träningar osv än ex Flyinges hingstar så jag vet inte så mkt om dem där nere, men Cortus är som sagt jättefin. Lite större men det är ju inte säkert avkomman blir jättestor för det. Vet dock inte hur mkt han kommer betäcka i år, vad jag vet är planerna att R-G B ska tävla honom mestadels i år, men han kommer väl även betäcka i år för det lär ju va stor efterfrågan efter just "Kotten".

Tack för era svar, får fundera vidare.... :)
En sak till, behöver man "anmäla" sitt sto till hingststationen i god tid eller hur gör man? Ska åka med mitt sto till Hästak i så fall, vilken hingst det än blir.

Det är bara att slå en signal till Hästak innan du kommer, så att de kan fixa en plats till ditt sto. Jag ringde samma morgon som jag körde ditt mina ston förra våren. Lycka till med ditt kommande föl vad det nu än blir :)

Okej vad bra! Bara så man inte behöver "förbereda" det långt i förväg :)

Jamen om man letar efter en hingst som inte ger stort...ja då då är väl Cortus ganska fel!?! :confused:

Jag menar han lämnar ju höghus...hans föl på typ 2 månader såg ut som halvårsföl ju! :eek:

Ja,ja du gör som du vill...för övrigt en bra hingst...avkommorna är liksom mera "wow" än han självt...enligt mitt tycke. ;)

Ja inte lämnar Cortus särskilt små avkommor :)

Har ett sto, som är 6 år, e. Cortus, som är ca 170 hög!! :D
En kanonläcker dam, ädel och högrest. Hon har mkt motor och frammåtanda, och hoppar kanonbra!!!!

Förövrigt, de andra avkommor jag har sett e. Cortus, har också varit högresta, ädla och ganska stora :angel:

Det där med att finna hingstar som inte är stora... är faktiskt något som börjar bli allt svårare!
Var inne och kikade lite på Flyinges sida nu, och alla hingstar, med hoppinriktning är ju mellan 169 - 173 cm!! :eek:

Undantaget är QE, och dennes son Qualle... :)

Personligen gillar jag faktiskt Qualle mer än QE själv, och jag skulle nog använt Qualle i stället, om jag var intresserad av det blodet.Det kommer att drälla av QE hästar eftersom han varit så oerhört flitigt använd ;)

Men det är mycket motor i bägge de herrarna.. :) Inte för att jag tror att det är på ett negativt sätt, men frågan är om det är vad du söker, eftersom du inte ville ha alltför mycket motor i avkomman :D

Jag upplevde att Qalle hade ett "mildare" temperament är QE...jag nämner det i allafall. ;)

Jo visst vet jag att Cortus är större än ex Dirco o Quite Easy, men frågan är ju om man kan säga att en liten hingst ger små avkommor? Eller vad man ska gå efter egentligen då man vill ha en lite mindre avkomma med nätt modell? Vad för slags hingst ska man ha? En liten hingst rent stl-mässigt, eller en som är nätt i modellen? Det är inte lätt....

Har oxå kikat på Qalle, dock har jag bara sett honom live en gång (löshoppning i Flyinge i nov 03) o jag skulle gärna vilja veta lite mer om honom.
Skulle va lite "tråkigt" att betäcka m QE eftersom han hade över 200 ston tror jag förra året :smirk: Skulle va lite ql att ha nån annan hingst då kanske.
Jaja det är bara fortsätta fundera.

Om någon vet mer om hur QE & Qalle är i temperament, humör o hantering så vore jag tacksam!

Som sagt, det gör inget om avkomman har mkt motor, det får bara inte bli för mkt blod så det blir för "hetsigt".

Jo jo...men det är inte bara att Cortus själv är större...fölen är VÄLDIGT STORA efter honom. ;) ;)

Vad det gäller CORTUS så lär väl Kjellson bli tvungen att komma in med gällande röntgenplåtar innan han får ut något betäckningstillstånd på honom. Vi andra har ju röntgade hingstar enligt gällande bestämelser, vilket man helt enkelt skitiit i vad det gäller Cortus, kan det händelsevis finnas en hund begraven?

Har inte läst hela tråden, men det slog mig att faktiskt Magini lämnar smått (ja inte Briar då). Dom har ju tom gått ut och sagt att han lämnar små avkommor och att det behövs storlek på stona till honom.

Herrejisses... nu skäms jag... :o att jag kunde glömma Magini!
Satt och funderade över hopp inriktade hingstar som lämnar lite mindre avkommor, och glömmer den hingst som borde varit den första :crazy:
Lite pinsamt eftersom jag själv ev har tänkt att använda honom i år ;) :angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Görel
·
Avel Funderar på att betäcka mitt Hip Hop - Everest sto nästa år. Kanske för tidigt och veta vilka blodslinjer som faller väl ut med hip hop...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: Concett
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar