Halvblodshingst till mitt halvblodssto Cheyenne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1111
  • Startdatum Startdatum
M

maria1111

Har ett halvblodssto efter El Catero ox 913 som är en ett arabiskt fullblod men som är godkänd inom halvblodsavlen.
Hennes mamma är ett halvblodssto ,Chessmin.
Jag hade då tänkt betäcka henne detta eller nästa år, har inte betämmt mig riktigt än, eftersom jag har en ponny som ska betäckas i år, kan bli lite mycket.
Funderade ett tag på Briar eftersom han har en fantastisk gång och brukar få rätt stora avkommor.
Detta väger upp mitt stos brister, hon är rätt liten 162 blir hon ca.
Bra skritt och bra galopp något sämre trav.
Har ni några bra tips på en hingst som väger upp mitt stos brister?
Vad tror ni om mitt resonemang om Briar?
Tack på förhand:)

Sv: Halvblodshingst till mitt halvblodssto Cheyenne

Min åsikt vore inte Briar, utan en hingst som vore mer högställd och ädlare än honom. Och där är valen många.

Har ett halvblodssto efter El Catero ox 913 som är en ett arabiskt fullblod men som är godkänd inom halvblodsavlen.
Hennes mamma är ett halvblodssto ,Chessmin.
Jag hade då tänkt betäcka henne detta eller nästa år, har inte betämmt mig riktigt än, eftersom jag har en ponny som ska betäckas i år, kan bli lite mycket.
Funderade ett tag på Briar eftersom han har en fantastisk gång och brukar få rätt stora avkommor.
Detta väger upp mitt stos brister, hon är rätt liten 162 blir hon ca.
Bra skritt och bra galopp något sämre trav.
Har ni några bra tips på en hingst som väger upp mitt stos brister?
Vad tror ni om mitt resonemang om Briar?
Tack på förhand:)

Jag tycker som säkert en del har märkt, att det är positivt med lite arabblod nära i stammen, och jag tycker att Chess har bra stam. En hingst som det visat sig fungera bra att ha med mer än en gång i stammen är Cor de la bryere. Ett sto som jag inte tror att det är fel att ha med mer än en gång i stammen är det fantastiska stoet Felicia.
Så mitt bud på en kombination som jag gärna hade åkt ut och tittat på hade varit med Fetcher N. Nackdelen är att vi inte vet vad han lämnar storleksmässigt än, inte mycket om vad han lämnar övrigt heller(första kullen 2008). Feliciano har ett mkh blup på -1,9 medan mamman ligger på +3,3. Själv är han 169 cm

Briar tycker jag inte alls har fantastiska gångarter, om jag ska vara ärlig, men han har mycket annat och har visat att han både duger och håller. Ska ofta lämna avkommor med mycket nerv. Passar vissa och inte andra - ligger väldigt bra till i blup.

/U

Du har ingen bild på henne så blir det lite lättare :)
/U

Jag tror heller inte på Briar faktiskt.
och håller med pastejja om att det är väldigt intressant med en portion ox i hbl aveln!

Vad gäller hingstförslag så är min hjärna fortfarande tom så jag återkommer när jag vaknat

Jag tror heller inte på Briar faktiskt.
och håller med pastejja om att det är väldigt intressant med en portion ox i hbl aveln!

Vad gäller hingstförslag så är min hjärna fortfarande tom så jag återkommer när jag vaknat

Ok..
Han kanske är lite för stor för henne och pluffsig på något sätt.
Hon är ju helt tvärt om, rätt ädel men ändå rätt muskulös, inte stor, en kort kompakt häst, väldigt lätt att rida.
Har ingen anning om hingst:(
Har bara varit med om två betäckningar innan så har ju inte världens erfarenhet.:bump:
Ja kom med förslag när du vaknat, det låter bra:banana:

Fast att Briar ser som du beskriver det "pluffsig" ut beror väl på att han varit tävlingshäst och hingst hela livet och har musklat sig därefter?

Fast att Briar ser som du beskriver det "pluffsig" ut beror väl på att han varit tävlingshäst och hingst hela livet och har musklat sig därefter?

Ja jag menade inte pluffsig på ett negativt sätt alltså mera bestant om det låter bättre!!:cool:

Alltså Briar är ju grov i typen, jag tycker personligen att han är mycket snygg, men vill man förbättra gångarter så nja klingar inte riktigt rätt för mig. Han är ju trots allt en hopphäst :angel:
Storlek ja, men gott temprament och gång nja.

Jag hade tittat på en multitalang som nedärver sig gott inom såväl hopp som dressyr. Nobel är en bra sådan hingst, goda meriter i båda delarna, lämnar god typ, bra storlek med både hopp och gång.
Jag hade personligen valt en hoppstammad hingst med god gång.
Även Crelido vore intressant att se på en märr med mycket ox i.

Fast det är ju inte riktigt sant. Briar lämnar betydligt bättre gångarter än Nobel. Nobel har ju dessutom mer utpräglad hoppstam än Briar.

Gör han?
Jag tycker personligen tvärtom!
Båda lämnar bra men jag föredrar Nobel barnens gång framför Briar barnen.

Hur ser ditt sto ut i kroppen? Har du någon bild på henne? Vad vill du ha ut utav avkomman? Man kan inte bara gå på stamtavlan. Det som står i stamtavlan stämmer inte alltid in på verkligheten. ;)

Det är inte så mycket fråga om att tycka, det finns ju statistik på det. Som till skillnad mot de fåtal hästar som du och jag råkat se är baserat på samtliga visade hästar. Det skiljer väldigt mycket mellan Briar och Nobel i gångartsnedärvning. Som man kunde vänta sig av hans stam nedärver Nobel däremot bra hoppning.

Det är ju sedan väldigt många avkommor som inte visas på exempelvis treårstesten och det är ju trist för hingsten och för BLUP-statistiken men de hästarna kanske man ändå har tur och se på tävlingsbanorna. En hingst som enligt BLUP-statistiken inte lämnar bra gångartshästar kanske ändå gör det, bara det att de avkommorna inte visats. Trist att inte alla avkommor visas men det är inte alla som prioriterar testerna eller så finns det andra anledningar till att avstå som exempelvis privata skäl eller skador hos hästen.

Du menar att det finns något systematiskt fel som gör att just Briars bästa avkommor visas mycket mer på testen, medan Nobels bästa avkommor får stanna hemma?

För om det är slump vilka som visas och vilka som stannar hemma så påverkar ju inte det statistikens riktighet, det är först när det är så att den ena hingstens bästa avkommor och den andra hingstens sämsta avkommor visas som statistiken blir missvisande.

Varför tror du att det är så, att just Briars bästa och Nobels sämsta avkommor visas? Det måste ju finnas nån anledning till att det blir så, menar jag.

Jag trodde att Briar var äldre än Nobel? Då måste ju Briar har fler avkommor och därav fler avkommor visats? Bara en tanke! ;)

Men fler avkommor gör ju bara säkrare statistik, inte bättre. Med Briar vet vi säkert att han lämnar bra gång (framförallt trav och galopp), med Nobel vet vi med mindre säkerhet att han lämnar ok gång men bättre hoppning.

Har man en dålig hingst, så blir ju inte statistiken bättre ju fler avkommor man visar som inte kan röra sig eller hoppar som krattor, snarare kommer man ju bli säkrare och säkrare på att nedärvningen inte är så bra.

Mm, så är det säkert! ;)

Du verkar inte övertygad, hur tror du att statistik fungerar?

Att en hingst som visat 100 dåliga avkommor får bättre blup-värden än en hingst där man visat 20 bra hästar?

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31