Halvblodshingst till mitt halvblodssto Cheyenne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1111
  • Startdatum Startdatum
Sv: Halvblodshingst till mitt halvblodssto Cheyenne

Du har ingen bild på henne så blir det lite lättare :)
/U

Jag har laddat ner bilder på Cheyenne men vet inte hur lång tid det tar innan man kan se dom..:)
På min sida då..:)

Jag är inte människa till att bedömma exteriören utifrån den bilden, men hon ser söt ut! :)
Jag funderade lite på Careful, då får du in arabblod genom anglo från mödernet, du får Corde lagom långt bak för att inte vara modig med linjeavel. Vad jag hört så lämnar han fina avkommor, men jag vet inte mer precist än så, men det är ju roligt med en hopphingst som Pessoa gärna tagit med sig hem. :)
/U

Jag är inte människa till att bedömma exteriören utifrån den bilden, men hon ser söt ut! :)
Jag funderade lite på Careful, då får du in arabblod genom anglo från mödernet, du får Corde lagom långt bak för att inte vara modig med linjeavel. Vad jag hört så lämnar han fina avkommor, men jag vet inte mer precist än så, men det är ju roligt med en hopphingst som Pessoa gärna tagit med sig hem. :)
/U

Länk så man kan hitta honom??:)

Flyinge passar hans ädla simmare i år. Kolla på deras hemsida.
/U

Något tips där??:bump:

Jag kan ge dig några tips om hur jag tänker.

Camaro M
Har lämnat så pass mkt bra hästar så denna kombination hade jag inte varit rädd för att göra. Då han även lämnar gångarter.

Channon
Här hade du haft en högrest hingst och då även funnit en liten del blodanslutning till arabblodet, då han har Mazarin i stammen som är en son till den berömda Anglohingsten Matcho, som verkade i den tyska aveln i många år. Han lämnar högresta avkommor med mkt luft under magen.
Hingsten är relativ ung men har lämnat högt bedömda föl efter sig, och i år kommer de första 3 åringarna att kunna ses på 3 års testen.

Kul med ett Elcartero-sto.

Jag tycker att Briar kan vara ett bra val till ditt sto.
Hon är ju ung, inte så stor (har smått bakom sig) och han är en beprövad hingst.
Briar har under många år rankas som världens bästa tävlande dressyrhingst, båda hans föräldrar är elit-premierade och har båda uppnått en hög ålder (är i år 27 resp 24 år). Briar har gjort ”allt”, var högt placerad i unghästfinalerna och sedan stadigt klättrat upp i världstoppen.
Han vann SM 2001, 2002, 2003, 2005 och 2006, tog EM-silver 2003, dubbelt EM-brons 2005, seger i Aachens Dressyrchampionat 2005. Världscupseger i Globen 2002, 2003, 2005, 2006 samt Neumünster 2006 och Scandinavium 2007. Deltog i OS 2000, 2004 (7:a) och 2008.

Briar har lämnat hingstarna Berlioz 978, Biggles 1015 och Brisbane 1081 i Sverige, Bella Karoli 9064, Isos 9067 och Agastrofos i USA samt Meges i Tyskland och Anton i Holland (född i Holland).
Några av hans tävlande avkommor är:
Bukowski (med fullblodsmor), Brisbane, Biggles, Charleston, Crossy och McBrian är alla plac SvD (Bukowski, Croosy och McBrian som är exporterade är plac även internationellt), April 4cible (med fullblodsmor) plac MsvD, Baltzar, MsvD, Diana, plac MsvD, Joyride, plac MsvD, Milca, plac MsvD, Winnie, plac MsvD, Bionne, MsvH, Ers B Majestät, plac MsvH, Garvis, plac MsvH och SwingKid, plac MsvH.

Av ren nyfikenhet: finns det något sto du inte skulle rekommendera Channon till? ;)

Av ren nyfikenhet: finns det något sto du inte skulle rekommendera Channon till? ;)

Ja visst finns det många ston han inte passar till. Men jag kan bara ge råd om de hingstar jag själv eller mina vänner har använt sig utav, där jag har fått möjlighet att på nära håll uppleva hur deras avkommor är och har blivit.

Har tyvärr svårt att rekomendera hingstar till andra människor där jag själv inte har någon erfarenhet ifrån deras avkommor.
Ledsen om du tycker jag är ensidig.

Camaro M
Har lämnat så pass mkt bra hästar så denna kombination hade jag inte varit rädd för att göra. Då han även lämnar gångarter.

Channon
Här hade du haft en högrest hingst och då även funnit en liten del blodanslutning till arabblodet, då han har Mazarin i stammen som är en son till den berömda Anglohingsten Matcho, som verkade i den tyska aveln i många år. Han lämnar högresta avkommor med mkt luft under magen.
Hingsten är relativ ung men har lämnat högt bedömda föl efter sig, och i år kommer de första 3 åringarna att kunna ses på 3 års testen.

Har du någon länk till channon??
Så jag titta lite på honom och läsa lite mer om denna hingst?

Ja visst finns det många ston han inte passar till. Men jag kan bara ge råd om de hingstar jag själv eller mina vänner har använt sig utav, där jag har fått möjlighet att på nära håll uppleva hur deras avkommor är och har blivit.

Har tyvärr svårt att rekomendera hingstar till andra människor där jag själv inte har någon erfarenhet ifrån deras avkommor.
Ledsen om du tycker jag är ensidig.

Det har jag all respekt för, det är bara att du rekommenderat honom till ston av alla de slag. Men fattar jag det rätt att channon är den enda hingst du känner tillräckligt väl för att rekommendera, och därför svarar du bara i hingsttrådar där du kan rekommendera honom? Alltså antingen Channon eller ingen alls? Så urvalet blir då snarast: Passar till Channon? Om ja --> svara i tråden, om nej --> svara inte.

Ursäkta OT-utvikningen, jag blev bara nyfiken! :o

Det har jag all respekt för, det är bara att du rekommenderat honom till ston av alla de slag. Men fattar jag det rätt att channon är den enda hingst du känner tillräckligt väl för att rekommendera, och därför svarar du bara i hingsttrådar där du kan rekommendera honom? Alltså antingen Channon eller ingen alls? Så urvalet blir då snarast: Passar till Channon? Om ja --> svara i tråden, om nej --> svara inte.

Ursäkta OT-utvikningen, jag blev bara nyfiken! :o

Neej....................jag känner många fler hingstar.......och har erfarenheter utav många fler, men när folk ber om hjälp kan jag inte rekommendera hingstar som vi har varit missnöjda med. Med god sed, så namn ger man inte de hingstar som man inte har varit nöjd, ännu mindre rekommenderar man dom till andra.
Och kanske har det varit så de förfrågningar som jag inte har svarat på, har jag kanske rent av missat, vem vet:angel:.

Camaro M

Channon

Nu har jag kollat på de båda hingstarna.
Verkade fina men som sagt vet ganska ny inom avlesbranschen och vet inte riktigt vad jag ska ha för hingst än:(
Jag vill liksom inte att det blir förstora skillnader mellan hingsten och mitt sto men sen samtidigt vill jag väga upp de saker jag nämnde innan.
Channon tyckte jag personligen om, när jag läste om honom på deras hemsida.

Jag tänkte på en sak, hopphingstar brukar ju inte ha lika bra gång som dressyr hästarna.
Har du något mer tips på hingst som har bra gång plus bra hoppförmåga??

Tack för dessa hingsttips:laugh:

Jag ska betäcka mitt arabsto i år med hbl hingsten Darwhinnie.
Detta för att jag dels gillade honom skarpt. Men även för att jag vill nå hans stora gener från Donnerhall blodet. Han fick beröm för sina fina bakben, vilket oftast är arabens svaghet.
Att han dessutom fick 9or rakt igenom utom på ben(7) gör ju inte saken sämre alls.
7an fick han endast pga av sin bockhov, resten av benen var bra.
Bockhoven uppstod efter olycka vid 2 års ålder enligt C-H Heimdal som jag frågade på hingstvisningen på Strömsholm.
Donnerhall blodet borgar ju även för ridbarhet, gång förutom storlek. I viss mån kan hästarna bli grova men med arabinslag så tror jag inte det är någon risk.
Di Niro måste nog anses som en av Donnerhalls framgångsrikaste söner i avel...

Valde mellan honom eller Damino SD.
Även där finns Donnerhallblodet med men någon generation bak.
Damino SD är en hingst jag tror på i framtiden. Mycket stark stam. Men det var Darwhinnies starka bakben som avgjorde.

Senast ändrad:

Detta för att jag dels gillade honom skarpt. Men även för att jag vill nå hans stora gener från Donnerhall blodet. Han fick beröm för sina fina bakben, vilket oftast är arabens svaghet.
Att han dessutom fick 9or rakt igenom utom på ben(7) gör ju inte saken sämre alls.
Bockhoven uppstod efter olycka vid 2 års ålder enligt C-H Heimdal som jag frågade på hingstvisningen på Strömsholm.
Donnerhall blodet borgar ju även för ridbarhet, gång förutom storlek. I viss mån kan hästarna bli grova men med arabinslag så tror jag inte det är någon risk.

Damino SD är en hingst jag tror på i framtiden. Mycket stark stam. Men det var Darwhinnies starka bakben som avgjorde.

Vad innebär bockhov?:angel:

Har de köpt en ny hingst eller är det Dalwhinnie du menar? :angel:

;)

Bockhov är en hov som är nästan lika hög i trakten som i fram.
I hans fall så innebär det ingenting då han rör sig helt obehindrat trots den. Man ser inget alls i hans rörelsemönster.
Om du går in på Flyinges sida så kan du se på hans kort att hans vänstra framhov ser annorlunda ut.
Bockhov är en anledning för kassation på defektlistan men i hans fall uppkom den efter en löshoppningsolycka som 2 åring där han skadade sin kota.
Efter det så började hoven växa annorlunda , precis som en nagel kan göra på en människa om man tex klämt fingret.

Den ska bli jättespännande att se nästa år, kicket!

OT, förlåt för trådkap!

Men du tror inte Briar skulle passa till mitt sto??
Varför, för nackdelar??:)
Alltså tycker han är en sådan snygg häst , har sätt honom många gånger live och stått brevid och kelat med honom.
Rätt såld på denna häst och har inte gett upp honom till mitt sto än.
Men man kan ju inte bara ta honom för att man själv gillar honom måste passa mitt sto också.:)

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31