Halvblods-linjer

Hippocampus

Trådstartare
De pålästa pratar om ex hingstar från L-linjen osv, vad är det? Finns det några sidor där man kan bli upplyst om vad det finns för linjer, vad det innebär osv?
Hur många linjer finns det? Vilka är de bästa? Vilka ingår där? :bow:

Sv: Halvblods-linjer

I sverige har du ju vissa stofamiljer. I Tyskland är de dessa bokstavslinjer många pratar om, Som D, R, F osv. De har såklart även mödernslinjer. I Holland är de mödernelinjer, avelslinje samt stofamilj, där kan man inte urskilja stammen efter namn då de döper hästarna så att alla hästar födda ett visst år har ett namn som börjar på samma bokstav. Tex min häst Bamora, är 4 år, och alla holländska hästar vars namn börjar på B är 4 år eller jävligt gamla ;). Min häst är tex Karin stam, merrielijn 121, fokfamilie 175. Att ge dig ett korrekt svar på detta är ett evighetsjobb! Det är nog lättare om du själv intresserar dig för en viss linje eller familj och sen frågar om den!

Oj, finns det så mycket :angel: Men jag vet ju inte några linjer, fast jag har hört om en L-linje, där jag läste att någon ville ha en L-linje men utan Landgraf....så vad är L-linjen då? :D

L-linjen stammar väl i Ladykiller. Landgraf är e Ladykiller men det finns många hingstar med Ladykiller som det inte är Landgraf i.

C-linjerna i Holstein är antingen efter Cottage Son xx eller den franska hingsten Cor de la Bryére.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 351
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 421
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka