• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AmelieA
  • Startdatum Startdatum
A

AmelieA

Hur ska ett perfekt halvblod se ut? (djupa bogar, stora öron och sånt menar jag då)

Sv: Halvblod

Titta på bilder av Ludwigs Champion, Sandakan och Szkopul. De är väl så nära man kan komma enligt rasstandarden.

ok :) Ok om man ska beskriva hur halvblodet ska se ut då?

Ur ASVHs "Avelsplan för svensk varmblodsavel":

”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm.”

http://www.asvh.se/avel/avelsplan.htm

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 014
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
400
Senast: cowgirl81
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka