Halvblod till western?

Indiana

Trådstartare
Hej! Jag har ett treårigt halvblodssto som jag är intresserad av att rida in westernstyle :)

Hur passar sig egentligen rasen i western? ex, pleasure eller trail.
Är det någon som har några erfarenheter eller kanske äger någon själv?

Noterar att jag inte är intresserad av tävling. Tanken är att mer ha en sund ridstil i mitt hobbyhästeri :) kanske skulle en mindre tävling dock vara roligt :d

Indiana

Sv: Halvblod till western?

Hej! Jag har ett treårigt halvblodssto som jag är intresserad av att rida in westernstyle :)

Hur passar sig egentligen rasen i western? ex, pleasure eller trail.
Är det någon som har några erfarenheter eller kanske äger någon själv?

Noterar att jag inte är intresserad av tävling. Tanken är att mer ha en sund ridstil i mitt hobbyhästeri :) kanske skulle en mindre tävling dock vara roligt :d

Indiana

Ska du inte tävla på högre nivåer kan du rida vilka grenar du vill med din häst utan att tänka på att din häst skulle ha några nackdelar. Regelböckerna är skrivna med quarter och paint i minnet. Bara för att man har en "rashäst" betyder det inte på något sätt att man vinner över ett halv-varmblod eller någon annan hästras.

Ett bättre ridet halvblod vinner alltid över en sämre riden quarter.

Pleasure, westernriding, trail, horsmanship och alla ropinggrenarna funkar hur bra som helst. Reining på låg nivå för den delen också eftersom ekipagen varken gör korrekta stop eller roll backs mer än i undantagsfall. På kossesidan finns det också grenar som passar. Mitt tips är att du börjar, har roligt och inte ser din häst om en begränsning.

Pleasure är en enkel gren att rida att börja med, men är den svåraste grenen att bli bäst i.

Senast ändrad:

Som sagt, på låg nivå funkar pleasure utmärkt, annars så har ju ofta halvbloden för mycket steg för just pleasure (men jag hade en stor quarter som hade lite stort steg, så vi seglade runt innanför alla småhästar i pleasure).

Trail kan alla hästar vara med i, men ibland kan det bli lite trångt mellan bommar och mellan hindren för en lite större häst, men om man inte har ambitionen att vinna utan bara vill komma ut och ha kul så spelar det ju ingen roll!
Horsemanship borde bara perfekt eftersom det mest är hur ryttaren rider som bedöms.

Western riding på låg nivå funkar också, speciellt om man har galoppombyten i språnget, eftersom det är ganska vanligt på lägre nivå att man gör enkla byten, och får poängavdrag. Jag har vunnit en western riding på en travare en gång, visserligen det allra enklaste mönstret, utan galoppombyten, men ändå.

Och är du inte intresserad av tävling har disciplinen ingen betydelse. God ridning är god ridning oavsett disciplin, anser jag. Western är en samling olika tävlingsgrenar, helt enkelt. Vill man rida i skogen och rida för nöjes skull behöver man ju inte kalla det dressyr, pleasure, reining, trail, hoppning, fälttävlan, bruksridning, distans, m.m.

Senast ändrad:

Men jisses...all breed-klasser finns upp till hög nivå och det går utmärkt att tävla i höga klasser om man har ambitionen även på andra raser än de amerikanska. Även WRAS har högre nivåer på tävling och kvalitén styrs av deltagarnas skicklighet och ambition, inte rasen...

...kan ju nämna att min förra häst (rip) en varmblodstravare, fick massor av beröm av en domare för hans jog...med orden: Hade mina qh den joggen hade jag varit överlycklig! ...i en pleasureklass...

Såklart går det, det var inte det jag menade, jag menade bara att ett halvblod ofta har andra förutsättningar, som gör att de kan ha svårt att hävda sig. Och jag vill fortfarande hävda att det ibland kan vara knepigt att få plats i ett trailmönster med en större häst. Det gäller såklart även stora hunterbetonade quarterhästar (bland annat den jag hade). Men jag har inte någonstans sagt att det skulle vara omöjligt eller att man inte kan eller att man inta kan ha stora ambitioner med andra raser än de amerikanska! Som sagt var jag tävlade hyfsat framgångsrikt på en varmblodstravare i olika grenar, vår paradgren var trail, men det var inte alltid lätt att få plats i bomserier i trav. Men omöjligt var det inte!

Att enstaka individer i olika raser har olika bra förutsättningar var inte min poäng. Eftersom jag haft en quarter av huntertyp så vet jag att inte ens alla quarters alltid lämpar sig bäst i alla grenar. Jag har också tävlat arab, korsning och varmblodstravare och de hade bra förutsättningar för olika grenar inom western.

Att all-breeds klasser finns på hög nivå innebär inte att alla individer har samma förutsättningar att lyckas där heller. "All-breeds" innebär ju dessutom att även quarter kan tävla där..

Senast ändrad:

Men jisses...all breed-klasser finns upp till hög nivå och det går utmärkt att tävla i höga klasser om man har ambitionen även på andra raser än de amerikanska. Även WRAS har högre nivåer på tävling och kvalitén styrs av deltagarnas skicklighet och ambition, inte rasen...

...kan ju nämna att min förra häst (rip) en varmblodstravare, fick massor av beröm av en domare för hans jog...med orden: Hade mina qh den joggen hade jag varit överlycklig! ...i en pleasureklass...

:bow:
It´s not the horse.......it´s the one sitting in the saddle on how far you can go ;)

Du nämner ju faktiskt "på låg nivå" och jag håller inte med dig. Det går utmärkt att tävla på högre nivå, vill jag ha sagt. Och återigen, hästens skolning och ryttarens skicklighet sätter gränsen, inte rasen. Jag nämnde min vbl ovan och jag kan nämna kompisens avdankade (?) hopphäst som gått Grand Prix internationellt som på ålderns höst gjorde strålande insats i bl.a. trail och western riding...en annan kompis som rider dressyr på hög nivå ställer ibland upp i western för att variera sig och vinner...på sitt halvblod. Så nej, rasen är inget hinder.

Jag påstår inte att rasen är ett hinder, jag påstår att vissa rasegenskaper kan göra det svårare att nå höga resultat i vissa grenar, men jag påstår också att det allra mest handlar om individuella skillnader. Och ja, jag nämner låg nivå, och menar att det fungerar utmärkt på låg nivå och med det menar jag inte att det inte alls fungerar på högre nivå!

Nu verkar ju TS inte vara intresserad av att tävla på högre nivåer, så denna diskussion kanske inte har så mycket med den ursprungliga frågan att göra längre.

Jag syftar på en lägre nivå men självklart är det bara roligt att höra den positiva sidan om att allt går bara man vill och har kunskap. Jag vet att mina begränsningar låter mig, eventuellt, tävla på en mycket låg nivå men också att jag har möjligheten att komma längre med mitt halvblod om jag bara vill:) Det är roligt att höra :)

Har fått många svar om att det inte är snällt osv för ett halvblod att utöva något den egentligen inte är avlad för!

J

Har fått många svar om att det inte är snällt osv för ett halvblod att utöva något den egentligen inte är avlad för!

Dumheter! Då borde man ju inte rida på körhästar och inte köra med ridhästar osv ;). Western är inte någon konstig form av ridning som bara vissa kan göra, som jag ser det så är western (i den form jag utövar den, alltså de rena ridklasserna, inte kossearbete) ett antal grenar som man kan tävla i om man har en hyfsat lydig häst. När det kommer till att fösa boskap är jag däremot inte lika insatt, även om min halvblodskorsning fick prova på det en gång ;)

Det skillnad du komma att stötta på är att i vissa gren kommer quartern till sin rätta igenom att dom gå i ett low form. Det innanbar inte att en häst som gå i höger form kan inte tävla i dom gren som reining och cutting.
Månge av våra Varmblod hästar göra bra ifrån sig i Time Events, barrel och pole bending.
Du kan har mycket gladja av den häst, bara han är frisk.

Tuta och kör! Om hästen passar till någon av alla de grenar som finns i westernvärlden och ryttaren är intresserad, vad hindrar?

Jag har själv inga typiska westernhästar, men det har gått bra för oss ändå när vi varit ute. Låg nivå pga mitt ointresse för tävling, men ändå.
Jag vet många araber som gått jäkligt bra på hög nivå. Jag har även sett många kvartingar vara helt katastrofalt olämpliga till det de först var tänkta till.

Hästen blir vad man gör den. Om den har potential för sin gren och en ryttare som kan ta vara på det kan den gå hur långt som helst, oavsett ras.

Jag syftar på en lägre nivå men självklart är det bara roligt att höra den positiva sidan om att allt går bara man vill och har kunskap. Jag vet att mina begränsningar låter mig, eventuellt, tävla på en mycket låg nivå men också att jag har möjligheten att komma längre med mitt halvblod om jag bara vill:) Det är roligt att höra :)

Intressant att höra att du fått såna reaktioner. Halvblodet, den svenska varmblodiga ridhästen, är ju faktiskt avlad för ridning så varför skulle det inte fungera menar dom ;) och det halvblodet har gemensamt med t.ex. qh är att det inom samma ras finns en oerhört stor bredd på typ. Jag hade en halvblodsvalack på inridning som folk misstog för qh. Det var faktiskt kul :D

Intressant att höra att du fått såna reaktioner. Halvblodet, den svenska varmblodiga ridhästen, är ju faktiskt avlad för ridning så varför skulle det inte fungera menar dom ;) och det halvblodet har gemensamt med t.ex. qh är att det inom samma ras finns en oerhört stor bredd på typ. Jag hade en halvblodsvalack på inridning som folk misstog för qh. Det var faktiskt kul :D

En anledning var en jämförelse mellan ett halvblod i western och en nordis i hoppning. Det var alltså inte snällt att utsätta den för något den inte var lämpad för. Varför fick jag inget svar på :meh:

halvblod är ju ändå avlat för gångartsgrenar dom också så jag kan tänka mig att western dressyrgrenarna och tävling inom dessa skulle kunna vara störst möjliga utan större merjobb. Min har dessutom inga luftiga frambenssteg utan är rätt markbunden.
Vill man kanske däremot ha cow sense vet jag inte om de amerikanska är bättre lämpade pga aveln.

Senast ändrad:

Kör på bara!

Kan inte alls inse vad det inte snälla skulle bestå i????

Finns ju dessutom en hel drös med hästar som helt saknar för talang för det dom är avlade för:p Det blir inte alltid 100% som man vill!

Att träna och tävla på lägre klasser klarar de flesta hästar oavsett disciplin

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 244
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar