Halvblod/Ridponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sassa
  • Startdatum Startdatum
S

Sassa

Jag funderar på att betäcka mitt hbl-sto med en RP- hingst, alltså nån av dom större då tex. Minotauros, Green River xx, Prince River xx el Russian Ivory xx för att kanske få en avkomma under 1.60 men var registrerar jag sedan avkomman? Som svensk ridponny eller? Finns det ingen RP-hingst som är godkänd för hbl-avel?

Sv: Halvblod/Ridponny

Vad ska du ha avkomman till? Är det bara ett mindre hbl du är ute efter så har du tex Artist, han är rätt liten. Minotaurus är ju ett rent hbl som är inmönstrad och godkänd som RP-hingst. Avkomman kan bli både mindre och större beroende på vad som finns bakom.

Fullblods hingstarna är ju inte helt fel heller. Men även med dom kan ju fölet i vuxen ålder stiga över ponny måttet. Annars är det ju som Francess säger.

Kollade det där lite eftersom jag var inne på samma sak som du. Mitt halvblodssto hade gröna papper OCH fölet kan registreras som halvblod MEN på grå papper (kolla på asvh:s sida vad detta innebär).

Tycker på sätt och vis att det är lite trist eftersom jag har en så stor märr att i princip alla halvblodshingstar som står till förfogande ger (borde ge) för stora avkommor (säkert 1.65)...

Det finn singen halvblodshingst som är godkänd för både halvblods- och ridponnyavel.

Men Artist är en mycket trevlig liten herre som även betäcker ponnyston! Mitt eget hblsto gick tyvärr gall med honom i år :(

Artist är en trevlig hingst, men det är inte alls så att han bara ger små avkommor. Han har ju inte smått i sin stamtavla.....

Jag har väl inte hävdat att Artist bara ger smått :confused:
I såna fall skulle jag ju inte använt honom till mitt halvblodssto!

Om du tittar på t ex Strauss så är han bara en cm högre än sin son.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur