Halvblod/P.R.E

urkella

Trådstartare
funderar, funderar :crazy:
vill ta Aldebaran VI Bild
på mitt halvblodssto men vet inte,(nästa år) vill ha råd och tips, snälla.....har bild på henne under andra forum, ex på gnägg.

........................................
:banana: :banana: :bump: :banana: :banana:

Neeeej! Inte om det är ditt fina skimmelsto som har diskuterats här. Hon har så fin dressyrstam att hon borde få ett litet dressyrföl som berikar den svenska halvblodsaveln. :d

Det här var min egna personliga åsikt och en komplimang till ditt sto. Det blir säkert ett fint för med en P:R:E:-hingst också...

Håller med dig till 100%!!!

Ett sto med en sån fin dressyrstam borde tas till en halvblodshingst!

Både ditt sto och PRE-hingsten är otroligt fina hästar, men tanken är väl att avkomman ska bli bättre än föräldrarna?
Du kan inte få ett bättre halvblod eller en bättre PRE, utan bara en korsning som inte tillför någondera rasen någonting.
Det är inte alls säkert att det blir en "bättre barockhäst", vilket jag gissar att din tanke med den här korsningen är.

Så jag instämmer med andra här, fast kanske av delvis andra skäl.

Jag tycker att du ska göra det om du själv vill ha en sådan avkoma. Det är väl bättre att betäcka ett bra halvblodssto med en PRE än ett "halvbra".

Jag har själv betäckt mitt halvblodssto med PRE en gång. syftet var att få en trevlig ridhäst till mig själv. Stoet är långlinjerat av god typ med väl ansatt hals, bra ben och gångarter. Den tvååring jag har hemma nu är lite lättare än en vanlig PRE men har mycket av den karaktären jämfört med jämnåriga halvblodshästar. Han är också lite mindre i mankhöjd än andra halvblod, skulle tro att han blir runt 155 cm. Mamman är lite över 160.

Stoet har jag efter det använt i "vanlig" halvblodsavel och använt godkända halvblodshästar. Hon har lämnat väldigt bra avkommor. De avkommor har jag för avsikt att sälja.

Som sagt, vill du ha en PRE-korsning för eget bruk så tycker jag att du ska betäcka ditt sto med den hingst du vill. Jag skulle nog inte göra det om målsättningen var att sälja avkomman, då är det bättre med halvblod.

Lycka till
Piggy

Det gäller att tänka efter före. Om du får ett stoföl av den klass du vill avla vidare på så är det gråa papper i tre generationer!!!

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar