Halvblod med hög skaderisk, i vilket bolag tecknar jag A1?

No1

Trådstartare
Det var några år sedan jag hade häst och nu sitter jag och jämför försäkringar, det har hänt en del, framförallt gällande det finstilta och begränsningar gällande hältor.

If verkar vara det enda bolag som numer har veterinärvård som ersätter allt utöver självrisk (2700 kr)?

Agria ersätter med max 12 000kr/år för hältor/rörelsestörningar (samt sjukdomar i bröst och ländrygg, gaffelband, ligament samt frakturer/fissurer som har tecken på artrosförändring.)?

Andra bolag har kontrat med ett maxbelopp på 5000kr/år eller helt avsagt sig ersättningsskyldighet för MR, MRI, CT och Scintigrafi.
DMSO-behandling i led ersätts ej = Vad innebär DMSO?
Provtagning och behandling avseende borrelia ersätts ej.

Jag kan förstå utvecklingen då jag aldrig lämnat kliniken, efter en första utredning för hälta/rörelsestörning, på belopp annat än 12 000-17 000kr.
Hade en häst med rörelsestörning och tankade ur försäkringen rejält innan de kom på att det var erlichia (dyr behandling som täcktes av försäkringen).

Så, vilket bolag ska man välja?
Någon som har ett resonemang att dela med sig av?
Just nu tittar jag på de tre bolag som har minst reservationer för just problem med rörelseapparaten dvs svindyra IF, Dina försäkringar, Sveland.

Jag har studerat denna sida:
http://www.konsumenternasforsakring..._insurance_type_id=114&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

Sv: Halvblod med hög skaderisk, i vilket bolag tecknar jag A1?

Själv har jag Agria men jag tror inte min häst löper speciellt stor skaderisk heller iof. Men visst allt kan hända om olyckan är framme.

Dock skulle jag ALDRIG för mitt liv välja IF då jag själv varit uppe i rätten mot dem 3 ggr, har dock fått rätt mot dem men det har varit en hård och fruktansvärt jobbig kamp varje gång.
Har även vänner och bekanta som haft väääldigt stora problem med det bolaget.

Betalt för deras premier ska de ha, men de vill då inte ersätta självklara fall när olyckan är framme.

Jag har If, och har just nu en häst med just rörelsestörning. Han har fått DMSO, som jag förstått inte är ett läkemedel i sig utan ett "medel" (kemisk någonting), som i sin tur har dne egenskapen att det löser sig i bådeolja och vatten. Det används i mitt fall tillsammans med kortison, och ska då ha den effekten att den för med sig kortisonet ut genom vävnader och mjukdelar. Det används tydligen också som salva, som då tränger igenom huden och "strålar" inåt.

Jag har aldrig haft problem med mitt bolag (so far!), de ersatte mig med 30 000 utan att säga knyst när min häst fick tarmvred, och jag hoppas de är lika schyssta denna gång.

Jag har och haft haft hästar som varit extremt skadebenägna och jag rekommenderar IF av hela mitt hjärta, har lägsta självrisken och extra allt på veterinärvården. Hade jag haft rörlig del hade jag varit hemlös vid det här laget. De är dessutom extremt snabba och trevliga.

Vad i hela friden är det för hältutredningar som kostar 12-17000 kr?:eek: Min häst har också varit föremål för flera sådana och jag tror inte vi kom upp ens i halva den kostnaden någon gång trots diverse böjande, bedövande och röntgen.

För att lämna sidospåret... Oftast brukar det ju vara enklast att behålla det bolag hästen är försäkrad i vid köpet. Förutsatt att det är försäkrad då förstås. Jag har Agria och har haft dem i 15 år varav merparten av åren med utökad veterinärvård. Det har (peppar, peppar) fungerat mycket bra, men det där taket på 12000 kr för hältutredning m.m. är minst sagt trist.

Jag har If, och har just nu en häst med just rörelsestörning. Han har fått DMSO, som jag förstått inte är ett läkemedel i sig utan ett "medel" (kemisk någonting), som i sin tur har dne egenskapen att det löser sig i bådeolja och vatten. Det används i mitt fall tillsammans med kortison, och ska då ha den effekten att den för med sig kortisonet ut genom vävnader och mjukdelar. Det används tydligen också som salva, som då tränger igenom huden och "strålar" inåt.

Jag har aldrig haft problem med mitt bolag (so far!), de ersatte mig med 30 000 utan att säga knyst när min häst fick tarmvred, och jag hoppas de är lika schyssta denna gång.

Tack för svar :)

Dock skulle jag ALDRIG för mitt liv välja IF då jag själv varit uppe i rätten mot dem 3 ggr, har dock fått rätt mot dem men det har varit en hård och fruktansvärt jobbig kamp varje gång.
Har även vänner och bekanta som haft väääldigt stora problem med det bolaget.

Betalt för deras premier ska de ha, men de vill då inte ersätta självklara fall när olyckan är framme.

Det är gissel med alla bolag, vartenda ett har sina tvistemål och det är alltid vidrigt när man själv hamnar i fokus för orättvisor.
GRATTIS till att du fick rätt iaf :)

Jag har och haft haft hästar som varit extremt skadebenägna och jag rekommenderar IF av hela mitt hjärta, har lägsta självrisken och extra allt på veterinärvården. Hade jag haft rörlig del hade jag varit hemlös vid det här laget. De är dessutom extremt snabba och trevliga.

Jag har tidigare haft Folksam med fast självrisk, det har även räddat mig.
Sedan hade Folksam generösa villkor vilket också var en räddning.

If är nästan dubbelt så dyra som "Dina försäkringar" (ny uppstickare, har aldrig hört talas om dem, är de bra på häst?) men den fasta självrisken lockar.

Valet står mellan If och dina just nu.

Senast ändrad:

Vad i hela friden är det för hältutredningar som kostar 12-17000 kr?:eek: Min häst har också varit föremål för flera sådana och jag tror inte vi kom upp ens i halva den kostnaden någon gång trots diverse böjande, bedövande och röntgen.

För att lämna sidospåret... Oftast brukar det ju vara enklast att behålla det bolag hästen är försäkrad i vid köpet. Förutsatt att det är försäkrad då förstås. Jag har Agria och har haft dem i 15 år varav merparten av åren med utökad veterinärvård. Det har (peppar, peppar) fungerat mycket bra, men det där taket på 12000 kr för hältutredning m.m. är minst sagt trist.

Ja med facit på hand tar jag inte 12 000kr begräsning.

Du, det var inte ett dugg svårt att komma upp i 17 000kr.
Vi kom in kl 08 till sholm och var nästan (hovarna kunde inte kollas ordentligt pga släckningarna i falangerna) klara när de stängde på em vid 16/17.

Först hovslagare för att slå på en sko.
Otaliga böjprov och longeringar.
Deras testryttare fick hoppa upp tre gånger.
Minns inte hur många plåtar vi tog, 28?
Otaliga släckningar.
Minns ej hur många tuppkam som sattes men minst två leder per ben var det iaf.

Totalt kom vi upp i 60 000 på ett år.

Senast ändrad:

Vi har haft Folksam dom senaste 10 åren och dom har varit otroligt bra att ha att göra med. Dom har betalat väldigt mycket pengar i ersättning för diverse olika saker och det har aldrig varit några problem trots att vi ibland har blivit oroliga för om dom skulle ta det eller inte. Sista hästen hade vi ett litet tillägg för när det gäller mediciner o dyl, det kostade inte mycket att ta den och den visade sig vara turlig. Så om du frågar mig så tycker jag att Folksam är jättebra.
Vi brukar också få en räkning på minst 10 000 kr första gången man åker in med en häst på klinik. Sen brukar återbesöken ofta ligga på runt 5 000 kr, så jag tycker inte att det är ovanligt mycket med 12 000 för ett första besök.
Dubbel vet vård kan vara värt sina pengar också, den sista hästen vi hade kostade mer än 50 000 kr i vet vård på ett år, det drar snabbt iväg när man har otur.

Ojdå!:o Beklagar.

Jag förstår att du med det facit i handen inte vill ta 12000 som begränsning. När jag fick veta det där om gränsen från Agria funderade jag en kort stund på att byta bolag, men med en häst som har varit skadad i 3 ben varav samtliga blivit mer eller mindre allvarliga kroniska skavanker är det inte riktigt läge att byta tror jag. Förmodligen inte heller att teckna den där extra hältförsäkringen heller om jag inte redan har den i den utökade veterinärvården.:crazy: Minns inte villkoren nu.

Jag hade Folksam på min häst- bytte till det när de stod för 100%. Har haft en del hältutredningar och en operation på knäled så det har verkligen betalat sig mot deras premier. Jag är väl tyvärr en av de som hjälpt till att de inte kunde behålla så bra villkor mer :(
Samma år som de tog bort 100% fick min häst tarmvred. Stod 11 dgr på sjukhuset- ett par intensivvårdsdagar på båda håll om operationen och kostade 108000:- Utöver det hemmaveterinären tog innan man kom iväg...

Jag tycker det är BRA att de har begränsningar på hältor på ett sätt. Vi fixar o trixar med benen på dem som om de vore värsta elitidrottarna allihopa. Och visst vill man sin älskling väl- men inte betalar försäkringen när du byter däck på bilen.
Det finns absolut gånger när olyckan är framme - men tyvärr har det brukats till VÄLDIGT mycket finjusteringar.

Idag står mina 3 hästar i agria- mest för att jag tycker så förbaskat bra om Ombudet :) Nu e den ena gammal som gatan- antagligen väldigt onödig att försäkra då jag inte tror att de tar några skador som kommer över självrisken och sen har jag en åring och en tvååring.

Jag har min i If och rekomenderar det.

Anledningen är att dom inte har så mycket begränsningar som Agria i vad dom ersätter, och så himla skönt att dom täcker 100% av det som överskrider självrisken. Jag menar det kan ju faktiskt bli en hel del även att det bara är 20%
Dom är snabba och trevliga, man kan reglera via telefon, vilket går snabbt, om tex DV behandlat hästen (här kan iaf DV inte direktreglera i sitt system).
Är man på klinik regleras det givetvis med en gång.

Det som känns så tryggt och bra är att jag vet vad jag ska betala (2500) om det händer något, sedan fixas resten vad det än är (i princip)

Det bolag jag aldrig skulle välja är Agria

Fast självrisk is da shit. Jag skulle få hjärtinfarkt och jag inte hade det om hästen hamnade på Strömsholm.

Fast självrisk is da shit. Jag skulle få hjärtinfarkt och jag inte hade det om hästen hamnade på Strömsholm.

Ja.
Idag vet jag ju, x2, hur utredningar gällande skumma hältor kan skena iväg.
Av andras erfarenhet vet jag vad det kan kosta att fixa problem som kräver operation och/eller sjuhusvistelse.

En vän köpte (dyyyyr) 3-åring och tänkte att "unghäst=lugnt".
Hon tecknade hög A2 med A1 vetvård.
Han skar av alla senor i bakbenet pga ett busstreck.
Veterinär och skadereglerare var överens om operation.
Jo det gick ju jättebra, förutom att hon blev matt i plånboken pga +20% och när hästen pga skadan plötsligt blev promenadhäst så hade hon inte hjälp av A2.

Jag kollade Dina försäkringar (erfaren personal från Sveland som bytt bolag och startat upp en hästavdelning där) och de verkar kanon i konkurrens.
Det är bara den där lilla detaljen med 1800+20%.
MEN tycker man det är ok med 1800+20% så kan jag, efter att ha lusläst bolagens villkor den senaste veckan, rekommendera dem.

De tar även direktreglering och månadsbetalning.

Jag har min i If och rekomenderar det.

Ja blir det nu någon ny häst så lutar det åt if, just tack vare den fasta självrisken.

Det som känns så tryggt och bra är att jag vet vad jag ska betala (2500) om det händer något, sedan fixas resten vad det än är (i princip)

Håller med du, tror dock att du får punga ut med 2700 numer ;)

Ojdå!:o Beklagar.

Jag förstår att du med det facit i handen inte vill ta 12000 som begränsning. När jag fick veta det där om gränsen från Agria funderade jag en kort stund på att byta bolag, men med en häst som har varit skadad i 3 ben varav samtliga blivit mer eller mindre allvarliga kroniska skavanker är det inte riktigt läge att byta tror jag. Förmodligen inte heller att teckna den där extra hältförsäkringen heller om jag inte redan har den i den utökade veterinärvården.:crazy: Minns inte villkoren nu.

Ja du tänker helt rätt, aldrig flytta en häst med sjukdom/skadehistoria.
En av mina två olycksfåglar hade medfödda förändringar i mjukdelarna (senor fram) och du kan gissa att det tog tid innan veterinärerna hittade detta.
Först körs ju vanlig hältutredning med tillhörande behandling.

Jag visste från början att det inte var någon "vanlig" hälta för hon kändes så konstig när jag red.
Veterinären var toppen som lyssnade på mig redan vid första besöket och hästen scintades. Men när de inte hittade något där så blev jag ju sedd som inbillningssjuk och sedan blev det väldigt dyrt :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 260
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar