Halvblod i ridponnyaveln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ih Horses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 282
I

Ih Horses

Jag letade på ASRPs hemsida men hittade inte riktigt vad jag letade efter så jag frågar Bukisarna i stället! Jag har för mig att hingstar med "halvblods blod" (tex Urbino) inte godkänns i ASRP medans stoet kan vara halvblod. Det finns förvisso hingstar med halvblods blod (eller varmblodigt ridhäst) men att det ej skulle vara tillåtet nu. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

På Svenska Hästavelsförbundets hemsida hittade jag inget som verkade hindra en sådan hingst men känner mig osäker.
För att precisera mig så gäller det en 150 cm stor hingst godkänd för tysk ponnyavel (efter bra tyskt dressyrblod). Kan det gå att få honom godkänd via bruksprov eller kan han gå in på att han vann sitt bruksprov?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halvblod i ridponnyaveln?

Du skall vända dig till ASRP´s avelsråds ordförande.

Gå in på ASRP´s hemsida så hittar du namn och tel/mail till rätt person.

Anmälningstiden för årets avelsvärdering går ut 10 jan.

Peråke

Anmälningstiden för årets avelsvärdering går ut 10 jan.

Peråke

Trådkapning men ändå av intresse tror jag...

Nu finns lista över de anmälda hingstarna på asrp´s hemsida. Länk finns under "senaste nytt" och "kalender".

mvh
Jenny

Jag sålde alldeles nyligen mitt ena sto e. Amiral-Ciceron till en ridponnyuppfödare, jag tror att det kommer att bli skitbra, ang hingstarna vet jag ej, men minotauros är väl halvblod?

Vad jag vet letar hon hingst till henne i Tyskland.

Attans att man ska ha beräknad förlossning 16/3. Lär nog missa årets bruksprov. Tack för listan, hoppas på lika snabb service med resultaten sen.

Vad synd vi kommer med två hingstar och vill ha foton ;)

*trådkapning*

vad blir: u: halvblod och e: godkänd ridponnyhingst för ras?

"renrasig" ridponny?

Trådkapning men ändå av intresse tror jag...

Nu finns lista över de anmälda hingstarna på asrp´s hemsida. Länk finns under "senaste nytt" och "kalender".

mvh
Jenny

Listan är nu kompletterad med en anmälan som hade kommit på villovägar.

mvh
Jenny

Så sugen på att åka o titta, men ska ner på hbl bruksprov o det landar runt 5000:- med hotell för mig o dotter samt resa.
Ska räkna lite på kostnaderna till rp bruksprov o se om jag kan lirka lite med gubben:angel:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 971
Senast: supercassie
·
C
Avel Hittade alla hittills godkända spermaimporter ( halvblodsaveln ) idag. Kursiverat är kopierat från tidningen Ridsports hemsida och...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Donauschwalbe
·
M
Avel Nån som har ett bra tips på hemsidor på internet där man kan hitta fakta och bilder på hingstar som är godkända inom Svensk halvblods...
Svar
11
· Visningar
1 733
Senast: krocket
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka