halvakut fiskfråga!

lizan

Trådstartare
Moderator
pojkvännen har fått ansvaret för en kollegas guldfiskar i ca 2 veckor.

och det är ingen idé att ni skäller på varken mig eller min pojkvän, för det är ju inte våra fiskar, men såhär är det:

han har två guldfiskar, i en liten skål (eller ja, "normal" guldfiskskål)... :crazy:

det enda pojkvännen fått instruktioner på är hur mycket mat dom ska ha. men han tycker att vattnet ser väldigt skitigt ut, är grumligt o sådär, så han känner att han borde byta det.

men visst ska han väl inte byta ut allt vatten?
borde han strunta i att byta vattnet helt? eller hälla ut en viss del vatten o hälla på nytt?

vattnet han fyller på med ska vara i samma temp som det i skålen va?

pojkvännen är livrädd för att stackarna ska dö under tiden han har hand om dom... o kan ingenting om några djur alls, förutom det jag lärt honom om hästar och så våra marsvin. :p

Sv: halvakut fiskfråga!

nee, allt vatten bör man väl inte byta ut.. när vi byter (i skolan) brukar vi ta typ en tredje del tror jag det är.
om man tar bort allt så tar man väl bort alla typ .. bakterier/ämnen och sånt som ska vara där ..

och jaa, det borde ju vara ungefär samma temp det som han häller i igen ^^

ok bra sa åt honom att göra det på en gång!

nu är det så att fiskarna är tydligen uppe vid ytan o kippar luft ganska mycket, o det är ju inte bra vad jag vet!

räcker det med vattenbytet tro?
han kan ju inte gå o köpa ett akvarium till dom, dels så är det ju inte hans, och dels så bor dom på hotell... däremot så blev det nu lite krångel med jobbet så kanske blir vi med fisk också, och då köper vi ju riktiga grejjer... men vad kan han göra nu, som inte kostar pengar helst? :p

Din pojkvän fick inga tabletter som han ska lägga i vattnet då? Syretabletter... annars får han nog byta ut 10% vatten varje dag om jag inte missminner mig.

Och som NagelacksBeroende sa, om man byter ut allt vatten så dör de nyttiga bakterierna.

Finns det ingen pump eller något i skålen som rör om vattnet, antingen som bubblor eller bara en "stråle" som rör om vattenytan?

nej det är bara en skål och inga syretabletter fick han.

han bytte ungefär 25% av det nu ikväll. vattnet luktade tydligen ganska illa. :o
hur mycket kostar syretabletter? får se om han vågar ge sig in på en dansk djuraffär för att hitta det bara! :p

Låter som ett väldigt misskött akvarium:crazy:

För en ask med säkert 30 tabletter så går den på runt 70:- här hmma iaf.

om man har växten cabomba så ger den syre. men visst är det bäst att tillföra syre!!
guldfiskar är ju ganska tåliga - så jag hade sparat 25% av vattnet i en bunke - sen hade jag rengjort allt (mot normen - ´men om det är så skitigt och luktar illa så hade jag städat rent efetrsom det inte finns några filter som kan hjälpa till)

hoppas det går bra med firrarna...

vet inte om grabben vågar det! ska prata med honom! :bow:

jo särskilt välskött är det säkert inte! :crazy:

men men.. :crazy:

Byt 10% om dagen om det är taskigt.
Gör ingen storstädning.
Jag skulle inte bli glad om ngn hade gjort det i mitt.

dessutom så vill killen helst att personalen på hotellet ska ta fiskarna när pojkvännen blir hemsickad. så då känns det som att dom vill ha rena fiskar att ta hand om! :p

(varför han vill ha dom på hotellet har jag ingen aning om, hur han ska få hem dom därifrån vettefan.. det tror jag inte ens han tänkt på.. men men!)

haha jadu... fast det vore ju en fördel om det var lite välvårdat.
jag mår alltid så dåligt över ett akvarium som ser oskött ut. jag tycker så synd om fiskarna. dom kan ju verkligen inte potestera på nåt sätt. tänk att dom lever i det vattnet...

ja! min pojkvän har aldrig varit någon djurmänniska allt! djur har varit något man äter typ.. sen träffade han mig! :angel:

och det var det första han sa när han berättade att han fått hand om fiskarna "jag måste nog byta vatten eller nåt".. så det var nog ganska illa! :(

fast jag blir stolt över min lilla grabb! :love:

han har för övrigt gjort en storstädning nu, lukten blev inte bättre o så kunde han inte med o lämna den till personalen på hotellet om det inte var fint!

o fiskarna lever än så länge iaf så! :p

det låter bra det!!
lukten sitter nog i inredningen. men huvudsak vattnet är fräscht! jag skulle inte heller vilja lämna över nåt i sånt skick. jag skulle skämmas..

Vad bra att ni tog tag i detta och gör det lättare för fiskarna :)

Själva så har vi en kille som kommer och ser över våra akvarium när vi måste åka i väg några dagar och jag har ett farligt sjå med att lämna över alla 35 akvarium i allra bästa skick + noga informera honom om vilken mat det skall vara till de olika fiskarna. Brukar bli ett A4 för honom att läsa :angel:

Som tur är så är han en tålig person :p

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Övr. Djur Jag har haft en likadan tråd för flera år sedan men hittar inget när jag söker nu. Så det får bli en ny, hoppas ni orkar :o Det ser...
Svar
14
· Visningar
3 809
H
Övr. Katt Har en ca 1,5 årig, kastrerad hankatt som jag omhändertog förra hösten. Då jag bor så att han tvingas vara innekatt börjar jag nu märka...
Svar
6
· Visningar
2 031
Senast: lil-sis
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar