Beslutsångest, ett katt till eller ej?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare heylan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 053
H

heylan

Har en ca 1,5 årig, kastrerad hankatt som jag omhändertog förra hösten. Då jag bor så att han tvingas vara innekatt börjar jag nu märka att herrn visar klara tecken på att vara understimulerad... Lek med hunden och matte varje dag verkar inte räcka!;) Han hittar på alla möjliga och omöjliga hobbies, till mattes förtret.

Var på ett katthem här i stan igår och de hade fått in en himla massa kattungar och fler var påväg. Jag som brukar hålla mig ganska "kall" fastnade ändå för en liten kille som omhändertagits själv, utan sina kullsyskon. Men, så kommer tvivlen... Vill jag ha en (inne)katt till? Har tidigare alltid haft två åt gången, men jag skulle ju egentligen inte ha någon alls! ...men så kom den där grårandiga grejen och fick mig att smälta. ...o nu säger (skriker!) den grårandige att han vill ha en lekkompis.

Fördelar med en kompis:

* En förmodligen nöjdare Link (nuvarande katten)
* Lite mindre dåligt samvete för mig
* Mer gos för alla

Nackdelar:

* Mer kattlådepyssel (tycker att det är väldigt stor skillnad på en och två katter, även om de har möjlighet att gå ut - hur stor skillnad ska det då inte bli med två enbart inne?!) Avskyr minsta lilla kattlådelukt.
* Mer hår
* Större kostnader
* Mer krångel när man ska bort och ta med djuren (min djurvaktade mor har sagt att "nej, skaffar du en till passar jag dem inte längre";))

Alltså blir det ju både mer och mindre arbete med två, o jag kan inte bestämma mig för vilket som överväger...

Pojkvännen (trots att det inte är definierat än får han kallas det nu:p) tycker INTE att jag ska skaffa mer djur. Då han ska bo här ett tag känns det som att hans åsikt borde spela in, iaf lite.

Men, blir det ett zoo igen? (ett tag hade jag häst, hund, två katter, fem marsvin och fiskar. Det kändes som lite för mkt.) Nu har jag häst, hund, en katt och fiskar.

Synpunkter? Blir jag en galen djurtant?

Sv: Beslutsångest, ett katt till eller ej?

Nej, jag tror inte du blir en galen djurtant. ;)

Två katter tycker jag är det absolut bästa att ha om man har innekatt, då får dem den extra stimulans de behöver och kan leka och umgås på ett helt annat sätt än vi människor kan erbjuda dem.
Sedan undrar jag lite över pojkvännens inställning, om han tycker det är jobbigt med en till katt, vad tycker han om den du har nu? Det är bara en annan individ som inte tar mycket mer plats än de du nu har och kommer troligen göra så att din nuvrande katt inte kräver lika mycket av dig längre.
Till nackdelarna då:

Ja, det blir mer på lådan men det luktar inte mycket om man håller rent, kastrerar katterna och framför allt har en kvalitétskattsand som EverClean, men det kanske du redan har?

Mera hår, njae ... måste dammsuga här varannan dag oavsett 1, 2 eller 3 katter. :p Och har man hund blir det ju skitigt oavsett.

Ökade kostnader - det går inte åt så mycket extra kattsand med två katter jämfört med en. Däremot kostar ju maten om de ska få bra sådan, vilket ju är viktigt.

Och resandet, ja du har ju redan häst och hund och en katt du måste skaffa passning till, så hur svårt är det då att få någon att passa den extra katten? ;)

Men, det är klart, om du redan nu känner att det blir en för stor börda med en katt till är det nog inte bra att skaffa en. Det kan ju bli så att de inte kommer leka så mycket iaf, men det är inte vanligt att det blir så.
Jag tycker iaf inte det är några nackdelar med två katter jämfört med en, fördelarna överväger när man ser dem busa omkring. Men det viktigaste är ju vad du tycker. :)

Åh, precis det du skriver är ju det som far runt i huvudet ;) Särskilt biten med att jag VET att Link kommer att "bli mindre jobb" i och med att han även får en kompis att aktivera sig med, samt att sandmängd etc egentligen inte skiljer sig så mycket.

Beslutsångest!

Ang. den manliga vännen, så tror jag att han tror att det blir dubbelt så mycket jobb och att lägenheten ska svämmas över av hår och djur ;) Han tycker dock väldigt mycket om pälsbollarna jag har nu. :)

...o appropå galen djurtant, så är jag nog löjligt nog mer oroad för att andra ska se mig som det, än att jag själv riskerar att känna mig som det :o

Min personliga erfarenhet är att två katter är enklare än en katt! Ja, för min första katt är av den "överaktiva" sorten men blev betydligt lugnare när "brorsan Filbunke" flyttade in. De är olika som natt och dag både i personlighet och utseende mina katter men de verkar ha otroligt stort utbyte av varandra även om de kivas ibland. Framför allt har mina första katt blivit betydligt lugnare så som när jag jobbar så har han slutat att sitta vid ytterdörren och skrika "MIJA!MIJAU!MIJAU!" :p

Det jobbigaste är att bära hem kattsand. Sen äter de varsin sorts specialmat då den äldste äter Royal Canins tandstensmat och den yngre äter Hills dietfoder r/d (för han är ständigt för tjock och har varit på fetmautredning hos veterinären men verkar vara VÄLDIGT svårbantad.1,3 kg skall han gå ner och har nu gått ner 4 hekto men verkar ha fastnat så om någon har bantningstips tar jag gladeligen emot dem men jag kanske skall skriva en egen tråd för det...). Men det har jag löst med att han som äter Royal Canin äter uppe i ett skåp dit han själv smidigt tar sig genom att först hoppa upp på en dörr- en av hans specialiteter...Ja, "Tjockisen" kan inte ta sig upp där men får sina måltider mer noggrannt övervakade av mig på golvet, ibland på fat, ibland i aktiveringsboll eller under en uppochnervänd glasskål.

Vad gäller mer katthår så...Gör det så stor skillnad då med en katt om man redan har en hund och en katt? Städa måste du ju i alla fall....Sen kan ju du och pojkvännen roa er med att borsta en varsin katt om kvällarna, det kan han gott ställa upp på om han skall få bo hos dig:idea:

Nä, men jag ser absolut mer fördelar än vad jag ser nackdelar.

Det enda det faller på är ju eventuellt ekonomin för även den nya katten skall ju kastreras,vaccineras, idmärkas, försäkras....Men det kanske du kan lägga till på pojkvännens hyra:angel: Skojar....

Jag hade nog skaffat en till, speciellt nu eftersom du har hittat en liten du fäst dig vid och att din nuvarande nog vill ha en kompis.
Som någon sa tidigare - ska du redan skaffa passning år häst hund o en katt så blir det nog inte mycket svårare med en liten till...

/Megs - också galen djurtant med 2 hästar, 3 degus, 2 möss och 4 (ute)katter och har tankar på att skaffa en kattunge till...

Svarar alla:

Nu har jag mailat djurhemmet o skrivit att jag gärna vill att lilla lurven ska få flytta till oss! ...så, nu återstår bara vad den nyblivne sambon säger om detta... (dock bor han bara här tillfälligt, så det är inte "sambo på riktigt". Inte än iaf)

Jag hade en. Som klarade sig förträffligt när hon bodde så hon kunde gå in och ut som hon ville.

Men nu bor vi i lägenhet. Och efter mkt funderande så blev det en väninna. Eller ja, två, det var ett två-i-en-paket. Och trots att jag faktiskt svämmas över av hår :grin: så är jag nöjd. För de är en liten flock som faktiskt leker tillsammans :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 782
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Inkar