Hålväggar

C

crixi

Snälla har ni lite tips vad man gör åt detta? I sommar har båda mina hästar haft mycket problem med detta. Har försökt att ge dem rena mineraler, men de vägrar att äta dem.:cry:

Har hört talas om något som heter Enzion som ska vara bra. Har ni som gett detta till era hästar haft problem med att få dem att äta det?

Sv: Hålväggar

Hej
Det enda som jag veterligen fungerar är verkning av hoven till friskt samband med 6-8 veckorsintervall.
Görs detta och du ändå har problem med hålväggar så skulle jag hålla lamellranden ren med virkon S.
Görs detta redan så skulle jag sko hästen , då det antagligen är marken som är smittad och på så sätt komma tillrätta med problemet.
Det är god hovvård som gäller :)

Hade också en hålvägg på vår ponny, hovslagaren fick verka bort halva hoven i sidled och till kronrandeb var ca 2 cm kvar. Det tog nästan ett år innan det var helt utvuxet, men en skicklig hovslagare som gjorde specialsko lyckades ändå sko henne med plåtsula, så hon var ridbar, om än inte fullt ut, hon fick inte hoppa t ex.

Vi bytte till spån i stället för torv, höll det så torrt vi kunde, gav Enzion och verkade/skodde på klinik var fjärde vecka. Bara tålamod som gäller.

Ska tilläggas att det syntes ingenting förrän vi röntgade henne, för i bärranden var ett mikroskopiskt ingångshål, sedan delade det på sig innanför. Tråkigt, men hon blev bra!

Usch, hade problem i två år på min shettis. Det var till att verka o påta in bommul i två års tid.
Nu så är de borta.
på honom berodde de på att den första hovslagaren ja hade var kass......

Ja, sko hästarna om de inte är skodda.

Fast min hovis rekommenderade inte att sko när min pålle hade bärrandsröta. Svårare att komma åt och rengöra då. Beror kanske lite på hur det ser ut och varför det uppkommit.

Skor skyddar ju inte mot svampen och bakterierna som man tror har en del skuld i det hela.

Snälla har ni lite tips vad man gör åt detta? I sommar har båda mina hästar haft mycket problem med detta. Har försökt att ge dem rena mineraler, men de vägrar att äta dem.:cry:

Har hört talas om något som heter Enzion som ska vara bra. Har ni som gett detta till era hästar haft problem med att få dem att äta det?

Har du rådfrågat din hovis? Jag tror inte det hjälper med bara mineraler utan din hovis måste renskära så mycket som behövs och sedan är det upp till dig att hålla så rent du kan samt ev behandla med något medel

När min pålle hade bärrandsröta så skar hovis rent och sedan skötte jag om det varje dag.

Jag rensade i fårorna med en spik, skurade i fårorna med en tandborste och jodopax, ca var tredje dag hällde jag på medlet "Rengör strålen" (obs- använd handskar för den blå färgen vill man inte ha på kläderna och dessutom är det giftigt).

Viktigt är att man inte har för långa verkningsintervaller utan ser till att det sköts som det ska.

Appropå mineraler, har du provat att ge mineraler i pelletsform? Det brukar även kräsna hästar gilla.

är det stora hålväggar så bör dom verkas upp så syre kommer till och att du kan tvätta med lämplig lösning. är dom riktigt fula så bör du åka in till kliniken för att verka upp, lägga omslag och gipsa.

mindre hålrum kan man ibland dreva.

vi hade stora problem förra sommaren och sommaren innan på 2 av våra. i förgår när hovis skodde om (5 v. sedan sist) så hade det bildats ett stort hålrum fram i tån-åt utsidan på ena pållen igen. i den hagen går 2 oskodda och en skodd och bara den skodda är drabbad, så skor hjälper inte nödvändigtvis.

det kan bero på bakterier i marken, eftersatt hovvård, felverkat, dålig hovkvalite osv. nu ptatade vår hovis om att det kan finnas ett samband mellan fång och hästar som får hålvägg.

ja vårat fångsto fick hålväggar i tån bak då hon var som värst och lite overkad. Nu blir jag lite orolig för kollar man under så kan man verka ner lätt till friskt horn, men knackar man på hoven låter det oerhört ihåligt om man jämför med de andra hästarna...
Bör jag åka in och röntga tro för att utesluta "gömda" hålväggar, eller kan de låta ihåligt ändå? Det är verkligen knepigt ljud!

Hur brukar de reagera, borde hon vara halt/rejält störd av att eventuellt ha hålväggar? Det borde ju störa ganska kraftigt att inte ha stabil hov runt om?!

Ush, och hovis är föga intresserad av fång. Bara tar ner lite på trakten.

en häst med rejät hålrum kan bli halt, men våra har aldrig varit det (trots väldigt stort hålrum vid 2 tillfällen). det luriga är ju att det kan gå så himla fort när det får fäste. nu har vi turen att ha en väldigt duktig hovslagare som är väldigt intresserad och nogran. vår ponny som hade fång förra våren skos om va 5-6 v. för att inte tån ska sticka iväg.

jag vågar inte råda varken hit eller dit över nätet ang. röntgen, men är du inte nöjd med din hovis så försök få tag på en ny ?

Har tidigare haft två hästar som drabbades av WLD. (som ger hålväggar)
Min hovslagare skar rent och lämnade en öppning där jag skulle spruta varannan dag klorin och varannan dag jodsprit. (klorinet för att ta död på svamp och jodspriten för att ta bort bakterier.) Detta fungerade mycket bra och WLDn gick bort på båda två. Den kom heller inte tillbaka.
Prata med din hovslagare och hör vilka tips han/hon har. Det finns dessutom olika typer av WLD. Ibland är det enbart bakterier inblandat och ibland är det bakterier i kombination med svamp. Vissa sorter verkar väldigt smittsamma då hela stall fått det sedan en häst kommit dit med problemet. Andra sorter verkar inte smitta alls.
Finns inte så värst mycket forskning på detta heller (enligt min hovis) Han har engagerat sig i det eftersom detta knappt fanns i sverige för 15 år sedan och nu är väldigt vanligt.
Det finns gamla trådar också där detta diskuterats.

Jag har en barfota hovis som verkar mina hästar var 8:e vecka och de hålväggar som har blivit har jag drevat och det funkar bra, men jag märker ju att små stenar kilar in sig hela tiden så man får hålla efter hovarna hela tiden. De är så porösa.
Hovis har inga andra tips än att hålla koll på hovarna och dreva dem om det blir för stora hål.

Förutom mina 2 hästar så går de med 2 andra hästar som inte har visat några problem med detta så i mina tanka så känns det som man får försöka ge dem något tillskott som bygger upp deras immunförsvar mot bakterier. De har även dragits länge med strål röta som inte vill ge med sig. Vet inte om detta hör ihop på något sätt.:confused:

Den ena hästen är 29 år gammal och det känns lite dumt att börja sko en sådan häst som bara går i hagen och betar. Den andra är 6 år och med honom känns det som jag skulle verkligen vilja hålla honom barfota eftersom jag aldrig har skott honom.

Har just nu en unghäst inlagd på klinik pga bärrandsröta . Det började med hälta, upptäckte ett litet hål som verkades och hölls rent. Hon blev nyligen halt även vä: bak, man kunde inte se något med blotta ögat. Röntgar henne på klinik där man gjorde fynd av "elak" spridning upp till båda hovben bak.
Verkar vara riktigt elaka svampbakterier i vårat fall, eftersom hon höll på att stryka med blott ett år gammal.

Jag har gett SteelJoint till de hästar som haft problem med hovarna.

Min unghingst har en del hålväggar och han blir verkad ca var fjärde vecka just nu. Däremot har han inga problem av dem (peppar peppar)och hovkvalitén är super (om man nu bortser från hålväggarna).
Än så länge får han inget tillskott för det utan går "endast" på räknad foderstat.
Hade jag däremot haft en äldre häst som skulle ridas så hade jag skott och börjat ge SJ.

Enzion kan hjälpa om hästen har dålig hovkvalité. Observera att jag skriver kan. Enzion brukar inte vara svårt att få hästarna att äta.

Min unghäst fick en spricka i varje framhov i somras och där uppstod lite röta som hovslagare fick gröpa ut därför verkas hon just nu var tredje vecka faktiskt.

En hovslagare jag pratade med hade en liten fundering om hästar som fick hösilage i hagen och då ofta stod och trampade i hösilage som hamnade på marken fick större problem med hålväggar. Det var i alla fall hans erfarenhet. Någon annan som funderat i liknande banor?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv