Hålväggar!

Skogstroll

Trådstartare
Dessa j**la hålväggar!:devil:
Tre hästar står med hålväggar hemma nu..Två unghästar och en äldre.
Hovslagaren har klippt upp samtliga och jag försöker hålla rent och tvätta så gott som dagligen. Skrubbar rent med jodopax och sprayar i blåspray. Någon som har en annan mirakelkur att rekommendera??

Sv: Hålväggar!

Det är hopplöst nu med all lera. Den enda "mirakelkur" jag känner till är den du håller p med. Se till att få in luft och be till gud att hoven växer fort.
Min dam står med en "slaktad" utsida vb (sten i bärranden) samt från idag en grop i trakten hb där det var någon typ av hovböld i bärranden.

En av mina ponnyston,, (minishetland)

hade hålvägg på en bakhov då jag köpte henne i höstas,
som snabbt spred sig till 3 av 4 hovar,

det enda jag gjorde var att låta hovis kolla henne var 5:e vecka då storhästarna skoddes,
o därimellan så tvätta jag av hovarna med enbart vatten o borste, sen pensla på ordentligt med hovtjära, ca varannan till var fjärde dag,

på den hov som var sämst, så fick hon en liten sko så att det skulle stödja henne o så att hon kunde gå plant,,,
idag kan man inte se att hon haft sådana problem,,:laugh:
men jag försöker fortfarande pensla med tjära då ock då..

Jag bråkade med hålväggar på en unghingst förra vintern som tog nästan ett år att se normal ut igen. Just nu är det inte roligt, fuktigt och varmt..suck. Jag har förstått att man inte ska täppa till på något sätt eftersom bakterien trivs bättre då. Kanske skulle börja köra hovtjära en gång i veckan också som jag gör på vintern.

Vanlig ättika man köper i matbutik. Min hovslagare sa att man ta det i en sprejflaska och spreja på lite. Vi häller dock på lite ättika på hoven och sen tar vi en tandborste och ser till så det verkligen kommer överallt. Det åker ju in under skona om man har hästen skodd också.

Tillägg: Av en annan hovslagare fick jag tjära (?) fast inte rinnande utan som en kaka mer (liknade lera i konsistensen). Då skulle jag göra rent hålväggen och sen trycka ner tjäran i hålväggarna så stenar och sånt inte fastnade, funkade hel ok.

Senast ändrad:

Okay!
Jag är lite tveksam till att täppa till hålet eftersom bakterien trivs i syrefria miljöer..

Har kämpat med hålväggar av och till i flera år. Senaste åren har vi kalkat upp i hagen där det varit som värst och det har gett resultat.Jag har även provat div hemma kok mot hålväggar men endast funnit att verka regelbundet,Jodopax för rengöring samt kletar numera på detta Gott resultat!

Min hovslagare brukar stoppa in något blått pulver, någon slags kemikalie, blandat med "tjärved", eller allts någon slags "trassel" indränkt i tjära. Sen slår han på skon.
Det gör underverk. Men sen måste ju hoven växa ut igen också.

Hmm..verkar intressant, kanske skulle testa sånt.. I alla fall i höst. Jag ska flytta till en ny gård där det inte gått djur på minst 20 år, och det är alltså både maskfritt och bakteriefritt förhoppningsvis. Det kunde vara bra att köra sån där lera ett tag innan då och vid flytten så dom inte tar med sig skiten. Blir virkonbad också.

Hej!

Min förra hade hålväggar som enligt hovis hade blivit gipsade om vet. hade haft ögonen med sej och sett dom (ja, hon var halt på det benet och ja vi var hos vet och nej dom vägrade ens se bakbenshältan för hon hade faktiskt en markering i fram pga kotledsinflammation).

Iaf, åter till ämnet. Min hovis stoppade i sån thrush buster (eller vad det nu heter) varje gång hon var ute och slog på sko över så inget kunde komma ut eller in (gissar att hon tvättade innan- men det minns jag faktiskt inte). Hålväggarna försvann utan annan åtgärd, fast det tog såklart tills hoven växt ner igen.

/Lavinia

Fick veta av min hovis att felet många gjort med Thrush buster är att de använder det alldeles för mycket,vilket resulterade i förstörda hovar.Max 1 gång i veckan. Visst kan man använda det men man vill ju ha något som håller bakterierna borta och samtidigt "läker".Och extremt noggrann hovvård är a& o vid hålvägg. Rengöring är ett måste.Att ha skor på är för mig rätt "dumt" för då kommer man inte åt att rengöra ordentligt.Sen beror det ju på hur djupt hålrummet är också.

Ingen mirakelkur mer än att du får nog se till att ha en renare närmiljö för dom.

Hästarna går på bete. Fem hästar på 7 ha och två hästar på 3 ha. Fina gräshagar utan lera. Hålväggar uppstår oftast pga en bakterie som finns i jorden, så det är svårt att styra över.

Ja jag är lite tveksam till det där med att täppa till hålet eftersom jag vet att bakterien trivs i syrefattiga miljöer. Det är ju därför man klipper upp hålväggarna..för att luft ska komma till, och man ska kunna göra rent hela vägen in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 917
Senast: starcraft
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 719
Senast: Voeux
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 569
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka