T

TotallyLost

Hej! är det någon som kan berätta lite mer om just hålvägg i hoven?
Påverkar detta ridningen på ngt sätt? Kan hästen bli skadad utav det?
:bow:

Sv: Hålvägg

Beror ju på hur pass mycket ni fått skära upp?
Om det inte är så djupt så att ni behövt göra det,så ska det bara vara bättre att hålla hästen igång.
Rengöringen är ju a&o ändå.

Det är så att min kompis är intresserad av en häst som tydligen har haft en hålvägg i över 5 år... Då kanske det inte är några problem?

Nej, mkt god hovskötsel så blir det bra med tiden.Kan ta tid men det försvinner.Troligtvis har ägaren sur mark som blivit "infekterad" av bakterier som orsakar hålväggarna.Är den nya hagen bakterie fri så går det lite fortare att bli av med.Daglig spolning av hovarna och spraya /dränk in bomullstuss med utspädd jodopax så blir det bättre o bättre.Samt en nogrann hovslagare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka